Gå til innhold
  • Bli medlem

mariussteen

Anbefalte innlegg

Annonse

Den kan spises, finnes ikke noe giftig i den overhode. Om den er god er det bare en måte å finne ut på. Ser for meg en beinete hvitfisk med greit innslag av gjørme. Lever stort sett i små dammer og er vel veldig få vann i Norge den blir spesielt stor. Finnes selvfølgelig noen unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemora til min bedre halvdel påstår at pilgrimene satte ut denne fisken i små tjern for å ha mat mens de var på vandring. Vet ikke om det er noe i det. Har søkt litt på nettet men finner ingenting som støtter denne påstanden.

Noen som har hørt lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata med en Polakk. Der var julemiddagen karpefisk av ett eller annet slag. Han syns Ribbe var mye bedre :)     Hørte snakk om at Norgesrekord i Karus var ved ett vann like ved meg her. Kan jo være slått nå for den slags skyld.   Bergstjern heter det.   Ett vann uten gjennomstrømning Bare ett innløp/utløp eller overløp om man vil med noen 100meter bort til ei elv.  

 

Edit googla litt og ser ut til å ha blitt tatt Karus på over 2,7kg i dette vannet.  Har fiska litt der selv men bare fått aborre. Også mener jeg det er gjedde der også. 

 

Fatter'n har vell tatt opp noen tonn med karus med teiner opp gjennom åra i ett vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemora til min bedre halvdel påstår at pilgrimene satte ut denne fisken i små tjern for å ha mat mens de var på vandring. Vet ikke om det er noe i det. Har søkt litt på nettet men finner ingenting som støtter denne påstanden.

Noen som har hørt lignende?

I Malvik går pilegrimsleden forbi Karrussdammen på veien mot Nidarosdomen. Det jeg har lest om den dammen støtter din teori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sikkert Karussdamman på Leistadåsen like under Jobu, gapahug ved turstien. Vet ikke om der er Karuss, men det mulig. Lett å gå fra Vikhammeråsen gangbru over E6 eller fra Fjølstadtrøa, gammel bevaret gård, husmannsplass. Like ved E6 øst fra Leistadkrysset. Finnes og Karuss i noen vann i Bymarka. Kanskje i Kobberdammen? Hva er bakgrunn for interessen for denne fisken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karuss, som stort sett all karpefisk, er som regel dårlig matfisk. Den er fullt spiselig, men karpefisk finner mye av maten sin på bunn, og siden det som regel er mudderbunn i vann der de finnes tar de smak av dette. Tror det var karuss Cato Bekkevold snakket om da han beskrev smaken "som å bli driti i kjeften". Nå har han det med å smøre tjukt på, men det er ikke noen særlig god reklame for karuss som matfisk uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel med å karuss i mindre dammer er at den takler bunnfrost i stor grad. Kanskje derfor den ble satt ut i tidligere tider som damrenser på steder hvor andre fiskelag ikke greier seg.

Den produserer vistnok etanol istedenfor melkesyre når det blir oksygenmangel.Da unngår den både frysning og død. Hadde vært noe for oss på vintercamp. Bare lagt seg kaldt om kvelden så laget kroppen den spriten du helst ikke vil dra på i sekken :)

Sies vel at karuss smaer like ille som den lukter. Så kanskje du skal lukte på den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

På 1700tallet hadde man visst en annen mening om smaken. 

https://spydebergprestegaard.com/join-us/wilses-formalhage.html

«Presten Jacob Nicolai Wilse var en av de ivrigste misjonærene for hagebruk i Norge på 1700-tallet. [Han var] en ekte ”potetprest” i opplysningstidens ånd. Hagen på prestegarden i Spydeberg var basis for hans virksomhet.  

[…] Dammene [i hagen] ble benyttet til oppdrett av karusser, som på den tiden var ansett som herskapsmat i motsetning til ”gemene” fisker som abbor, ål, sik og gjedde. Wilse kan kanskje betegnes som den første i landet som drev med kommersiell fiskeoppdrett, siden karussene fra Spydeberg ble solgt i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har aldri prøvd å spise karuss, men i følge mitt "Sportfiskerens leksikon" fra 1975 ble den i eldre tider (når nå det var) "høyt anskrevet som matfisk og ble mange steder ansett som bedre enn for eksempel abbor og ål, men i våre dager er den svært lite verdsatt". Jeg har en misstanke om at det da dreide seg om større karusser fra innsjøer (insjøkaruss som kan bli opp i 3-3,5 kg) og ikke de små damkarussene på 50 gram som man får i dammer og tjern rundt omkring. Abbor og ål er godt da, så da må jo karuss være veldig godt vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.