Gå til innhold
  • Bli medlem

Rensetablettar til vatn


rotvelt

Anbefalte innlegg

I Norge er det vanlegvis ikkje noko større problem å finna brukbart drikkevatn på tur, og dermed er det lite kunnskap (også på apoteket) om kva slags rensetablettar ein bør ha med seg. Nokon som har erfaringar/tips å dela? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en liten "pilleboks" med rense og nøytraliseringstabletter forleden år. En klorrensetablett til en liter vann som skal virke noen minutter, deretter er nøytraliseringspille som fjerner klorlukten som er temmelig fremtredene før nøytraliseringen. Alle tablettene er forseglet en og en, så en kan ta med etter behov. Vi var skeptiske, men ble veldig positivt overrasket. Det finnes mange forskjellige merker og en får dette fra apotek til sportsforretninger.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har också brukat tabletterna från nomaden Katadyn Micropur Forte som fungerade fint i Nepal, Argentina.

Men jag lät de verka över natten eftersom det kan ta längre tid om vattnet är kallt. Sedan har du massor av olika reningsfilter som jag inte har någon erfarenhet med. I mitt kylskåp ligger även en liten flaska med Xinix AquaCare 10 som jag inte prövat ännu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til katadyn forte så får man klornøytraliserende dråper som dryppes oppi når rensetiden er over.

Men disse tablettene er av de som gir lite klorsmak.

Katadyn har også "vanlige" tabletter, ikke forte, som har lenger virketid og som omtrent ikke har klorsmak.

Husk på at rensetiden som er oppgitt gjelder ved 20 grader, fjellvann er gjerne kaldere så virketid over natten som nevnt er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Pleier å ha med en gjennomsiktig 69liters plastsekk, slik at jeg kan uv-filtrere vannet ved hjelp av sollys, filtrer i tilegg vannet hjennom et klede, aldri blitt syk av vann på denne måten. Snakket med en professer i peutroloums kjemi, han mente dette ville filtrere bort 76% av alle bakterier og virus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan ha med helt vanlig klorin 5 dråper per liter vann ved kaldt vann og vent 2 timer, 3 dråper om vannet ikke er iskaldt i 1 time. En liten flaske med dråpeteller kjøpt på apoteket med bruk av klorin er utrolig billig i forhold til tabeletter. 

 

Eller du kan kjøpe Kaliumpermanganat på apoteket, bland inn til rosa farge for drikkevann, rød farge til å desinfisere sår, insektbitt o.l. til lilla farge for å drepe sopp o.l. som ved atelet føtter o.l. Ser litt dumt ut å drikke rosa vann men det smaker helt ok og er trygt å drikke. Dette er billig samt du har med desinfeksjons middel til sår og skikkelig middel til sopp infeksjoner osv. Kjempesak å ha med i sekken, det er meget lett å bære da det er i tørr form. For å blande ut riktig er det bare å drysse oppi vannet til du får den fargen du ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @dirdøling sier så trenger man ikke kjøpe dyre tabletter. Klorin har de fleste i skapet. Jeg tømte og vasket engang en liten barbermaskin-oljeflaske og bruker den til klorin.

 

her fra folkehelseinstituttet:

 

Dersom det ikke er mulig å koke vannet, kan «klorin» eller klorholdige produkter anvendes for desinfisering. Bruk 2 dråper klorin per liter vann (eller 1 teskje per bøtte). Sørg for god omrøring, og la vannet stå minst en halv time før bruk.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,5901&MainContent_6263=6464:0:25,8546&List_6212=6218:0:25,8548:1:0:0:::0:0

 

Antar at mer klorin gir kortere ventetid. Men klor er ikke sunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man kan kjøpe klortabletter beregnet på rens av basseng, skjære av en flis med kniven og slipp i vannet du skal drikke. La virke en stund. Har du brukt for mye blir lukten og smaken så sterk at du uansett ikke klarer å drikke det. Noen som vet om webshop som selger slike? Selv koker jeg vannet dersom jeg er i tvil, men kan jo være greit å en klortabletter i sekken som backup ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere kjøpt rensetabletter hos sportsnett.no fra merke Life Systems. Det er ikke nødvendig å tilsette smaksnøytraliserende tabletter. Sist jeg sjekket, i sommer, var de vanlige tablettene borte, men hadde de en dyrere variant som kunne noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Sawyer rensefilter til denne sommeren. Drøyt 500 kroner for det som kanskje er en livslang greie som veier lite og tar liten plass synes jeg er greit. Det blir jo sjelden brukt, men jeg synes det fortjener benevnelsen "kjekt å ha" de gangene det er bruk for den. Jeg valgte "Sawyer Squeeze Filter"  http://www.sawyer.com/water.html

 

 

Har hørt at man kan kjøpe klortabletter beregnet på rens av basseng, skjære av en flis med kniven og slipp i vannet du skal drikke. La virke en stund. Har du brukt for mye blir lukten og smaken så sterk at du uansett ikke klarer å drikke det. Noen som vet om webshop som selger slike? Selv koker jeg vannet dersom jeg er i tvil, men kan jo være greit å en klortabletter i sekken som backup ....

