Gå til innhold
  • Bli medlem

5 dagers tur maks 4 timer unna Gardermoen


nielsen

Anbefalte innlegg

Har planer om en 5 dagers tur med dama(middels friluftsinteresert) om ikke lenge, litt usikker på hvor vi skal, har tenkt å vekke friluftsinteressen skikkelig i henne, og vill nødig drepe gleden med bare slit første gangen vi er på tur sammen.

Planen er som følger: Kommer til å sove i telt, evt ha med egen proviant suplert med fisk(forhåpentligvis), har lyst til å ta noen toppturer mens man ligger permanent et sted(i nærheten av fiskbart vann)

Cluet er at campen ikke kan ligge for langt unna utgangspunktet(kjører bil), da dette skal være en kosetur med komfort, så sekken blir antaglig litt i overkant tung for flere mils vandring frem til utgangspunktet.

Har drøssevis med turer alene og sammen med kompiser til typiske fiskesteder, men er nødt til å inngå et kompromi hvor dagsturer med utsikt teller like mye som "leirlivet" med fiskestanga gjør på ettermiddag/kveldstid.

Noen som har noen tips til steder? trenger ei fornøyd dame når turen er overstått så det skal bli litt lettere å reise flere ganger :cry:

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:D Hei på deg nielsen,har du vært på lifjell (bø i telemark)!!Dette er et flott fjell med mange fine fiskevann.Nydelig og vandre innover der mot mange flotte topper,dette kan jeg annbefale.Du kan evt sjekke hjemmesia mi og sjekke bilder derfra. Lykke til og dama de mister du garantret ikke etter denne turen!! :D:cry: Turen tar deg maks 3 timer vil jeg anta. ;=)

http://www.lifjell.com/default.asp?kID=68&side=1148&sprk=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker, absolutt noe å vurdere. har en kompis i bø og han skryter av lifjell og fisket der..

har lekt litt med kart, er det noen som har erfaring med denne ruta:

1Søndag-Otta-Juvashytta (parkere på otta, buss til juvass)

1Søndag-juvashytta-Spiterstulen (ca 2 timer å gå) jo42

2mandag-Spiterstulen-galøpiggen (ca 6,5 timer tot) jo41

2mandag-Galøpiggen-spiterstulen (se over)

3Tirsdag-Spiterstulen-glitterheim (ca 5timer) jot23

3Tirsdag-Glitterheim-glittertind (ca 5 timer t/r)

3Tirsdag-Glittertind-glitterheim (se over)

4Onsdag-Glitterheim-memurubu (7 timer) jot21

5Torsdag-Memurbu-gjendesheim (7 timer over besseggen) jot2a

6Fredag-Gjendesheim-otta (bussen går 1425 til otta)

Noen som vet om det er noe fiskemuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jotunheim- turen du her nevner er også absolutt og annbefale,jeg hadde en tur med en kompis for to år siden.Vi gikk bukkelgeret-surtningshui-besseggen i løpet av tre dager.Vi fisket desverre ikke da,da han ikke er glad i dette. :cry: Men her er klart en fin fin rute også,men temmelig langt og gå, spes surtnigshui!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

om dama di ikke er i superform og i tillegg ikke er vandt med å gå i fjellet, så er dette garantert den siste turen hun har i fjellet om du drar henne med på denne ruten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
om dama di ikke er i superform og i tillegg ikke er vandt med å gå i fjellet, så er dette garantert den siste turen hun har i fjellet om du drar henne med på denne ruten

Enig med Gjest. Ellers forundrer det meg noe at du spør om råd når du sier at du hardrøssevis med turer bak deg sammen med en kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gjest. Ellers forundrer det meg noe at du spør om råd når du sier at du hardrøssevis med turer bak deg sammen med en kompis.

dette er snakk om rene fisketurer/skogsturer, føler dette var rette fora og ta opp turer som beveget seg litt mer opp i terrenget, mulig jeg tar feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv bestemme om du vil ta det til etterretning :D Memurubu som base? Ligger ikke det litt avsideliggendes da... Fra Spiterstulen kan ta dagsturer til for eksempel Glittertind, Galdhøpiggen (uten brefører), Leirhø osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Etter å ha sett litt på det som er skrevet her så vil jeg også bare si at du må være veldig forsiktig med ambisjonsnivået når du skal ta med folk som ikke har erfaring med fjell og den type gåing. Om det ikke blir en positiv erfaring, kommer hun neppe til å ville det en gang til. Disse toppturene du titter på er vel og bra, men min erfaring er at i løpet av 5 dager bør du ikke hardt satse på mer enn en skikkelig topptur. I tillegg noen enklere kortere turer. Da er bena til nybegynnere ganske gåene. Dette må selvsagt individuelt vurderes.

Jeg ville foreslå at du tar deg inn til Gjendebu. Memurubu vil jeg ikke anbefale. Gjendebu er en kremplass for førstegangs fjellerfaring. En tur på Gjendetunga er en veldig fin kort dagstur, med kjempeutsikt. Turer til eksempelvis Svartdalspiggen er litt hardere. En tur opp til vannene i Svartdalen er fint om man ikke må på en topp. Det er ogå mange som liker å ligge i telt i denne dalen. Fisket i vannene her vet jeg lite om. (Gikk der i helgen og så mye villrein i dalen. det kan jo være en ekstra fin naturopplevelse) Du kan gå tilbake til Memurubu over bukkelægret eller Besseggen til Gjendesheim på retrettet. Området rundt Gjendebu er også greit fisketerreng i både Gjende og i elvene ut i Gjende.

