Gå til innhold
  • Bli medlem

Stenger til tarp: Karbon? Gåstaver?


Nikke

Anbefalte innlegg

Fram til nå har jeg brukt tarp under tregrensa, men vurderer å dra på tur med tarp over tregrensa. De stengerne som fulgte med Helsport Nordmarka tarp er litt tunge. Derfor lurer jeg på om noen her på FF vet hvor jeg kan få kjøpt alternative stenger som er lettere? Fant noen i karbonmateriale, men de var dessverre for kort på lengden. Lengden bør være mellom 150cm-170cm. Kan gåstaver være et alternativ?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Nikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fram til nå har jeg brukt tarp under tregrensa, men vurderer å dra på tur med tarp over tregrensa. De stengerne som fulgte med Helsport Nordmarka tarp er litt tunge. Derfor lurer jeg på om noen her på FF vet hvor jeg kan få kjøpt alternative stenger som er lettere? Fant noen i karbonmateriale, men de var dessverre for kort på lengden. Lengden bør være mellom 150cm-170cm. Kan gåstaver være et alternativ?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Nikke.

 

 

Jeg og broder'n har brukt tarp på Hardangervidda - og gåstaver har fungert fint sammen med god bardunering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og broder'n har brukt tarp på Hardangervidda - og gåstaver har fungert fint sammen med god bardunering.

Takk for svar. Tips om brukbare staver? både vektmessig og styrke?

 

Mvh

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

 

Jeg har vurdert gåstaver. Vektmessig kommer de dårligere ut kontra karbonstenger, men de kan i det minste brukes til noe utover tarpen, for eksempel som ekstra støtte ved vading eller i veldig ulendt terreng. De må dog tåle å bli spent opp i en tarp set-up. Skulle gjerne hatt 20-30cm ekstra. Kanskje det finnes en type forlengere man kan bruke?

Kan en av disse BD være et alternativ:

http://www.rei.com/product/839641/black-diamond-ultra-distance-z-pole-trekking-poles-pair

http://www.rei.com/product/845342/black-diamond-ultra-mountain-carbon-z-pole-trekking-poles-pair

Jeg trenger ikke 2013 modell. kanskje det finnes 2012 på salg der ute?

 

Karbonstengene som er linket til over er både lette, fåes i 4-delt, og man kan kjøpe forlengere. Lav vekt er den største fordelen. Vekt er viktig. Bruksområdet er kun tarp, hvis man skal sammenligne med gåstaver.

 

Tenker litt på saken til over helga.

 

Takk igjen.

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Biltema kjøpte jeg en skytestokk som kombinert vandrestav og stang til tarp. Den blir halvmeteren lengre enn de vanlige gåstavene. Toppen er bare å skru av om en vil. Den har dessuten neopren (eller noe slikt) nedetter toppen slik at en kan flytte grepet uten å skru. Kjekk sak, synes jeg og kostet en hundrelapp.

 

Om dette er sterkere, tyngre osv enn annet vet jeg ikke, men 183 cm vandrerstav skal du lete litt etter.

 

http://biltema.no/no/Fritid/Jakt/Vapenpleie-og-tilbehor/Skytestotte-14290/

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Biltema kjøpte jeg en skytestokk som kombinert vandrestav og stang til tarp. Den blir halvmeteren lengre enn de vanlige gåstavene. Toppen er bare å skru av om en vil. Den har dessuten neopren (eller noe slikt) nedetter toppen slik at en kan flytte grepet uten å skru. Kjekk sak, synes jeg og kostet en hundrelapp.

 

Om dette er sterkere, tyngre osv enn annet vet jeg ikke, men 183 cm vandrerstav skal du lete litt etter.

 

http://biltema.no/no/Fritid/Jakt/Vapenpleie-og-tilbehor/Skytestotte-14290/

 

:)

Ser absolutt ut som en god løsning! Jeg farter opp og ned mellom nord og sør for å dra på tur, og med tanke på frakt/nedpakking så kan den bli litt uhåndterlig. Mulig jeg får plass i stangfuteralet. Må sjekkes ut!

