Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsefarlig med kanel


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Vi er storforbrukere av kanel. Spesielt når jeg er hjemme så går det en god del. Ungene like det også veldig godt og hver dag må jeg koke havregrøt enten til frokost eller til lunch og kanel er en selvfølge.

 

Jeg var oppmerksom på dette med helsefare, men måtte ta den frem igjen den artikkelen om kanel etc (inspirert av den AL tråden som går nå) - den kanelfareartikkelen finnes her

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7334224

 

Mattilsynet slår kanel-alarm
zbx4XPBBn834QvhMKwUwpgHpGSQLbiX_jsIeU3AJ

Mer enn et lite dryss kanel på risgrøten kan gi leverskader, advarer Mattilsynet.

Foto: Opplysningskontoret for meieriprodukter

Storforbrukere av kanel bør begrense inntaket, advarer Mattilsynet. For mye kanel kan gi leverskader. Små barn er mest utsatt.

Publisert 13.10.2010 12:03.

  •  
  •  
  •  
  • Skriv ut
Så mye (lite) kanel kan vi spise

Dette er dosene Mattilsynet og Vitenskapskomiteen for mattrygghet anbefaler som det daglige maksimale inntaket av kanel.

Spiser du mer enn dette, får du i deg for mye kumarin,
som kan gi leverskade.

  • 1-åringer: 0,2 gram
  • 2-åringer: 0,3 gram
  • 4-åringer: 0,4 gram kanel. Maks 0,6 dl kanelte.
  • 9-åringer: 0,7 gram kanel. Maks 1 dl kanelte.

     

  • 13-åringer: 1,2 gram kanel. Maks 1,5 dl kanelte.
  • Voksne: 1,4 gram kanel. Maks 1,9 dl kanelte.

En teskje kanel veier 2,7 gram.

Kilde: Matportalen.no

Vitenskapskomiteen for mattrygghet slår fast at kanel inneholder stoffet kumarin, som kan gi skader i leveren.

Barn som regelmessig spiser havregrøt med kanel er spesielt utsatt.

Helseskadelig

– Disse barna kan få i seg så mye kumarin at det kan gi grunn til bekymring for skadelige helseeffekter, sier rådgiver Julie Tesdal Håland ved forbrukerseksjonen i Mattilsynet.

Advarselen gjelder også for inntak av kanelkrydret te. Det slås også fast at voksne som regelmessig spiser grøt med kanel, drikker kanelte eller tar kaneltabletter kan komme til å overskride grensen for hva som antas som trygt.

Et dryss
bD1Xp1l_4Iuo-UYkTg3-SAsXMG8SX8oGU5Hkj9Ol

Det finst to typer kanel på markedet, og ceylonkanelen er mindre farlig enn cassiakanelen.

Foto: ScanStockPhoto

Rådet fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet er at 1-åringer og 2-åringer maksimalt bør få i seg henholdsvis 0,2 gram og 0,3 gram kanel ved daglig inntak. En teskje kanel veier 2,7 gram.

Den anbefalte grensen ved daglig inntak stiger til 0,7 gram for 9-åringer, 1,2 gram for 13-åringer og 1,4 gram for voksne.

9-åringer bør maksimalt drikke 1 desiliter kanelbasert te daglig, mens et forbruk for voksne på over 1,9 desiliter kanelte hver dag ansees som skadelig for leveren.

Repareres
Kanel
  • Krydder utvunnet av barken på flere trearter.
  • De fleste hører til slekten Cinnamomum, som stammer fra det indomalayiske område.
  • Man skiller i handelen mellom alminnelig kanel (cassia) og ekte kanel (ceylon) som er mye sjeldnere.

     


    Kilde: Store norske leksikon

Folk reagerer litt ulikt på kumarin, og ifølge Mattilsynet vil man som regel ikke merke mindre skader på leveren. Dessuten har Håland følgende trøst til de som måtte være redd for at de har gitt barna for mye kanel på grøten:

– Leveren reparerer skadene selv når man reduserer inntaket. Det finnes for øvrig to typer kanel på markedet. Den kanelen som er vanligst i Norge, cassiakanel, inneholder mer av kumarin enn den mindre vanlige ceylonkanelen.

(NTB)

 

 

Tar dere hensyn til dette dere som har småbarn? Noe man som voksen skal bry seg med?

Liker egentlig ikke dette noe særlig, men grøt uten kanel er ikke grøt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes selv at kanel er godt, men trenger det ikke i store mengder hver dag. Syns grensene til mattilsynet høres fornuftig ut.

Sikkert mange som bagatelliserer dette med at alt er farlig for tiden, men synes ikke leverskade er noe å spøke med.

Mange som tror at naturlig er det samme selv som ufarlig...

Ceylonkanelen som har minst cumarin er vel nokså uvanlig i Norge mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Hindu kanel!! 

