Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse

jeg lar hundene sove ute så lenge det er mulig å få til en trygg oppstalling.

når jeg har 3-4 hunder eller fler bruker jeg somregel en lang wire med kjetting oppheng og bgb kroker på

Ok, og det er som regel mulighet for å få festet dem? Tenker på oppe på snaufjellet hvor det minimalt med trær osv. Hvis vi baserer oss på at de skal sove ute hele turen, så kjøper vi ikke nytt telt, men siden de ikke er vant til å sove ute i all slags vær, så burde vi kanskje ha plass i teltet i tilfellet..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva du mener er nødvendig. Er det 4 sterke hunder som står å trekker i lina ville jeg nok festet de tilsvarende godt. For min del har det ikke vært mer enn 2 elghunder, og de er så daffe på tur at det aldri har vært nødvendig. Hvis du skal binde de på dagtid også, er det viktig at du velger et sted med skygge hvis du binder de i 2 ender. For da klarer de ikke å flytte seg etter sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva du mener er nødvendig. Er det 4 sterke hunder som står å trekker i lina ville jeg nok festet de tilsvarende godt. For min del har det ikke vært mer enn 2 elghunder, og de er så daffe på tur at det aldri har vært nødvendig. Hvis du skal binde de på dagtid også, er det viktig at du velger et sted med skygge hvis du binder de i 2 ender. For da klarer de ikke å flytte seg etter sola.

I see. Mine vil nok ikke stå å trekke når de har gått seg slitne først, så da er det nok ikke absolutt nødvendig å feste i begge ender, men lurt å tenke på det med sola. Jeg er bare redd for at de skal snurre seg fast i hverandre og at jeg må tilbringe deler av natten med å løsne opp i flokene. De er ikke vant til å sove ute, så regn og mye knott blir en utfordring, men det er jo en tilvenningssak. Og hvis det er sau der så kan jeg nok med hell feste lina i begge ender. ;) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke huskier blir slitene av en dags vandring. Jeg har i hvertfall ikke opplevd det så lenge de har vært over 1 år gamle. Er en treningssak for hunder å stå på line. Noen synes det er helt greit, andre ikke. Ville abselutt feste dem på begge sider, så ikke de surrer seg i hverandre, eller stikker av hvis de får ferten av dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke huskier blir slitene av en dags vandring. Jeg har i hvertfall ikke opplevd det så lenge de har vært over 1 år gamle. Er en treningssak for hunder å stå på line. Noen synes det er helt greit, andre ikke. Ville abselutt feste dem på begge sider, så ikke de surrer seg i hverandre, eller stikker av hvis de får ferten av dyr. 

Neida, de blir ikke slitne i den forstand at de ikke orker mer, men de blir rolige nok til at de legger seg ned og slapper av. De er i utgangspunktet veldig rolige, så de er mer enn fornøyde etter 2-3 mil i fjellet. Men jeg skal nok feste i begge ender, ja, for en sau eller ti får det som regel til å koke litt oppe i topplokket hos dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best kommer veldig an på hva slags hunder du har og hvor du skal. Det enkleste er en oppstallingswire/kjetting som festes STRAMT i hver ende og så ha hundene kortere kjetting/wire ut i fra denne. Pass på at avstanden er slik at de ikke vikler seg inn i hverandre. Om du er i skogsterreng er det jo enkelt å feste mens det i et snøfritt fjellterreng kan være verre. Da ville jeg antagelig hatt med en wire til hver hund ettersom festepunktet ofte blir mindre solid(4 vs 1 hund som drar). Det kan også være vanskeligere å finne to festepunkt i passe avstand. Til feste har jeg brukt litt forskjellig avhengig av terreng. Vierkratt(av kraftig og solid type) er et godt alternativ(pass på at wiren er lang nok til at hunden ikke må krype rundt inne i krattet) men har også brukt en eller flere store steiner som jeg har bundet wiren rundt. Dette kan være litt tricky og det trengs litt vekt for å ankre en stor hund. Om det er mye rullestein/kampestein i området så kan en ofte finne to som ligger i klem mot hverandre men hvor du kan få kjettingen tredd på innsiden om du skjønner hva jeg mener. 

 

Om de tåler å sove ute avhenger av temperatur og hva slags pels de har og hva de er vant med. Husk at også hunder kan plages av mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best kommer veldig an på hva slags hunder du har og hvor du skal. Det enkleste er en oppstallingswire/kjetting som festes STRAMT i hver ende og så ha hundene kortere kjetting/wire ut i fra denne. Pass på at avstanden er slik at de ikke vikler seg inn i hverandre. Om du er i skogsterreng er det jo enkelt å feste mens det i et snøfritt fjellterreng kan være verre. Da ville jeg antagelig hatt med en wire til hver hund ettersom festepunktet ofte blir mindre solid(4 vs 1 hund som drar). Det kan også være vanskeligere å finne to festepunkt i passe avstand. Til feste har jeg brukt litt forskjellig avhengig av terreng. Vierkratt(av kraftig og solid type) er et godt alternativ(pass på at wiren er lang nok til at hunden ikke må krype rundt inne i krattet) men har også brukt en eller flere store steiner som jeg har bundet wiren rundt. Dette kan være litt tricky og det trengs litt vekt for å ankre en stor hund. Om det er mye rullestein/kampestein i området så kan en ofte finne to som ligger i klem mot hverandre men hvor du kan få kjettingen tredd på innsiden om du skjønner hva jeg mener. 