 

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten alltid en vandrerstav. En enkelt, altså. Som sikkert sagt før, til å vifte ned spindelvev med i skogen, støtte seg over glatte steiner i bekken, som støtte ved vading, til tarp, til å justere barduner på teltet med, til å lirke løs kroken med ved bunn-napp, som fotostativ, noen gangen også som kjerring osv osv.

 

Målte nettopp forskjellen på den ordinære og Biltema sin skytestokk og forskjellen er nøyaktig 12 cm sammenslått. Da målte jeg ikke V-en på toppen.

 

Den lange saken er med gummiknott og trinse ca 20-40 gram tyngre enn de vanlige gåstavene mine med samme utrustning, alt etter hvilke jeg sammenlikner med.

 

Jeg har mange fordi jeg kjøpte for helt nede i 21 kroner paret på Netthandelen (10,50 pr stykk!!!) og 69 kroner paret på Lidl og eksperimenterte med dem til både telt, tarp, fotostativ, kjerring, båtshake, skigåing og gudene vet hva. Jeg har for øvrig slitt ut en eneste en av dem og hverken konstruksjon eller materialkvalitet er annerledes enn samme type til 500 eller 1000 kroner stykket etter det jeg har klart å finne ut - da ser jeg selvsagt bort ifra f.eks carbon og slikt. Kan godt hende den ene av av 6060 legering og den andre 7005 osv, men det spiller ingen rolle. Og jada, jeg vet jeg slenger med leppa, men jeg har faktisk plukket i stykker dyre gåstaver og har gode forutsetninger for å vurdere dette. Med dermed er det ikke sagt at det ikke finnes dårlige saker, bare så det er sagt.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og jada, jeg vet jeg slenger med leppa, men jeg har faktisk plukket i stykker dyre gåstaver og har gode forutsetninger for å vurdere dette. Med dermed er det ikke sagt at det ikke finnes dårlige saker, bare så det er sagt.

 

:)

 

En grei regel kan være at det dyreste ikke alltid er det beste, men de billigste er som regel det dårligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, morsom og halvsann regel det der. Og det er vel ikke langt unna at like mange dårlige varer som prises opp for de som ikke kan bedømme funksjon og kvalitet på annet grunnlag enn dette.

 

Jeg er heldig og har omfattende bakgrunn for å bedømme mange sider, kanskje de fleste, av et produkt og vil nok fortsette med det. Men verden vil bedras, det er sikkert og visst, og nevnte regle er et typisk eksempel. For noen år siden falt jeg for fristelsen å kjøpe en haspelsnelle fra ABU. Jeg husker dessverre ikke modell. Den kostet rundt 500 og jeg kjøpte med snøre som jeg la på samme kveld, men jeg oppdaget at den la snøret i et fast mønster som hverken hindret snøret i å "grave seg ned" i snøret under eller fordelte snøret jevnt.

 

Neste dag dro jeg innom butikken og fikk høre at dette måtte jeg regne med på "en sånn billigsnelle", hvorpå det ble lagt ut i det vide og brede om en "finere og bedre" modell som ikke kunne sammenliknes, bl.a hadde den kulelager og huset var ikke i støpt grafitt, men solid "flyaluminium". Snellen kostet mer enn det 3-dobbelte og jeg skulle få alt fra det andre kjøpet dekket, og jeg kjøpte den og fikk med snøre.

 

Vel hjemme la jeg på snøret på snellen og resultatet var identisk med "billigsnellen", men nå hadde jeg begge snellene og dessuten sprengskisse med delenummer, så neste formiddag foretok vi den rene disseksjon på jobb. Innmaten var 100% identisk, også i materialvalg. Eneste forskjell var at spoleakslingen hadde et lite nålelager bakerst. Fullstendig tåpelig av to grunner, for det første var dette det opplagringspunktet (kaller en foring for det samme) som hadde minst belastning og følgelig minst nytte av dette lageret, for det andre var dette omtrent like smart som å ha hjullager bare på den ene for- eller bakhjulet.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.