 

Gjort litt googling på dette før, da jeg liker å overlesse risgrøten min med kanel, og dette er så vidt jeg kan se den eneste av de vanlige kanel typene til salgs i Norge som er ceylonkanel.  (Du kan også få det i diverse helsekost butikker men da for flerdobbel pris.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på den kanelen du kjøper!
Noen kanel typer står det at de kommer fra cassia treet. Disse er ikke kanel, men det smaker søtere og bedre dessverre.

Den kanelen er faktisk kommer fra kanel så står det at den inneholder kanel! :-P

 

Mener at Coop sin kanel er cassia kanel mens Rema sin kanel er kanel. Så ikke veldig uvanlig om jeg forstår dette riktig!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på den kanelen du kjøper!

Noen kanel typer står det at de kommer fra cassia treet. Disse er ikke kanel, men det smaker søtere og bedre dessverre.

Den kanelen er faktisk kommer fra kanel så står det at den inneholder kanel! :-P

 

Mener at Coop sin kanel er cassia kanel mens Rema sin kanel er kanel. Så ikke veldig uvanlig om jeg forstår dette riktig!

 

Hei, tror dessverre dette er feil.

Den kanelen som er og har vært vanlig i norge og store deler av europa er cassia kanel, og er det vi tradisjonelt kjenner som "kanel".

Det vil ikke nødvendigvis stå på forpakningen om det er det ene eller det andre. Tror eneste måten du i de fleste tilfeller kan finne ut om det det er ceylon eller cassia er å kontakte kontakte produsenten direkte. Dette har noen (ikke meg) gjort med Hindu kanel og funnet ut at det er ceylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest på produkt informasjonen!
Det er også kjent at cassia og caylon har forskjelig smak

Cassia er produsert for å gi bedre smak og dermed også selge mer.

Men det er sant at det ikke står Ceylon på pakningen, men kanel. Det er når det ikke er kanel som produsenten må opplyse om hva det er...

 

Skjønner ikke helt hvordan du kan si at det er feil men...

 

Hindu er fra Rema og inneholder kanel, ikke cassia. Denne har en "helt annen" smak enn cassia. (mindre søt og ikke så mild)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve å være litt mer klar: Både cassia og ceylon kan så vidt jeg vet selges som "kanel" i norge. Begge er og kalles kanel, og tror ikke det det er noe krav om å opplyse om noe som helst. Som sagt er det cassia kanelen som tradisjonelt har vært brukt mest i Norge.

 

edit: Hvis du har det fra sikre kilder at det må være merket så link gjerne til dette. 

 

 

Jeg har bare lest på produkt informasjonen!
Det er også kjent at cassia og caylon har forskjelig smak

Cassia er produsert for å gi bedre smak og dermed også selge mer.

Men det er sant at det ikke står Ceylon på pakningen, men kanel. Det er når det ikke er kanel som produsenten må opplyse om hva det er...

 

Skjønner ikke helt hvordan du kan si at det er feil men...

 

Hindu er fra Rema og inneholder kanel, ikke cassia. Denne har en "helt annen" smak enn cassia. (mindre søt og ikke så mild)
 

Endret av innigranskauen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve å være litt mer klar: Både cassia og ceylon kan så vidt jeg vet selges som "kanel" i norge. Begge er og kalles kanel, og tror ikke det det er noe krav om å opplyse om noe som helst. Som sagt er det cassia kanelen som tradisjonelt har vært brukt mest i Norge.

 

edit: Hvis du har det fra sikre kilder at det må være merket så link gjerne til dette. 

 Dette ble en noe fjern diskusjon da vi tross alt mener det samme! ;-) Velg Ceylon kanel fremfor cassia kanel er vel budskapet her!

Jeg skulle gjerne gitt deg link til artikkelen jeg har lest, men klarer ikke finne den igjen... :-(

Selvfølgelig er det krav om innholdsfortjeneste på alt mulig! Er jo derfor det også står på alt! ;-)

Nå vet du jo at Hindu kanelen er Ceylon så da kan du bare smake forskjell mot den og f.eks. kanel fra Coop som er cassia. Da merker du fort hva jeg mener! :-)

Så får du tro hva du vil! ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Jøss!?..

Jeg pleier å spise havregrøt til kvelds, og pleier å legge ett tykt lag over hele grøten. Siden jeg har lest at kanel er så sunt.

Her sier de at kanel er sundt, og de anbefaler inntak av kanelkapsler daglig (fra 2009):
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel1505.asp

Spis kanel daglig! (fra 2008):
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5646159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Jøss!?..

Jeg pleier å spise havregrøt til kvelds, og pleier å legge ett tykt lag over hele grøten. Siden jeg har lest at kanel er så sunt.

