Gå til innhold
  • Bli medlem

Ting jeg lærte på en tur i skogen


Josef Mink

Anbefalte innlegg

Annonse

Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Slikt gjør at man får lyst til å skrive mer. Og det er sant som Torø skriver; skjønnheten ligger ofte i detaljene - de små, men akk så store øyeblikkene. Frostperlene en tidlig høstmorgen. En sprellende bekkørret. Eller den første gangen man satte en pinne i en maurtue.

Enkle opplevelser som får oss til å lengte ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Er jo en stund siden denne ble lagt inn nå, og lurer bare på om det er en sjanse for at rapporten snart dukker opp på Norgeskartet? Mulig det gjøres på dugnad, og har for all del forståelse for at ting tar tid. Uansett: synes kartet er et helt fortreffelig konsept, og dess flere rapporter som ligger der, jo bedre. Regner med at det er det som meningen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dugnad ja, og jeg er garantert den som gjør dårligst innsats.
De eldste innleggene blir tatt først, og det aller meste er såvidt jeg vet plassert i kartet, så kommer nyere innlegg til etterhvert.

Nå har jeg lagt inn innlegget på kartet, så da har jeg lagt inn totalt en siden før sommeren.

Dette kan man gjøre selv også når man skriver innlegg, da er det vel sikrere at geotaggen havner på korrekt sted om beskrivelsen er vag.

Du anga Trøsken, og i søket så havner taggen på en bilvei, det er muligens ikke helt rett plassert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver helt fantastisk poetisk. Flere rapporter!

Tusen hjertelig takk, det er skikkelig hyggelig at skribleriene blir satt pris på. Er litt treig av meg, og har inntil videre bare skrevet én turrapport til, som du finner her , men har egentlig et par-tre til på gang.

Akkurat nå fikk jeg faktisk lyst til å sette meg ned for å skrive.

En-to-tre, på det fjerde skal det skje ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din historie høres også kjent ut. Jeg tar egentlig alltid med kart, men det er jo så mange stier som ikke står på kartet som bare må utforskes Og ofte viser det seg at det er en skiløype som går over en våt myr i en trang dal, akkurat som du beskriver. Men bratte sider og utrolig tett skog på sidene, som gjør at forsøket på omvei blir gitt opp og turen gjennom det våte fortsetter.

 

Kjipt på deg at du har ryggsmerter i tillegg. Men bra at du allikevel går på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart i skogen har jeg sluttet med, i hvert fall i områder jeg er noenlunde. Gps er med hvis jeg går meg bort, evt bare mobil på dagsturer.

Det var nettopp det jeg tenkte også, at det fikk klare seg med mobilen. Nå gikk det jo greit da, ingen skade skjedd osv, men jeg var uansett ikke så høy i hatten da jeg sto der i tåka mens mobilen streika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet er å bruke kompass i skogen. Jeg pleier å følge med på kart, men lar som regel være å se på kompasset, om det er med i det hele tatt. Hvis du har kommet deg inn på en lang, kronglete sti som ikke står på kartet og være er overskyet, er det ikke alltid lett å finne ut hvor du er presis, bare ved hjelp av kart. En kronglete sti kan lett føre deg i en sirkel eller i hvert fall i en annen retning enn den du trodde du gikk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du hadde gått deg vill og sto midt i skogen, ville det hjulpet med et kart?

 

Noe annet er å bruke kompass i skogen. Jeg pleier å følge med på kart, men lar som regel være å se på kompasset, om det er med i det hele tatt. Hvis du har kommet deg inn på en lang, kronglete sti som ikke står på kartet og være er overskyet, er det ikke alltid lett å finne ut hvor du er presis, bare ved hjelp av kart. En kronglete sti kan lett føre deg i en sirkel eller i hvert fall i en annen retning enn den du trodde du gikk i.

 

I helga har jeg vært på en ny tur til Vestfjella i Aremark, sammen med to smårollinger. Vi hadde bestemt oss for å slå leir ved et lite vann, men på veien dit gikk stien flere steder gjennom det som best kan beskrives som et sumplandskap.

Det var bløtt, bløtt og ... bløtt. 

