Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor sekk til dagsturer, nødvendig?


Anbefalte innlegg

Har en gammel sekk fra speideren på 45l som er tatt i bruk etter mange års lagring. Mannen synes denne er for liten, og vil kjøpe en Bergans Trollhetta 95l. Skal hovedsakelig brukes til dagsturer gjennom hele året med utstyr for 2 voksne og 1 barn (kommer nok flere etter hvert). Jeg kommer til å bære barnet på ryggen, det blir altså kun han som bærer sekk. Han vil ha stor sekk for å kunne ta med seg litt ved for å brenne bål.

Spm mitt er, er det for stort å kjøpe 95l kun for dagsturer? Hva er fordelen med en mindre sekk, bortsett fra at man blir mindre fristet til å ta med mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mindre säck är lättare, i regel bekvämare och kan användas till mer.

 

95 liter är en jättesäck. Jag använder en 80-liters för 10-dagars tältturer. Lagom för 2 vuxna + 1 barn för dagstur borde rimligen vara 65 liter, och då har man gott om plats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer an på hvor mye dere skal dra med dere. Skal dere fylle sekken med mye luksus som ved til all bålbrenning, pledd, stoler, masse fiskeutstyr etc etc så krever det en stor sekk.

Er det  sitteunderlag, mat og drikke, "startved" til bålet etc trenger man langt mindre sekk.

 

Jeg bruker en 30 liter normalt til dagsturer for meg og bikkja. Den inneholder mat og drikke, brenner, en eller annen kjele, litt startved, sitteunderlag, noen gnager litt ekstra klær.

Vile tro at en 60-70 liter er nok. Største spørsmål er veden, det tar mye plass og fyller fort opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva andre trenger, men 95 liter er over dobbelt så mye som dere har med den gamle sekken. Føler dere at halvparten av utstyret dere ønsker å ha med må ligge igjen? Hvis svaret er "nei så gærn't er det ikke" ville jeg anbefalt en litt mindre sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått dagsturer i hardt vær på fjellet med 30L og jeg har gått dagstur i fint vær i marka med 125L. I hver sin ende av skalaen!

Det er helt etter hva du prioriterer å ta med deg og hvor tungt du vil bære. Når jeg går med 30L har jeg med meg ekstra base-layer, litt mat og drikke, votter & lue, samt en genser. Dette er flott til toppturer hvor man vil gå lett og ledig. Med 125L har jeg med meg halve garderoben, halve kjøleskapet og fortsatt plass til både bikkja og samboeren :P Dette er unødvendig tungt, men god trening og masse luksusvarer.

 

Til dagsturer vil jeg si at 45L er veldig ideelt i mine øyne. Tenk over hva mer dere må ha med, og eventuelt hva dere ikke trenger å putte i sekken. Man merker ofte at det er ting man har med som gang på gang ikke blir tatt opp av sekken. Dette kan ofte legges igjen hjemme. Når dere har tenkt grundig igjennom pakklisten, så kjøper dere sekk etter behov. Kanskje 60-70L er kurant for dere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved valg av dagstursekk, er eg meir oppteken av at han er god på ryggen, enn at han ikkje er større enn naudsynt. Det er tross alt den sekken som vert mest brukt gjennom året. Eg vel heller ein halvfull sekk på 85l som er god på ryggen, enn ein sekk på 40l som ikkje er god på ryggen. Ein annan fordel med å ha ein halvfull sekk, er at eg enkelt når tak i kva som helst i sekken, utan å tømme han.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og ett barn på 8 måneder. 45 liter er helt passelig til mat, drikke, klær liggeunderlag og litt startved til bålet.

Om 45 liter er for lite tror jeg at 65 liter høres veldig bra ut. 95 er tross alt veldig stort, men skal man som sagt ha med mye ved til ett langvarig bål og stoler i sekken, da trenger man mye plass.

Er man på ett sted hvor få folk ferdes, kan det være greit å ta ved fra naturen. Om man er på steder hvor mange folk ferdes eller man av annen grunn ikke bør legge igjen mye spor, bør man ta med all ved selv. Ser ikke bra ut dersom 400 mennesker skal samle ved fra den samme fine rasteplassen hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer litt på hva folk har i sekkene sine, når de er på dagstur?

 

Ved er i skogen, vann i bekken. Og da trenger en strengt tatt ikke mer enn noe mat, for et, til to måltider. Og hvor stor sekk trenger en da? Har selv vært på dagstur, med kun en rumpetaske og klart meg bra gjennom 10 timer i terrenget.

 

Nå skal det sies, at jeg normalt har med en termos. Eller en liten kjele, jeg kan varme vann i på bålet. (Har også mini kokeapparat, for bruk der jeg vet det er dårlig med ved, eller når det er tørt i skogen). Kanskje et ekstra klesplagg for overkroppen og noe småtteri. Til bål, har jeg min. fyrstikker, eller de nymotens tennstikker m/svovel. I granskogen kan jeg tenne opp bål, selv i regnvær og sitte "tørt" under et større gran, ved hjelp av kun fyrstikker og det jeg finner i skogen. Av redskap har jeg min, en kniv og normalt med en sammenleggbar tursag. Og har jeg har jeg planlagt å lage mat på bålet, har jeg ofte med en liten turøks. Selv med litt ekstra i sekken og jeg ikke er på jakt, bruker jeg ofte en minisekk som jeg anntar er 5 -7 liter. På fuglejakt bruker jeg større sekker, men da alt i fra 20 - 30 L, litt avhengig av tur og om sekken har utvendig nett for vilt.

 

Så TS og gubben kan lære seg litt om det å tenne bål, så er det ikke rare sekken som trengs, for dagsturer. Jeg ville anbefalt å prøve seg frem litt med den sekken de har først, så er det lettere å se behovet. Etter min mening, er den stor nok, selv med et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må få lov å gå sin egen tur mener nå jeg. Og har man unger med kan det fort bli litt volum over det, selv om det ikke blir så mye vekt.

Da kan det være greit med en litt stor sekk. Selv på en dagstur. Og som andre sier: Det er ikke påbudt å fylle sekken til bristepunktet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill. Sekken er kjøpt og det ble dem store nevnt i HI. Mannen er fornøyd, sekken er god på ryggen med litt vekt oppi, så da er jeg fornøyd. 45-litersen var fullstappet i helga da han bar mat og skifte for en annen familie også. Kommer nok til å gå en del med denne familien framover, så trengte et større alternativ. Som poengtert så trenger den ikke fullstappes. Satser på at sekken blir en god følgesvenn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.