Jeg kan gi deg tips noen om fiskeplasser i Jotunheimen, men da får du sende meg en mail :D

Vil ikke legge ut slikt offentlig :D

mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Etter å ha sett litt på det som er skrevet her så vil jeg også bare si at du må være veldig forsiktig med ambisjonsnivået når du skal ta med folk som ikke har erfaring med fjell og den type gåing. Om det ikke blir en positiv erfaring, kommer hun neppe til å ville det en gang til. Disse toppturene du titter på er vel og bra, men min erfaring er at i løpet av 5 dager bør du ikke hardt satse på mer enn en skikkelig topptur. I tillegg noen enklere kortere turer. Da er bena til nybegynnere ganske gåene. Dette må selvsagt individuelt vurderes.

Jeg ville foreslå at du tar deg inn til Gjendebu. Memurubu vil jeg ikke anbefale. Gjendebu er en kremplass for førstegangs fjellerfaring. En tur på Gjendetunga er en veldig fin kort dagstur, med kjempeutsikt. Turer til eksempelvis Svartdalspiggen er litt hardere. En tur opp til vannene i Svartdalen er fint om man ikke må på en topp. Det er ogå mange som liker å ligge i telt i denne dalen. Fisket i vannene her vet jeg lite om. (Gikk der i helgen og så mye villrein i dalen. det kan jo være en ekstra fin naturopplevelse) Du kan gå tilbake til Memurubu over bukkelægret eller Besseggen til Gjendesheim på retrettet. Området rundt Gjendebu er også greit fisketerreng i både Gjende og i elvene ut i Gjende.

Jeg kan gi deg tips noen om fiskeplasser i Jotunheimen, men da får du sende meg en mail

Vil ikke legge ut slikt offentlig

Takker for informativt svar, skal ta det til etteretring, hørtes ut som et kjempeforslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

dette er snakk om rene fisketurer/skogsturer, føler dette var rette fora og ta opp turer som beveget seg litt mer opp i terrenget, mulig jeg tar feil....

Beklager "nielsen" ! Jeg overså at du skrev "fisketurer".

Ellers er jeg enig med alle som anbefaler ikke å gape over for mye første gangen "dama" er med, men det er jo ingen her som kjenner henne, så kanskje løper hun fra deg ? Men hvis hun er av den litt sarte typen så ville jeg slett ikke dra henne opp i Svartdalen hvis det er Svartdalen på ruten til Torfinnsbu det er snakk om.

Stien opp er bratt og tung og dalen er presis hva navnet sier "svart" med bare store steiner på lange strekninger.

Gjendebu og Memurubu er to steder som begge kan egne seg som "base camp" for turer i området, men det kan være veldig så "crowded" der på denne tiden av året.

Reiser du uten egen bil som står parkert på Gjendesheim så vil jeg anbefale at turen avsluttes med en tur fra Gjendebu til Eidsbugarden. (Eidsbugarden egner seg forøvrig også bedre som "base camp", spør du meg.) Det er en fin tur som jeg gikk sammen med min sønn da han var 5 år gammel. På Eidsbugarden får du skyss til rutebussen på Tyin. Langs veien til Tyin pleier det som regel å være mye rein på denne tiden av året.

Fisking har jeg ikke noe greie på, men jeg har aldri sett noen få fisk i Gjende de gangene jeg har vært der og det er ganske mange.

Hilsen GjestII

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisking har jeg ikke noe greie på, men jeg har aldri sett noen få fisk i Gjende de gangene jeg har vært der og det er ganske mange.

Hilsen GjestII

hvorfor gidder du ikke logge deg på?

vel, det er i alle fall godt med fisk i Gjende, anbefalt lesning: Tre i Norge ved to av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøre til Spranget via Otta eller Straumbu via Østerdalen/Atna? Litt usikker hvor lang tid du bruker dit med bil, men toget tar iallefall 3 timer fra Gardermoen til Otta.

Her har du en del steder med mye fisk, for eksempel Illmanndalen (Mellom Rondvassbu og bjørnhollia), du har rimelig lettgåtte stier, og du når fint alle Ronde-toppene. Om dama synes blir lei av sure sokker og klamt telt, kan dere jo dessuten spankulere inn på Rondvassbu, Bjørnhollia eller Dørålseter og ta dere en dusj og en pils og legge dere til å fnise og slarve på sovesal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nielsen, jeg synes ikke den ruta du nevnte først var så ille jeg.. i hvert fall om dere klarer dere uten for mye oppakning. Jeg er selv en person som aldri trener noen ting hele vinter-halvåret, og så går jeg sånne "skippertak-turer" om sommeren hvis jeg får muligheten. Jeg hadde klart den ruta di uten å nøle. Så med mindre dama di er et skikkelig sofa-slakt, klarer nok hun det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.