 

Om de tåler å sove ute avhenger av temperatur og hva slags pels de har og hva de er vant med. Husk at også hunder kan plages av mygg.

Vi skal over fjellet fra Trondheim til Lillehammer nå i sommer, så det bør gå an å finne steder hvor de kan festes i begge ender. Frister veldig å kjøpe et større telt enn det vi har, men da blir det jo en eller to kilo ekstra.. Frister også å ha med wire og prøve ut dette i tillegg. Eventuelt satse kun på wire, og droppe teltkjøp. Var ikke plaget med mygg eller knott i det hele tatt på samme turen i 2011, så det tror jeg skal gå bra. Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til langkjetting er å feste hundene 2+2 med tilstrekkelig avstand. Dette gir større fleksibilitet iom. at du ikke er avhengig av å finne to festepunkter i en bestemt avstand. Å feste mer enn 2 hunder i ett punkt er en dårlig ide, da de før eller senere begynner å bevege seg rundt slik at lina blir kortere og kortere. Ved å bruke en svivel inn mot festepunktet vil to hunder alltid kunne opprettholde full lengde på "sitt" oppheng.

Når det gjelder temperatur, har jeg vanskelig for å tro at det (uansett rase) kan være noe problem om sommeren (Disclaimer: Jeg har huskier :smile: Det som evt. kan være et problem er regnvær. Våt pels isolerer vesentlig dårligere enn tørr, så vanntette dekken kan kanskje være en ide.

God tur. Det virker som en fantastisk flott og variert rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til langkjetting er å feste hundene 2+2 med tilstrekkelig avstand. Dette gir større fleksibilitet iom. at du ikke er avhengig av å finne to festepunkter i en bestemt avstand. Å feste mer enn 2 hunder i ett punkt er en dårlig ide, da de før eller senere begynner å bevege seg rundt slik at lina blir kortere og kortere. Ved å bruke en svivel inn mot festepunktet vil to hunder alltid kunne opprettholde full lengde på "sitt" oppheng.

Når det gjelder temperatur, har jeg vanskelig for å tro at det (uansett rase) kan være noe problem om sommeren (Disclaimer: Jeg har huskier :smile: Det som evt. kan være et problem er regnvær. Våt pels isolerer vesentlig dårligere enn tørr, så vanntette dekken kan kanskje være en ide.

God tur. Det virker som en fantastisk flott og variert rute.

Takk for svar! Greit med noen alternativer! Og det der med dekken er aldeles ikke dumt. Tror nok det hadde blitt litt syting fra et par av dem hvis de måtte ligge ute i regnet. ;) Vi vurderer å sjekke hvordan Hilleberg Keron 4 ser ut når det er satt opp, men uansett skal vi ha med en løsning som gjør at hundene kan sove ute. Vi vil jo venne dem til det. Noen forslag til butikker jeg kan finne solid og ikke så dyr wire og tilbehør? To av dem kan finne på tygge seg fri, så det kan ikke være vanlig linemateriale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, vil først nevne at wire og div utstyr til oppstilling har jeg funnet i båtavdelingen til Biltema. Skal hundene bære kløv, fyller du opp disse med stein og drar wiren rundt kløven mellom kløvsekkene. Jeg bruker denne metoden på mine to Alaskan Malamuter og ene Shiba. De står på samme wire alle tre, med korte (1 meter) tamper til hver hund. Ferdes mye i fjellet over tregrensa hvor det er lite trær, og tidvis mye sau. Har enda ikke opplevd at de har dratt avgårde med kløvene. Prøver også å legge kløvene slik at de har hindringer( skråning, store steiner eller groper) i trekkretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, Biltema båt eller båtbutikker vil ha tynn plastovertrukken wire, låser mm. til oppstalling. Noe byggemarkeder hr også.

Telt ideer: lavvu light og andre romslige, lette Helsport telt?? Har ikke brukt det selv, men lett og god plass. Det er både koselig og varmer godt med hund mellom sig om natten selv om en er i soveposen.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, vil først nevne at wire og div utstyr til oppstilling har jeg funnet i båtavdelingen til Biltema. Skal hundene bære kløv, fyller du opp disse med stein og drar wiren rundt kløven mellom kløvsekkene. Jeg bruker denne metoden på mine to Alaskan Malamuter og ene Shiba. De står på samme wire alle tre, med korte (1 meter) tamper til hver hund. Ferdes mye i fjellet over tregrensa hvor det er lite trær, og tidvis mye sau. Har enda ikke opplevd at de har dratt avgårde med kløvene. Prøver også å legge kløvene slik at de har hindringer( skråning, store steiner eller groper) i trekkretningen.

