Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsferie for to!


Tidsfordriv

Anbefalte innlegg

Hei

Kjæresten min og jeg ønsker å legge ut på en 7-8 dagers friluftsferie i juli måned.
Vi har lyst til å komme oss ut i villmarka og lurer på om noen her inne har noen gode forslag til hvor vi burde reise. Vi vil helst bo i telt så mye som mulig på turen.

 

Det som er drømmen er å kunne starte et sted, enten til fots eller med padling og ende opp et annet sted. Høres vel greit ut?

Problemet vi har møtt så langt er at mange utleiere av kano/kajakk kun lar deg leie og levere utstyret på samme sted.
 

 

Er det noen her inne som har forslag?

Vi er begge i god fysisk form og klare for enhver utfordring.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for konstruktivt spørsmål Steingrd.
Vi bor i Oslo begge to, men familiene våre bor i Elverum og Sarpsborg. (Møttes på halvveien kandusi).
Dette gjør at vi kan ta utgangspunkt i fra alle tre byene som "startpunkt".

Bil er tilgjengelig og vi kan godt reise opp til 8-10 timer med bil først.

Jeg må kanskje poengtere at vi vil helst ha en tur hvor vi kan gå over en fjelltopp eller tre, rusle i skogen og padle kano. Telt eller hytte går like greit, men en skikkelig friluftstur bør jo være i telt!

Det høres veldig kravstort å spørre om så mye, men det burde vel finnes noen alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er i oppdagelseshumør; ta en titt på hjemmesiden til Marius Nergård Pettersen, se nærmere på Lomsdal-Visten eller Oslos nære villmark. To motsetninger, men samtidig fantastisk inspirasjon (mener jeg selv) til turer utenfor allfarvei og nye opplevelser i områder man ellers ikke forventer det. Kanskje ikke akkurat kano, men telt og villmark er de nok av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mye spennende å ta av. Klassike områder å bevege seg i er jo for eks forskjellige krysninger av Hardangervidda som skulle passe bra når dere har 7-8 dager tilgjengelig eller oppdagelsesferd i Femundsmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag ost og rangleren.
Har dere noen konkrete turer  eller egne erfaringer?
Er det mulig med padling i Hardangervidda?
Svigerfar er lommekjent i Femundsmarka og den ligger som en god reserveløsning. Håper at det finnes noen andre forslag her inne ;-)

Beklager hvis denne posten er plassert i feil del av forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda har jeg vært på. For eks kan dere gå fra Finse eller Kinsarvik over til Rjukan. Litt avhengig av om dere ønsker fiskevann eller topper som Hårteigen kan man legge ruta litt annerledes enn direkte gange. Har dere 7-8 dager så er det 2-3 mere enn det man bruker rett over, avhengig av form og tempo vel og merke. Det går også ann å padle men det innebærer en god del bæring avhengig av snøforhold og is på vannet, og noen muligheter for stryk. Sånt sett er det vel flere som mener det er en litt krevende padletur. 

 

Hva er det dere ønsker ut av turen? Skog og villmark eller fjell og topper? Ønsker dere å gå eller helst padle og vil dere være i bevegelse hele tiden eller ha pausedager med fisking og leirliv? Selv har jeg erfaring fra fotturer i Jotunheimen og der er det mange fine rundturer i ekstrem norsk natur. Et annet padleforslag er Fjorda i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.