Gå til innhold
  • Bli medlem

Rengjøring av telt etter tur


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre om folk har tips til "rensing" av telt etter kajakktur til havs.

 

Normalt etter skogstur e.l. henger jeg alltid opp teltet, lar det tørke og lufte seg, og det er det.

 

Etter tur i helga lå teltet i et skott i kajakken, og telt med stenger ble liggende i saltvanns-bad på en av etappene.

Selve teltet tenkte jeg å legge i vann, for så å henge til tørk. Håper det skal ta bort saltet.

Stengene derimot er jeg mer usikker på. Det er "DAC/NSL" stenger på Hilleberg teltet. Det er antagelig rustfritt, men saltet bør bort.

Er det fare for å "strekke" linen hvis jeg legger stengene til rens i et  vannbad?

Noen bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg hadde lagt hele teltet i vannbad. Ville nok gjort som jeg gjør med alt annet som er i kontakt med saltvann: hageslangen eller dusjen. Det bør ikke være noe problem å gjøre det samme med stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk hageslangen og spyl alt. Henges deretter opp på en luftig plass. Glemte å vaske alustenger etter en lang kyst-tur, og det straffet seg. Veldig mye irring, som laget problemer ved sammensetting og deling av stengene. Hjalp litt med litt silikonspray , men ble aldri helt bra. Selve teltduken klarte seg bra, men syntes nå i ettertid at det teltet hadde litt kort levetid (5 år) selv med mye bruk. De andre teltene jeg har hatt har blitt byttet pga lysten på nye og lettere telt, ikke pga av slitasje. Og jeg har brukt de ca 40-50 døgn i året-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut - da blir det spyling.

 

Materialet til stengene trodde jeg ikke var Al, men en annen materialkombinasjon som gir økt styrke og elastisitet og lavere vekt enn Al. Fant ikke material spek her 

http://www.dacpole.com/html/products.htm#featherlite

men kan se ut som er en alu-base med tilslag av andre materialer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut - da blir det spyling.

 

Materialet til stengene trodde jeg ikke var Al, men en annen materialkombinasjon som gir økt styrke og elastisitet og lavere vekt enn Al. Fant ikke material spek her 

http://www.dacpole.com/html/products.htm#featherlite

men kan se ut som er en alu-base med tilslag av andre materialer

 

Som du påpeker er det er helt sikkert en legering mellom aluminium og andre stoffer. Det meste av aluminiumen som brukes kommersielt er egentlig legeringer av et slag, selv om de, kanskje litt misvisende, bare kalles aluminium. Allikevel tror jeg ikke det lages aluminiumslegeringer med noe særlig mindre enn 85 % aluminium.

 

At Featherlite-stengene er lettere enn andre stenger med samme styrke har nok med konstruksjon heller enn materialvalg å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.