Gå til innhold
Gjest Anonymous

Skars-tind ?

Anbefalte innlegg

Fjellet er subjektivt, det er jeg enig i (derfor bør du også la folk som vil sikre på utsatte (ja du innrømmer at det er utsatt) steder gjøre det uten å rakke ned på dem. Ingen har hevdet at det er teknisk vanskelig, bare bratt OG UTSATT), men så subjektivt kan jeg ikke forstå at det er - hvis jeg er så på jordet burde jeg nok aldri laget bok om disse toppene :?

2. Vanskelige er jeg enig at de ikke er, men direkte vanskelig må vel ikke ruter være for at vanlige tindebestigere kan få lov til å føle et ærlig og beroligende behov for å sikre? Jeg fatter det ikke!

Jeg forstår jo veldig godt at enkelte kan føle at f.eks. Thommessens angivelse av toppen som "ren" klatre / sikringstopp er noe overdrevet, men selv om man virrer nede i flanken mot sør er det fortsatt ingen Galdhøe, Rasletind eller Glittertind, mener nå jeg da.

Ut i fra min erfaring, kan jeg dog være enig at fullt klatreutstyr kanskje er noe overkill om man kommer fra Dumhøe under GODE forhold. Hvis man trenger det, kan man hevde at man burde øve seg på noen enklere topper først, men samtidig vil jeg på det sterkeste anbefale å gå opp den veien man ev. skal ned....

Jeg har ikke rakket ned på noen, jeg sier ganske enkelt bare det at de som drasser med seg en haug av klatreutstyr opp Dumhøy(en laaanggg stigning fra Geitsetra), er feilinformert, nærmest lurt. Folk tror dette er en vanskelig klatre-rute??, ja, for det er det som er beskrivelsen av denne ruta i bøkene, og det er helt feil, uansett hvor subjektivt man ser på det. Dette er en flott tur som kan nytes så uendelig mye mer hvis man slapp å ta med seg alskens sikringsutstyr, og det bør man informeres om, ikke det motsatte som nå. Og jeg snakker alltid om GODE forhold, under dårlige forhold kan til og med Rasletind by på trøbbel, så det er innlysende...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dere misforstår, men jeg snakker ikke om ura, jeg snakker om hamrene fra Dumhøy, og da BARE der hvor hammer 1 omgås, de tre andre skal pokker ta meg klyves... de som også finner en vei utenom disse må ha store problemer...vil de ikke ha en fin bestigning? Vil de gå å sparke i ur, løs stein osv? Og her mener jeg bestemt at alle bøkene omkring dette stinker, for disse 3 hamrene er da ikke vanskelige i det hele tatt, utsatte ja kanskje, men ikke vanskelige??... Knutsholstind fra Svartdalen kan sidestilles med de, det mener jeg bestemt, derfor skjønner jeg ikke bøkene som karakteriserer hamrene for "vanskelige" og lurer de fleste til å dra med seg alskens klatreutstyr opp Dumhøy fra Geitsetra, som er en helvetes stigning å drasse på for mye i, det vet de som har vært der...Hvorfor kommer ikke de rette fakta på bordet og forteller om hvor fantastisk det er å bestige Skarstind fra Dumhøy UTEN tau!!! En kjempe tur rett og slett...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sludder og vås, du kan da ikke sammenligne vestveggen på Storen med vesteggen av Skarstind...må være noe av det dummeste jeg har lest....

Og jeg snakker ikke om hele vesteggen, den første hammeren omgås på høyere side, dette er viktig å få med seg da den første hammeren er lang og stupbratt. Resten av hamrene (3-stk) er helt greie, Forsiktighet er en selvfølge, så det gadd jeg ikke mase om...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skarstind finnes ikke vanskelig i det hele tatt, disse tre hamrene er helt greie å klyve opp, det er jo ikke maken til hysteri omkring dette, Skarstind bør nedgraderes til middels, ikke vanskelig, for det er ikke vanskelig å nå toppen på Skarstind via Dumhø...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som vil gå opp via Dumhø trenger IKKE grue seg, på en fin godværsdag er dette en fantastisk rute som med litt forsiktighet anbefales, ikke ta med tau, det er bare tull...den første hammeren omgås lett på høyre side, så er det strake veien over tre hammere til topps. Gled dere, dette er en tur som anbefales i høyeste grad....:roll:

Glem Tom, han er kun en stakkarslig rasist som prøver å virke tøff, syns synd på dama hans...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.