Gå til innhold
  • Bli medlem

Spruttrekk til havkajak


Brekke

Anbefalte innlegg

Hei:)

Sku hat spruttrekk til min hasle ekspedition kajak. Så lure eg på om noen har peiling på størelsene(vet ikkje kos det funke). Og ke eg bør gå for i prisklasse...

He 0 peiling her så...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er 48*85 men heilt 100%siker på kos eg måle, så ligna jo på den du fant:)

Men Pris eg finne jo te 600kr og. Eg lige kvalitet produkt. Men eg pla ikkje gå for det dyraste hele. Billig topp produkt må eg ha:) Så vet eg ikkje ka som e vanlig her helle..

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brekke.  Jeg har hatt et  Adventurer nylonspruttrekk fra Seals i et par år nå og er godt fornøyd.  

Trekket har en liten glassfiberavstiver(justerbar) for å unngå store dammer inne på trekket.  

Har en Venture Easky 17 Havkajakk. Der er jo mye å velge i når det kommer til spruttrekk :)

Eneste råd jeg kan gi deg er å velge et trekk som er greit å få på og ikke minst av når en trenger det.

De trekkene som er beregnet på extrempadling kan være vonde å få av.

 

Link til Sealsskirts:   

http://www.sealsskirts.com/sizing/sizing.php

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å veta om det e let å få av elle ei når en ikkje he kjøpt det enda:)

Satse på det ordne seg. men enda ingen peilepine på normal pris...

Neida, bare unngå de tykkeste neoprenetrekkene så går det greit :)

Tror ikke det finnes noe normal pris på dette.  Det varierer mye.  Se heller på behovet ditt.  Leker du mye i bølger eller padler med stor last, kan det være greit med et trekk som holder vannet "helt" ute.  Padler du mest i rolige farvann og turpadler for det meste, holder det greit med enkle nylontrekk.  Det blir helt klart litt forenklet dette.

Nylontrekk uten seler til lette forhold får du vel fra en 600-lapp.  Tynne neoprenetrekk med nylontunnel til moderate forhold starter vel på rundt 1000-lappen.

 

Tror ikke merke betyr så mye.  Se heller på løsninger og materialer.  Har du en butikk/padleklubb i nærheten er mye gjort.  De har god erfaring og hjelper helt sikkert .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fekk du sakt mye klokt:) 

Må ha ein vantet ialefal. Er for det meste padling med mye last (så er det velte eg skal læra denna sommaren). He budsjet på 1500 så bør finna noge tålikt te det:) 

Tusen takk for gode råd! Håper eg finner noe iløpet av mårendagen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du padle tidlig vår og sen høst, er absolutt et neoprenetrekk å foretrekke. Det blir mye varmere enn nylontrekkene, og de er helt vanntette. Mitt råd er å ta et billig nylontrekk til sommerturene, når det er varmt i vannet. Bruk så et neoprenetrekk når vannet er kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kommentarene over her.
Nylon er ofte billigst, men ofte holder de ikke vannet helt ute mer enn de første mnd i bruk.

De kan ofte bli litt slappe og da får du en slik (i følge min mening) irriterende vann pytt i fanget som tilslutt lekker igjennom..

 

Neopren er ofte mer slitesterkt og holder vannet ute lengre, men til gjengjeld også litt dyrere.

Her må du ofte opp i rundt 1000 lappen, mens nylon er noen hundrelapper billigere.

Neopren i riktig størrelse slipper du vannpytten.

 

Et godt alternativ er jo disse trekkene som er av neopren, men med nylontube (den delen rundt magen).

Da er det lettere å lufte på sommeren

 

En Hasle kajakk padler du uten spruttrekk på de fineste dagen! ;-)

 

Er du i en seriøs kajakk butikk så bare si hvilken kajakk du har så fikser de riktig størrelse til deg!

 

God padletur!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å veta om det e let å få av elle ei når en ikkje he kjøpt det enda:)

Satse på det ordne seg. men enda ingen peilepine på normal pris...

De fleste spruttrekk har mulighet for justering av strikken, så du bestemmer selv hvor enkelt det skal være å få av eller på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig. Også nylon av billig type (tror jeg), men har ikke opplevd av de lekker gjennom stoffet ennå. Ikke engang ved rulle eller "dam" i fanget. De begynner å bli 7-8 år minst.

 

De to største fordelene med neopren synes jeg er stødigheten i stoffet. Dette gjør det raskt å få på plass og et slags stødig og tørt dekk over fanget.

 

Nylontrekkene er fine når jeg fisker. Har slakk på dem slik at jeg kan legge fisken på trekket mens jeg f.eks skylder hendene. Bakdelen er at jeg har druknet et par kamera i den dammen.

 

Det er jo så mye å velge i at en kan bli helt svimmel. Med småsakerbag, nett, lufteluke, hurtigåpning for hendene, men det beste for min del er de enkle uten for mye mikkmakk.

 

Mange overser muligheten for å sy egne og enkle saker for en slikk og ingenting. Enkelt og funksjonelt. Også lagrings og transportstrekk. Jeg sydde av et pustende stoff som jeg brukte som undertak da jeg byttet tak på huset. Helt topp!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.