Her sier de at kanel er sundt, og de anbefaler inntak av kanelkapsler daglig (fra 2009):

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel1505.asp

Spis kanel daglig! (fra 2008):

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5646159

 

Ja, dette er som så mye annet forvirrende. Ofte er det sensasjonsvinklingen fra pressen for klarer å skape denne forvirringen. Det skjer jo ofte at en bisetning etter et intervju eller en pressekonferanse er det som lager overskrift og brødtekst.

 

Jeg vil anta at et alminnelig kosthold med alminnelig hyppighet av grøt er ufarlig/sundt/uten betydning. Om en spiser noe med kanel på hver dag kan det vel være greit å ha forbruket i bakhodet og velge "rett" type (inntil nyere forskning viser at den egentlig er mye farligere fordi...), ellers er det vel bare å nyte maten og kose seg.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig informasjon. Jeg startet denne tråden nettopp på grunn av at ungene spiser mye av det. Selv har jeg sikkert inntatt alskens løsemidler og farlige stoffer og røyk gjennom et langt liv så det spiller ikke så veldig stor rolle med litt kanel.

Men man ønsker å gi ungene et best mulig utgangspunkt. Syns det er litt rart at man selger et krydder som kan være farlig

Sitat:Mer enn et lite dryss kanel på risgrøten kan gi leverskader, advarer Mattilsynet.

Når man ser på alle de merkelige sakene som har vært oppe mhp Mattilsynet i det siste (kasering av leverpostei pga feilmelding bl.a.), så er det litt rart at dette ikke har mer fokus. Det er vel noe de fleste bruke litt av - spesielt på tur kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den vesentligste grunn til å spise grøt er da kanelen! Men i dag ordnet jeg med eplekake og kanelen fra Europris var meget tydelig merket at det var bark fra cassia treet.

Hindu boksen var litt mer tvetydig merket at kan stammer fra bark på kaneltreet som bl.a. vokser på Ceylon, så dette er ordentlig kanel-kanel.

 

Etter nøye sammenliknende smakstudier fant jeg frem til, at jeg likte ordentlig kanel-kanel fra Ceylon (HIndu) best. Den smakte liksom noe søtere og fyldigere  Dette var så heldig av helsemessige årsaker. 

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort litt mer research på dette med cassia og ceylon i norsk dagligvarehandel og har funnet ut at:

 

# Hindu kanel (malt) ikke er ceylon allikevel. Oppfatningen om den er ceylon (som ofte er nevnt  på norske nettsider), ser ut til til å stamme fra en artikkel på fitnessbloggen.no som nå har blitt fjernet. Mer om dette kan du lese her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/kanel-fjernet-artikkel.19528/

En av deltagerne i tråden har vært i direkte kontakt med Hindu og fått følgende svar: 

 

vi bruker ceylon canel til "hel kanel poser".

cassia til all malt. den kommer fra Indonesia eller Vietnam.
det er antagelig bare Hindu som har "ekte canehl"
Fåes i Meny, Spar, Kivi og Joker.
mvh
olaf ellingsen

 

Så altså, Hindu hel kanel=ceylon, Hindu malt kanel=cassia.

 

# Det det ser ikke ut til å være noe påbud om å merke typen kanel et produkt inneholder.

Fra artikkel om cassia og ceylon på klikk.no: 

 

"Hvordan vet du hva som er hva?

En telefon til Rieber & Søn som importerer krydder oppklarer ingenting. - Nei, det er ikke godt å vite. Begge typer selges som kanel, forteller Åsta Otteren Ellingsen, fagsjef for ernæring."
 

Så det ser ut til at eneste måten til å oppdrive ceylon kanel er i helsekost/spesialforretninger eller fra nettet. Har sett mange kjøper dette fra Iherb. Eller eventuelt kjøpe Hindu hel kanel og male den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig informasjon. Jeg startet denne tråden nettopp på grunn av at ungene spiser mye av det. Selv har jeg sikkert inntatt alskens løsemidler og farlige stoffer og røyk gjennom et langt liv så det spiller ikke så veldig stor rolle med litt kanel.

Men man ønsker å gi ungene et best mulig utgangspunkt. Syns det er litt rart at man selger et krydder som kan være farlig

Sitat:Mer enn et lite dryss kanel på risgrøten kan gi leverskader, advarer Mattilsynet.

Når man ser på alle de merkelige sakene som har vært oppe mhp Mattilsynet i det siste (kasering av leverpostei pga feilmelding bl.a.), så er det litt rart at dette ikke har mer fokus. Det er vel noe de fleste bruke litt av - spesielt på tur kanskje..

 

Tror nok det Koppen sier over stemmer bra, dette er en ikke-sak med mindre du spiser kanel daglig.

Det jeg har lest er at det er disse, samt barn under 2 år er de som er risikogrupper.

Men kanskje bra å være litt påpasselig med småbarn over 2 år også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.