Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørreundersøkelse naturbasert reiseliv/turisme


Anbefalte innlegg

Hei!

i forbindelse med en bachelor-oppgave i naturbasert reiseliv/turisme ved Høgskolen i Finnmark så skal jeg og min medsammensvorne undersøke litt rundt det norske folk sitt forhold til det å dra på "guida" turer på Svalbard, Finnmarksvidda, Hardangervidda o.l 

 

Nå er sikkert mange av dere som er her inne på forumet av den typen som utfører slike ting på egenhånd, men det er like interessant å få svar på dette. Undersøkelsen tar ikke mer enn 5 minutter, det er bare 10 enkle spørsmål og naturligvis 100% anonymt. 

 

Moderator: Om det ikke er ønsket at dette er på forumet, så gi meg en heads-up eller bare slett det uten forvarsel. 

 

Link: http://www.surveymonkey.com/s/GDB3JSC

 

 

Takk på forhånd!

 

Mats & Magnus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Jeg er motstander av denne typen guidede turer. Det er liksom ikke så gjevt å bli guidet rundt omkring til fjells og i villmarka. Jeg liker å gjennomføre turer på egenhånd og være min egen guide. Jeg liker ikke at alt her i verden på død og liv skal kommersialiseres. Når jeg drar til fjells i villmarka er det for å rømme unna den siviliserte og kommersialiserte dele av verden, måtte det fortsatt forbli sånn...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tyranitar, er selv helt enig med deg. Likevel er det slik i dag at det "moderne" folket stadig har mer og mer problemer med selvtilliten og tryggheten til seg selv for å ferdes slik, dette nettopp pga manglende kunnskap og erfaring, og derfor søker etter guidet turer.

Har selv venninner som er blitt inspirert av mine turer og tatt turer på egen hånd i villmarka, og selv om de har hatt med kart og kompass har disse gått seg vill fordi de ikke aner hvordan de skal bruke dette.

Markedet er voksende, og jeg tenker at det er bra å få folk t i naturen og villmarka, for dersom de ser det vakre i det og blir like glad i naturen som jeg selv er, vil folket ha et større og spirende ønske om å ivareta den framfor å rive den for større hytter og hager, o.l/mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motstander av denne typen guidede turer. Det er liksom ikke så gjevt å bli guidet rundt omkring til fjells og i villmarka. Jeg liker å gjennomføre turer på egenhånd og være min egen guide. Jeg liker ikke at alt her i verden på død og liv skal kommersialiseres. Når jeg drar til fjells i villmarka er det for å rømme unna den siviliserte og kommersialiserte dele av verden, måtte det fortsatt forbli sånn...

Målet vil alltid være at en slik tur skal utarte seg som hvilken som helst annen tur. Det er ikke særlig trivelig å være på tur om man har et klart hierarki, syntes nå jeg. Allikevel så ser jeg jo synspunktene dine, regnet med at det var flere som tenkte i de baner her inne :-)

Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil alltid ha dem som drar til Svalbard med hovedmål å få det ultimate profilbildet til facebook..Dem om det. Jeg tror guidede turer er positivt i den grad at den gemene hop får større forståelse for hvorfor natur bør ivaretas og vernes. Problemet er jo om dette utvikler seg til en "masseturisme". Selv planlegger jeg tur til Kilimanjaro, der er det naturlig for meg å bli med på guidet tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv planlegger jeg tur til Kilimanjaro, der er det naturlig for meg å få det ultimate profilbildet til facebook.

 

Kunne ikke dy meg...

 

Litt omstokking på ditt innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd en variant med familiepreg ved Jostedalsbreen. Vi hade nog ikke mer gøy enn vi hade hatt uten guidingen, men vi fikk gjøre noen ting vi ellers ikke hade våget/vart kjent med var mulig. Jo mer ukjent man er ved uteliv, jo større verdi har organiseringen av turen. Ser å at aleneforeldrer har stort utbytte av avlastningen en gruppe tillbyr.

Ganske kostbart, så det blir ikke hver uke. ;) Har å sett på organisert kuldetur på Finnmarksvidda. Det hade jeg ikke våget selv/alene. Det som avholder meg er a) tid, som må tas fra familietid; B) kostbart, dersom man inkluderer transporten. Det er dyrt å fly i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema er interessant. Skulle jeg gått kilimanjaro, Svalbard, på isbre eller Finnmarksvidda i januar ville jeg ønske å gå med erfarne folk. På sommeren i Norge ville det vært helt utelukket å betale for å dra på tur. Handler om erfaring.

Men jeg lurer litt på hva søags empiri man får av tilfeldige spørreundersøkelser på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema er interessant. Skulle jeg gått kilimanjaro, Svalbard, på isbre eller Finnmarksvidda i januar ville jeg ønske å gå med erfarne folk. På sommeren i Norge ville det vært helt utelukket å betale for å dra på tur. Handler om erfaring.

Men jeg lurer litt på hva søags empiri man får av tilfeldige spørreundersøkelser på nett?

Det er jo naturligvis (svært) begrenset hva man får ut av bare denne. Finnes allikevel relativt mye data fra før av som jeg har brukt, skal bare prøve å gjøre mitt egne lille forsøk for å se om det er noe som helst hold i teorien min. Dessverre sterkt begrenset hva man får gjort uten midler.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig med Tyranistar her, men for uerfarne (utenlandske)turister kan det være greit å bli guidet for å oppleve den Norske naturen. Noen vil vel også komme seg ut mer på egenhånd etter en slik tur.

 

Jeg synes undersøkelsen var litt tynn, mange spørsmål her jeg savner. Burde det ikke være noen spørsmål som kartlegger turlyst/erfaring folk har fra før? Dette bør vel være til hjelp for å skille grupper som ikke er interessert i guiding mot de som er det. Noen er kanskje ikke interessert rett og slett fordi de ikke er turmennesker, mens andre slik som her fra Fjellforum, kommer seg ut på tur på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke interessant i denne omgang å vite om hvorfor de ikke har lyst, så lenge de ikke har lyst så er det informasjon nok. Det er derfor jeg har svaralternativet "ja, men bare på steder som Svalbard" på det ene spørsmål. Jeg kunne muligens utdypet det litt, men håper/regner med at de ser forskjellen på Finnmarksvidda og Svalbard. 

 

Man vet jo allerede ganske mye om hvilken type mennesker som drar på flere-dagers turer i sånne strek. I hvert fall de demografiske fakta om denne "typen" folk er godt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at hvorfor ikke er viktig i en bacheloroppgave. Må bare beklage at jeg kom med forslag...

Var ikke ment som kritikk :-) Klart det er viktig, men det har nå ikke vært problemstillingen vi vil frem til denne gangen. En kan jo tenke seg det som du tidligere nevnte, at dem rett og slett ikke er interessert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.