Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Trysil 3, ok?


Imse

Anbefalte innlegg

Vi har vært en tur på xxl i dag og gikk ut mere forvirret enn viss på hva vi vil ha.

xxl har to bergans telt som virker like. compact light har vannsøyle på 5000 og trysil har 3000. Vekten oppgis til tilnærmet lik, sannsynligvis samme( nettsidene oppgir 3,5kg på begge, på posene i butikk sto det 3,5 på compact og 3,2 på trysil.).

Vi har særdeles dårlig budsjett, men vurderer å kjøpe det billigste, om det holder noen år med bruk 30netter+ pr år.

Er det billigste til nesten halve prisen et dårlig kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke disse teltene, men jeg har kjøpt mye billig og kun to dyre telt. Min mening er at hvis du skal vintertelte eller på høyfjellet så bør du ha dyre kvalitets telt.  I skogen kan du fint klare deg med billig telt. Jeg har hatt billig telt til 200.- 1500mm vann søyle som har holdt meg tørr på ukes tur i litt regn. Har hatt flere i prisklassen 500.- som også har funka bra. Problemene har vert vekt, glidelås, stenger og duk har ikke tålt storm og kulde, stengene knakk og duken strak seg.

Holder du deg på lavlandet, vår, sommer og høst så er det ikke noe problem med billig telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge siden til XXL så koster Trysil 3 kr 1499 og Compact Light 3 kr 2199. Så helt halv pris er det ikke.

Duken er en forskjell på de. Trysil har polyester ytterduk mens Compact light har Nylon. Trysil er og litt mindre og litt lavere, faktisk ned i 100cm høyde noe jeg selv ikke ville valgt. Selv om det er bare 5cm forskjell så merkes de når man skal sitte.

Vet ikke hva Trysil er for et telt, mulig noe Bergans lager spesifikt for for XXL. Tør ikke si noe om det uten å ha sett det.

Compact Light er en serie som har vært i mange år og er mye brukt.

Så forskjeller blir vel i stor grad de nevnt over, at de billige teltene er litt tyngre, kanskje litt kortere holdbarhet, noe dårligere finish på detaljer, kvalitet på stenger, glidelåser etc. Luftemessig så de like ut.

Skal det bare brukes i skog i somerhalvåret og høyde og vekt ikke er problem er det billigste sikkert bra nok. Bare pass på at bunnduk ikke er at den stive sorten som "bråker". Det kommer du til å bli fort lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

 

Da er nok compact light billigere på nett enn i butikk( tenkte ikke å sjekke på nett).

 

Det at compact har høyere takhøyde teller absolutt. Begge teltene har aluminiumsstenger.

 

Siden prisforskjellen er så liten, så ser det ut til at vi velger compact, , prisforskjellen er verdt et grønt kontra blått telt. For den blåfargen er MYE mere gild enn bildene på nettsidene viser.

 

Noen som kan fortelle forskjellen på nylon og polyester i praksis? Hvilken betydning har det evt?

 

Teltene våre blir jo mye brukt, ikke bare i lavlandet, men foreløpig ikke noen vinterturer( de vi har hatt har vært i lavvo med ovn). Men det skal tåle vind og regn over tregrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke alle praktiske forskjeller på polyester og nylon men ofte de billigste teltene som lages i polyester(eks Trek serie til Helsport) mens de dyrere lages i nylon.

Har vel en del med vekt og slitestyrke å gjøre. Får vel en like sterk duk av nylon som er tynnere og veier mindre pr m3 enn polyester.

Compact light var i en test på helårstelt for et par år siden. Fikk 4 av 6 poeng. Men det var i selskap med mer typiske vintertelt som kostet 2-3 ganger så mye. 4 ganger og hvis man ser på XXL prisen på nett. Som lett sommertelt fikk det 5 av 6 og "mest for pengene".

I den testen fikk ingen telt 6 poeng.

Nå sier ikke slike tester alt men de gir jo en indikasjon, og sett det på bra score i andre tester. Tror neppe du kan vente mer enn 4 og 5 poeng til telt i den prisklassen.

Du finner sommertelttesten her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article457292.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med at jeg bestilte det compact- teltet fra xxl, så da håper jeg det funker greit for oss. Etter hvert finner vi vel ut om vi trenger et 2 eller 3mannstelt til. Vi er 5stykker+hund, så når alle er med må vi ha større eller flere telt. Vi låner en lavvo av søstra mi, elt grei, hun har brukt den i flere måneder selv, men kjøpte seg helsport Varanger camp som er et mye bedre telt.

 

Jeg er alt annet et nerdete når det gjelder telt, men jeg trenger å kunne bære teltet med meg i sommer, da det blir litt vandring i tillegg til padling. 3.5kg burde jeg klare, ungene får bære litt de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet ankom i går, og før middag kom teltet opp og ungene proklamerte at de skulle sove i teltet, skole eller i. Det første de sa når vi våknet i morges var: kan vi sove her i natt også?

Teltet blir med på speidertur fredag til søndag også. Så vips fikk ungene(og mor) 4 netter til i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte 2 stk Compact light 3 for 2199,- hos XXL, så kjempegod pris. Koster nå 2899,-

3,5 kg er ikke korrekt vekt, heller ikke m2. Sjekk Bergans webside.

Vurderte vanlig Compact 3, men forkastet grunnet lavere takhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kontrollveid.

Vekten er oppgitt til 3,3 kg inkl. pakkposer, plugger, stenger og barduner.

Soveareal er 3.2m2

Telt nr.2 er julegave til min eldste datter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.