Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i Reinheimen/Tafjordfjella


Tarjei

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Har fisket mye i Tafjordfjella. Her kan du få fisk godt over 1500 m.o.h. Det kultiveres godt av Tafjord kraft. Mange gode fiskevann med fisk av meget god kvalitet finner du på 12-1300 m.o.h. Personlig liker jeg de krystallklare vannene fremfor grønne brevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

etter å ha finlest fiskebestemmelsene (maskevidder for garn osv.) for almenningene i Sjåk og Lesja har jeg kommet til at området absolutt er verdt en fisketur. det ser ut til å være reproduserende fiskestammer helt opp i 1500 meters høyde og fisk i nesten alle vann. gleder meg.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
fortsatt ute etter svar på fiskespm om Reinheimen??

Om ikke Tarjei er, så er iallefall jeg. Fisket Lortjønnin for en del år siden, med null resultat, men det var omtrent snøstorm, så det er kanskje ikke så rart. Ellers har jeg gjort noen halvhjertede forsøk i Finna, (midt på dagen/solskinn/utålmodig ventende familie som vil videre.) Til sommeren planlegger jeg å kjøre opp til Aursjøen og traske litt på vidda mellom Aursjøen og Lordalen. Har du noen innspill vedr dette, er jeg takknemlig 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lortjønnin er nok egentløig gode fiskevatn, så da hadde du ikke fiskelykke!

Generelt er det vanskelig å få fisk på redskap (stang, oter el l) noe særlig over 1400 moh. Beste anbefalingen jeg kan gi er Bergetjønnin, både nørdre og Søre som ligger i Lesja. Vider er det godt fiske i Leirhøtjønnin som rett sør for Leirhø. Kartblad Lesjaskog76 63. De fire fem småtjønnene som ligger det det står Bergan på kartet er nok i grunneste laget. Her ligger nok mange fluer og spinnere. Her heter det forresten Bergemillom, og er da selvfølgelig benevnelse på området mellom Søre og Nørdre Berget. Den store tjønna rett øst for Såvårhaugen er også brukbart fiskevann (Røytjønne). Videre er Fellingvatenet et godt vatn, og da har du en fin rundtur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

Enig i at høytliggende vatn ofte er vanskelig på stang, iallefall på dagtid. Når det skumrer og temperaturen samtidig holder seg oppe, kan det imidlertid hende at fisken som på dagen stod langt nede i en djupål, våger seg lenger opp i vannmassene og oppsøker grunnere områder på næringsøk.

Da er de fleste fiskere gått hjem.

Men ikke jeg :roll:

Skal ta fram kartet når jeg kommer hjem og sjekke de navna du nevner, og drømme om julidager med høy himmel, lett sørlig bris og lettgått vidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.