Og regnet plasket ned da vi skulle gå tilbake til bilen i dag, så det var tungt å ta fatt på hjemveien. Men på kartet så jeg at det var mulig å kappe ned på avstanden ved å velge en annen rute enn den vi fulgte da vi kom. Ved å krysse et lite høydedrag i skogen, kunne vi kutte en liten kilometer og samtidig unngå mesteparten av sumpen. Deretter ville vi havne tilbake på "den tørre" delen av stien.

Så. Skulle vi prøve dette? I øspøsregnet og med de to rabagastene på slep, seks og sju år gamle, begge med sin egne, lille utrustning på ryggen, var ikke dette en hvilkensomhelst avgjørelse.

Vi hadde et lite krigsråd. Jeg pekte ut ruta på kartet, og satte kompasskursen. Etter litt klatring og klaging i starten, kom vi opp på høydedraget, hvor underlaget - heldigvis - var fast og ganske lettgått. Ved hjelp av kompassnåla holdt vi kursen mellom trestammene, og etter en halvtimes tid kjente vi igjen landskapet. Og der var jaggu stien også. Og litt etterpå: bilen!

Jeg er ikke i tvil. Jeg slår fortsatt et slag for både kart og kompass - også i skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

attachicon.gifGrønn skog 1.JPG

 

Jeg trasker en tur gjennom Trøsken, de indre gemakker av skogene ved Skiptvedt i Østfold. I løpet av fire timer rekker jeg å lære litt om både kroppen og sjelen og naturen. Og jeg får et par lærepenger.

 

1. Ikke legg ut på tur uten kart og kompass. Spesielt ikke hvis kroppen er ute av vinkel. Da kan det nemlig bli ekstra slitsomt å spasere i feil retning.

En lei prolaps gjør at jeg stavrer meg fremover under trekronene. Ryggen rykker til som en buestreng med ujevne mellomrom, men det er ikke synd på meg. For pokker! Det er så vakkert her!

Etter å ha loffet bortover skogsveien en kilometers tid, får jeg øye på en liten sti. Jeg dukker inn under en gammel gran, krysser et lite bekkefar. Så bukter stien seg oppover en åsside, og om litt faller den sammen med et tråkk som er merket med orienteringsposter. Lenge følger jeg denne løypa, men da den svinger nedover igjen et lite stykke før toppen, klarer jeg ikke dy meg. Jeg baner min egen vei opp det siste stykket.

Jeg tar opp telefonen. Kikker på gps-en, og ser at det er et vann som ligger og lokker over mot nordvest. I høyre hånd holder jeg en fiskestang. Hvis jeg krysser hele åskammen kan jeg altså prøve noen kast. Jeg bestemmer meg for å gå over toppen på langs.

Skogen er duggvåt og irrgrønn. Den dufter vår. Det blir en deilig spasertur i passe lettgått terreng. Det er først da jeg begynner å gå nedover igjen, at skjønner jeg at kart og kompass skulle vært med. Saftig tåkedis velter nedover trærne, og den forbannede telefon-gps-en har plutselig sluttet å funke. Ute av dekning.

 

attachicon.gifGrønn skog 2.JPG

 

Og i denne trolske skogen er det ikke lett å se hvor man er.

Alt er likt.

Jeg  kan jo snu.

Men dette vannet …

Fremad!

Med krokete rygg stavrer jeg meg nedover lia. Og dessverre: Med et konstant drag mot høyre. Resultatet er at jeg havner ute av lei, og dermed er det klart for en ny lærepenge:

 

2. Ikke kryss våtmark hvis helsen halter. Gå heller tilbake og sjekk om det finnes en annen vei over. For det gjør det.

Etter en times tid flater terrenget ut, før en bergvegg dukker opp på motsatt side av en liten åskam. Sammen danner de nærmest en slags trakt. Nederst har det samlet seg en del vann. Buskaset stikker opp imellom myrpyttene. Det lukter gjørme.

På et eller annet vis må jeg komme meg over. Det er en skam å snu i tide. Jeg lirker meg rundt de første pyttene, men må stanse før jeg kan ta den neste. Tåler ryggen et hopp på én og en halv meter?

Jeg lander med høyrefoten i den grønne mosen. Og går rett gjennom!

Det er som om bakken bader på et lite lag av is, for det knaser idet fjellstøvelen treffer. Issørpen står til over låret, og beinet rykkes opp i ren refleks. Jeg spretter over de neste meterne, og gauler som en elg. Faen, det gjør dritvondt!