Biltema, ja! Der er det sikkert ikke dyrt heller. :) Kun to av hundene skal bære kløv, men det er greit å ha i bakhodet at det går an å feste dem slik. :) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, Biltema båt eller båtbutikker vil ha tynn plastovertrukken wire, låser mm. til oppstalling. Noe byggemarkeder hr også.

Telt ideer: lavvu light og andre romslige, lette Helsport telt?? Har ikke brukt det selv, men lett og god plass. Det er både koselig og varmer godt med hund mellom sig om natten selv om en er i soveposen.

Hilsen

Elgen

Ooo, Lavvu Light fra Helsport er jo kjempelett! :D Utrolig bra tips! At jeg ikke har tenkt på det..? Vi planlegger å gå NPL, så jeg har det i bakhodet når jeg kjøper utstyr. Mulig denne lavvuen ikke er kjempepraktisk høyt til fjells med kraftig vind, men vi får jo garantert bruk for den på andre småturer! Tror jeg må google litt. ;) Men jeg tror nesten det blir lavvu uansett, jeg! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo, Lavvu Light fra Helsport er jo kjempelett! :D Utrolig bra tips! At jeg ikke har tenkt på det..? Vi planlegger å gå NPL, så jeg har det i bakhodet når jeg kjøper utstyr. Mulig denne lavvuen ikke er kjempepraktisk høyt til fjells med kraftig vind, men vi får jo garantert bruk for den på andre småturer! Tror jeg må google litt. ;) Men jeg tror nesten det blir lavvu uansett, jeg! Takk!

Etter hva jeg har lest nå, så ser det ut som man i hvert fall bør velge lavvu med innertelt. Og hvis man er på fjellet, så bør man sørge for å sette det opp et sted hvor man er litt skånet for vind, hvis man får til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å finne noen bilder , vet ikke om de er til noe hjelp.post-8614-0-35997700-1369665300_thumb.jppost-8614-0-23582300-1369665377_thumb.jppost-8614-0-54876500-1369665411_thumb.jppost-8614-0-01408000-1369665448_thumb.jp

 

 

bilde 1 viser hvordan jeg har festa opphengs kjettingen til wire

 

bilde 2 ca lengde på kjettingen , dette er litt smaks sak

 

bilde 3 løkke i hver ende av wire

 

bilde 4 hunder opp stalla på lang wire+ en utenom

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å finne noen bilder , vet ikke om de er til noe hjelp.attachicon.gifIMGP1015.JPGattachicon.gifIMGP1017.JPGattachicon.gifIMGP1019.JPGattachicon.gifIMGP9365.JPG

 

 

bilde 1 viser hvordan jeg har festa opphengs kjettingen til wire

 

bilde 2 ca lengde på kjettingen , dette er litt smaks sak

 

bilde 3 løkke i hver ende av wire

 

bilde 4 hunder opp stalla på lang wire+ en utenom

Ah, nice! Da vet jeg hva jeg skal se etter i butikken. Det er jo et hav av muligheter. ;) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her har vi 4 hunder som er med oss på turene vi går, både helgeturer og lengere turer.

Min mann jobber i forsvaret, defra får vi oppstalingsvaiere. Disse festes i en krok som man kan "skru" ned i bakken. En vaier til hver hund, ca 2 meter lang.
Dette fungerer kjempe fint, hundene står med avstand mellom seg,så de ikke får viklet seg i hverandre.
De plasseres alltid der de kan ha skygge og le for vær og vind. ( sistnevnte spesielt om natten).
Er været alt for galt så er de i teltet med oss.
De har funnet sin måte å ligge på, så det har til dags dato ikke vært noe problem, utover at det kan bli noe trangt utover natten ;)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått for et telt med romslig fortelt, spes siden de ikke er vandt med å sove ute. Har hatt 3 hunder i innerteltet og det var ikke noe problem, men våknet av en veldig glad hund på morgenkvisten som peset i ansiktet mitt :P Har bare erfaring med gjeterhunder og de kan fint kastes ut av teltet om de er hypp på å stå opp før meg. Stikker ikke av og jager ikke dyr. Men om de sover i forteltet bør de ha bånd, det er null stress for en hund å smette under duken og plutselig føle seg veldig fri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 4 hunder som er med oss på turene vi går, både helgeturer og lengere turer.

Min mann jobber i forsvaret, defra får vi oppstalingsvaiere. Disse festes i en krok som man kan "skru" ned i bakken. En vaier til hver hund, ca 2 meter lang.

Dette fungerer kjempe fint, hundene står med avstand mellom seg,så de ikke får viklet seg i hverandre.

De plasseres alltid der de kan ha skygge og le for vær og vind. ( sistnevnte spesielt om natten).

Er været alt for galt så er de i teltet med oss.

De har funnet sin måte å ligge på, så det har til dags dato ikke vært noe problem, utover at det kan bli noe trangt utover natten ;)

 

Det høres genialt ut med den kroken man skrur fast i bakken. :) Vi hadde med noe lignende en gang, men det var en kjempekrok som veide ganske mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.