Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Ringstind 2, light


banan

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kjøpt meg et pent brukt Helsport Ringstind 2, light. Er det noen som kan komme med tips til hvordan en setter dette opp for at det skal være stramt og fint. Har sett at noen hadde noen klager ved fotenden, lurer på om det var vanngjennomslag  eller noe....?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker, har sett denne før. Det virker ikke som han gjør noe spesielt ved fotenden, mener at jeg leste et sted at noen brukte en pinne etc for å få høyde nok....?

 

Forøvrig så det ut til han syntes bardunstrammere er oppskrytt :???:  Er hans metode bedre en å bruke bardunstrammerne, og hva gjør han egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å bruke småkvist eller pinner du lager til hjemme å sette under de tre bardunene i fotenden for å løfte dem opp. På nye superlight er dette en integrert del av teltet.

Jeg må ofte legge flate steiner under stangkoppene til hovedbuen for å få nok spenn i duken. Dette gjelder både light og superlight. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med teltet. :)

 

Er kjempefornøyd med mitt R 2 L

 

Det man må tenke over med Ringstind er at det er teltpluggene som holder teltet oppe.

Som på videoen er helt ideell måte å gjøre det på.

Er det ikke vind så dytter jeg inn stanga først, men begynner alltid med fotenden av innerteltet... Strammer ut hodeenden av innerteltet, så sidene så bardunene, og en ekstra runde for å stramme bardunene så blir det stramt og fint... Et par barduner jeg fortsatt ikke har brukt. (ikke vært storm)

 

Det som er viktig med fotenden er vel å bruke hele lengden på bardunene 1,5meter er flott, ikke plugge de ned 20cm fra fotenden, da får vertfall mitt 2011modell mer en god nok høyde i fotenden.

Å ta med pinner i sekken for å støtte opp fotenden høres rimelig snålt ut, helle se om man finner en kvist eller stein der man camper om man føler for det.

Digger også at det er bare å ta ut stanga å dytte det i pakksekken med innertelt klessnor og alt, opp og ned på 0,swish.

 

Sekken tar jeg inn i teltet og har i hodeenden, kløvet, kjøkkenet og vannet har jeg i ytterteltet.. Perfekt størrelse og god lufting.

(Nå har ikke jeg andre telt i samme klasse å sammenligne med, men det er vertfall perfekt for meg og hunden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

 

Hvor lange burde de være? Antagelig lenger enn en teltplugg...

 

(Har ikke satt det opp enda her i asfaltjungelen)

Har du med en liten kniv tilpasser du dette på stedet med hjelp av litt småkvist eller bare knekker det til.

Kommer du så høyt at det ikke finnes vegetasjon er du på feil sted med dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar nok Ringstind-teltet for høgt til å finne passelege pinnar, men det har heller aldri plaga meg. Når ein brukar heile lengda på bardunane, er desse pinnane heilt unødvendig.

Ettersom eg oftast teltar der jordsmonnet er i dårlegaste laget for å få ned teltpluggane, startar eg alltid med å sette ned pluggane i hovudenden. Dersom ikkje desse pluggane står godt, er det umogleg å få duken stram. Fotenden vert stramma opp med bardunstrammarane, så det ermeir slingringsmonn i kvar ein må plassere pluggane i den enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.