På trygg grunn halter jeg fremover. Og etter bare noen minutter oppdager jeg det: Kryssingen ville blitt smertefri hvis jeg bare hadde tatt meg bryet med å gå hundre meter tilbake den veien jeg kom. Og så ser jeg … en orienteringspost! Jeg er endelig tilbake på sporet.

 

3. Åååå, det er et yrende fugleliv i disse skogene!

Det kakler og skvetter og uler. Jo lengre inn i skogen jeg kommer, dess mer intens blir opplevelsen. Småfuglene kvitrer mellom kvistene, mens to grågjess sveiper rett over og forbi meg. Gakakakagak! Og hakkespetten driller og driller. Og hører jeg ugler? Midt på lyse dagen?!

 

4. Ja, det spilles opp til dans på våren, men det er ikke bare fugler i orkesteret.

Langt om lenge har jeg krysset denne åsen. Jeg må halte det siste stykket gjennom tett kratt før jeg endelig er ved målet. Vannet ligger der, som urørt. Stien går av en eller annen grunn rett forbi et stykke bortenfor. Jeg puster ut litt. Heller en kaffeskvett fra termosen.  

Det er da jeg hører et kvekk, rett i nærheten.

Det høres ut som en and.  

Jeg er musestille. Kikker utover vannet. Hvor har den gjort av seg?

Der er det igjen. Kvekk.

Og om litt; flere på en gang. Men fortsatt ikke spor etter fugl.

Jeg sitter skjult bak noen høye strå, og stirrer utover vannet. Så ser jeg en liten krusning i overflaten. To øyne dupper opp av vannet. Og der er to til. Og to til, og to til. Haha, det er en hel froskekoloni, hundrevis av dem. Og nå stemmer de i. Selveste froskekoret!

Jeg er betatt. Opplevelsen er utrolig fascinerende. Jeg blir sittende slik å kikke, lenge, tør nesten ikke puste. Men nistepakken blir spist og jeg slurper i meg kaffe, så stille som mus.

 

attachicon.gifVannet 1.JPG

 

5. Fisket er heller labert i disse traktene.

Det vil si: Det er ikke en krusning på vannflaten. Og selv om vårfluene klekkes, ser jeg ikke et eneste vak. Jeg prøver fiskestanga en liten halvtime, men merker ikke antydning til napp. Noe sier meg at vannet i hvert fall er tomt for ørret. Kanskje ligger gjedda og lurer bak sivet, kanskje en og annen abbor. Dette må jeg finne ut av senere.

 

attachicon.gifBeverkutt 2.JPG

 

6. Det bor bever her!

På veien tilbake gjennom krattskogen må jeg klatre over et nedfallstre. Og dét er ikke en lett sak når prolapsen får ryggen til å bombarderes med små lynnedslag. Så jeg bruker litt tid på øvelsen. Og jeg strever akkurat lenge nok, for mens jeg står der og skrever, får jeg øye på noen kutt der stammen er brukket i to. Like bortenfor står et par større trær, de har også digre kutt nederst på stammen. En stund lurer jeg på om sårene kan være menneskeskapt. Det ser ut som om en eller annen begynte på vedhogsten, men ikke orket å holde på helt til trærne deiset i bakken. Men på nært hold ser jeg de små riflene som er merker etter tenner. Dette er beverens verk. Og kuttene virker ganske nye, så dyret er trolig ikke særlig langt unna.

Dette er enda et dypt fascinerende syn. Sånt har jeg bare sett på museum før. Ekte beverhogst gjør meg rett og slett litt lykkelig.

 

7. Ryggtrøbbel er ille, men ikke nødvendigvis så vondt at det ikke er godt for noe.

Det var nemlig kiropraktoren som sendte meg ut på turen i første omgang. Jeg tusler hjemover på skogsveien og kjenner at kroppen er varmere, ryggen er mykere og sinnet er rikere enn på lenge,

Hakkespetten driller en fanfare. Uglen som kanskje ikke er en ugle uler en trudelutt. Jeg tørker svetten av pannen. Og ønsker at øyeblikket kan vare bare en bitteliten stund til

attachicon.gifHjemtur 2.JPG

Pussa fjellskoene og rigga sekken klar! Følte jeg var med på turen og fikk umiddelbart en sterk trang til å ta en tur i Mossemarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • Heriks fremhevet denne emne
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.