Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til planlegging Trolltunga slutten av August


bilbobaggins

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi er to turkammerater som planlegger en tur til Trolltunga fra Skjeggedal i slutten av August eller helt i starten av September.

Vi er vant til tur, men ikke i dette området. Utfordringen er at kameraten tenker å gi turen i "gave" til en 15-16 åring som

så gjerne vil oppleve en slik tur, og har valgt ut Trolltunga som favorittdestinasjon.

 

Løpet vi planlegger for turen er tilpasset ungdommen, og jeg tenker følgende :

Fredag

- Kjøre til Skjeggedal, ankomst rundt kl 14.00.  

- Oppstigning og etablering av Camp en plass innover langs stien. Overnatting

Lørdag

-Gå t/r Trolltunga med ny Overnatting evt. i samme Camp

Søndag

-Nedstigning og hjemkjøring.

 

Det jeg lurer på er følgende:

 

-Gutten er trent, men ikke vant til å gå i fjellet. Derfor den "gode" tiden på turen, samt at han skal få oppleve litt tid fjellheimen.

 Er det noen fine leirplasser dere har erfaring med i området som dere kan anbefale? Evt. et vann vi kan rekke inn første kvelden som 

 muliggjør litt fiske? Ser at det er flere vann temmelig langt inne mot Trolltunga, men jeg vet lite om fiske muligheter og evt. kort i området.

-Mht. til at vi sannsynligvis har greit med tid lørdagen så lurer jeg på om det er andre topper/steder i nærheten vi kan ha i bakhånd om det blir tid til overs?

 Ser f.eks at Preikestolen ligger litt lengre inne.

 

Når dette er sagt er jeg åpen for både innspill og korrigeringer mht. tidsplan og muligheter.

 

Takker for svar og innspill

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Vi er to turkammerater som planlegger en tur til Trolltunga fra Skjeggedal i slutten av August eller helt i starten av September.

Vi er vant til tur, men ikke i dette området. Utfordringen er at kameraten tenker å gi turen i "gave" til en 15-16 åring som

så gjerne vil oppleve en slik tur, og har valgt ut Trolltunga som favorittdestinasjon.

 

Løpet vi planlegger for turen er tilpasset ungdommen, og jeg tenker følgende :

Fredag

- Kjøre til Skjeggedal, ankomst rundt kl 14.00.  

- Oppstigning og etablering av Camp en plass innover langs stien. Overnatting

Lørdag

-Gå t/r Trolltunga med ny Overnatting evt. i samme Camp

Søndag

-Nedstigning og hjemkjøring.

 

Det jeg lurer på er følgende:

 

-Gutten er trent, men ikke vant til å gå i fjellet. Derfor den "gode" tiden på turen, samt at han skal få oppleve litt tid fjellheimen.

 Er det noen fine leirplasser dere har erfaring med i området som dere kan anbefale? Evt. et vann vi kan rekke inn første kvelden som 

 muliggjør litt fiske? Ser at det er flere vann temmelig langt inne mot Trolltunga, men jeg vet lite om fiske muligheter og evt. kort i området.

-Mht. til at vi sannsynligvis har greit med tid lørdagen så lurer jeg på om det er andre topper/steder i nærheten vi kan ha i bakhånd om det blir tid til overs?

 Ser f.eks at Preikestolen ligger litt lengre inne.

 

Når dette er sagt er jeg åpen for både innspill og korrigeringer mht. tidsplan og muligheter.

 

Takker for svar og innspill

Ser kjekt ut dette. Teltplasser underveis kan dere finne både i Trombeskaret og ved småvannene ved Store Floren. Det er og veldig fine teltplasser lenger øst, ved Tyssestrengene. Fiske aner jeg intet om. Ta gjerne turen opp på Preikestolen. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens ikke helt det dere hadde tenkt dere, men det finnes en enda mer spennende vei opp til Trolltunga. Den går inn langs skjeggedalsvannet, enten til fots eller på sykkel, derreter sti, etterfulgt av såkalt "Via Ferrata" klatring opp til Trolltunga området. Om dere har litt klatreerfaring/innsikt og rett utstyr kan dere klare det selv, om ikke, kan en få det som guidet tur. Det er ikke vanskelig klatring, men er meeeget luftig og utrolig spennende, og en må sikre seg rett. Folk helt uten klatreerfaring klarer det bra, men noen med kompetanse må vise de hvordan de skal sikre seg.  Hvis 15-åringen liker litt action, er dette den perfekte veien ;-) Eneste, på denne løypen er det begrenset med leirplasser og fiskevann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...
Gjest Mareng

Jeg tenkte å ta med kona til trolltunga i sommer. Hun har dårlig knær, så det blir ikke tur/retur samme dagen. Nedover pleier å gå spesielt langsomt, gjerne dobbelt så langsomt som andre folk i bra form, selv om jeg bærer alt.

Planen er å kjøre fra Bergen en Lørdags morgen (til Tyssedal? Er det greiest å gå derfra?). Deretter går vi til trolltunga, og finner en teltplass. Dagen etter går vi tilbake og kjører hjem igjen.

Defor lurer jeg på om det er noen fine teltplasser i høyden, nær trolltunga? (Ser noen vann på kartet.)  Og når på året bør vi ta turen?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Mareng said:

Jeg tenkte å ta med kona til trolltunga i sommer. Hun har dårlig knær, så det blir ikke tur/retur samme dagen. Nedover pleier å gå spesielt langsomt, gjerne dobbelt så langsomt som andre folk i bra form, selv om jeg bærer alt.

Planen er å kjøre fra Bergen en Lørdags morgen (til Tyssedal? Er det greiest å gå derfra?). Deretter går vi til trolltunga, og finner en teltplass. Dagen etter går vi tilbake og kjører hjem igjen.

Defor lurer jeg på om det er noen fine teltplasser i høyden, nær trolltunga? (Ser noen vann på kartet.)  Og når på året bør vi ta turen?

Jeg sov ved trolltunga for noen år siden.  Sov da ved vannet som er et par tre minutters gange fra selve tunga. Var endel plasser å slå opp telt. Er også mange plasser på veien til tunga. 

Jeg gikk inn fra Tyssedal, er en grei parkering der. Med populariteten til denne plassen nå vet jeg ikke hvor lett det vil være å finne parkering om du ikke er der tidlig på morraen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ok, høres bra ut :)

Kjører fra Bergen kl 7, da er vi der ca kl 11 tenker jeg, nærmere kl 10 om vi er heldig med ferge. Der er ikke spesielt tidlig, men jeg får håpe det går bra.

Når pleier det å bli snø/isfritt på turen? Juli? Hittil i år har det jo snødd relativt lite, så kanskje man kan dra litt tidligere enn vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mareng skrev:

Jeg tenkte å ta med kona til trolltunga i sommer. Hun har dårlig knær, så det blir ikke tur/retur samme dagen. Nedover pleier å gå spesielt langsomt, gjerne dobbelt så langsomt som andre folk i bra form, selv om jeg bærer alt.

Planen er å kjøre fra Bergen en Lørdags morgen (til Tyssedal? Er det greiest å gå derfra?). Deretter går vi til trolltunga, og finner en teltplass. Dagen etter går vi tilbake og kjører hjem igjen.

Defor lurer jeg på om det er noen fine teltplasser i høyden, nær trolltunga? (Ser noen vann på kartet.)  Og når på året bør vi ta turen?

Det varierer stort hvor lenge det ligger mye snø, men dette kan du undersøke med lokale kjentfolk som de i trolltunga active når det nærmer seg. Det er en lang tur, så overnatting er sikkert ikke dumt. Om trykket er like stort av turister i år som i fjor så er det nok fornuftig å gå inn første dag, overnatte og så gå siste bit om morgenen dagen etter. Da får du sannsynligvis tatt et bilde uten å måtte vente flere timer i kø.
Det er ikke sikkert dere får leirplassen(e) for dere selv da, men det kommer kanskje litt an på når du drar. Sommer er høysesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.