Alminnelig husholdningsklor gjør akkurat samme jobb. En bitteliten øyedråpeflaske gjør susen, også fordi du kan telle dråpene. Jeg husker ikke hvor mye det skal være på en liter eller hvor lenge det skal virke, men det ligger haugevis av oppskrifter på nett. Også fra svært kompetente fagfolk.

 

 

Jeg har tidligere kjøpt rensetabletter hos sportsnett.no fra merke Life Systems. Det er ikke nødvendig å tilsette smaksnøytraliserende tabletter. Sist jeg sjekket, i sommer, var de vanlige tablettene borte, men hadde de en dyrere variant som kunne noe mer.

Ja, typisk nok er det tomt for det man skal ha akkurat når det er sesong. Men nødvendig og nødvendig... Det er jo for å nøytralisere lukt OG smak. Jeg finnes ikke kresen, men synes nok det er best å leske seg med vann uten klorlukt og klorsmak. For øvrig var det "Life Systems" rense og nøytraliseringstabletter jeg kjøpte selv for noen år siden.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh åh åh, åhhhh herregud! Klor OK, det funker hvis noen har "levert varene" i det bassenget du svømmer i. generellt er alt norskt vann kokbart, tviler på at du behøver å koke noe vann i det hele tatt, men jeg var i fjellet i helgen; Watch out for swimming limmin ! Altså lemmenår, kok myrvannet før det drikkes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh åh åh, åhhhh herregud! Klor OK, det funker hvis noen har "levert varene" i det bassenget du svømmer i. generellt er alt norskt vann kokbart, tviler på at du behøver å koke noe vann i det hele tatt, men jeg var i fjellet i helgen; Watch out for swimming limmin ! Altså lemmenår, kok myrvannet før det drikkes !

 

Greit om dyra ute i skog og mark holder seg til ferdig oppsatte utedoer. Av en eller annen grunn tror jeg ikke at de gjør det, men "leverer varene" der de måtte være når trangen melder seg :) Men men, foretrekker jo koking fremfor klor jeg også da, om jeg ikke tør drikke vannet som det er altså.

 

Noter nå tipset fra Koppen om vanlig husholdningsklor og øyedråpeglass. Ikke mange gram ekstra i sekken det. (og så fikk det meg til å tenke på Dr. Evangs vidundermedisin;  "en dråpe i magen, tre ganger om dagen, og du blir spretten som en kanin!") :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK jeg må bare dele en artig historie her.

 

Når jeg var en spjole var vi var på hytte til hyttetur med familien samt onkel og tanten min med deres barn. På den ene hytten gikk tante ut og pusset tennene mens vi stod mye lengre oppe i bekken. Hun lurte på hvorfor vi stod der og ikke rett bortenfor hytten. Vel ehh sa vi og pekte på skiltet hvor det stod "nedfall sone fra utedo" nedenfor. Hun ble helt hvit og hadde mageproblemer resten av turen, sikkert mye i hodet men fy søren som vi lo av det ;) lol

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK jeg må bare dele en artig historie her.

 

Når jeg var en spjole var vi var på hytte til hyttetur med familien samt onkel og tanten min med deres barn. På den ene hytten gikk tante ut og pusset tennene mens vi stod mye lengre oppe i bekken. Hun lurte på hvorfor vi stod der og ikke rett bortenfor hytten. Vel ehh sa vi og pekte på skiltet hvor det stod "nedfall sone fra utedo" nedenfor. Hun ble helt hvit og hadde mageproblemer resten av turen, sikkert mye i hodet men fy søren som vi lo av det ;) lol

 

he he, skjønner at dere lo ja. Tror vel ikke klor eller annen rens hadde hjulpet så mye her nei, for hun ble nok like dårlig bare av tanken. Uff da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I Norge er det vanlegvis ikkje noko større problem å finna brukbart drikkevatn på tur, og dermed er det lite kunnskap (også på apoteket) om kva slags rensetablettar ein bør ha med seg. Nokon som har erfaringar/tips å dela? Takk.

Kjøpte meg en Kinesisk vannpumpe med spesialfilter, hele pakka går i et brilleetui. + Rensetabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh åh åh, åhhhh herregud! Klor OK, det funker hvis noen har "levert varene" i det bassenget du svømmer i. generellt er alt norskt vann kokbart, tviler på at du behøver å koke noe vann i det hele tatt, men jeg var i fjellet i helgen; Watch out for swimming limmin ! Altså lemmenår, kok myrvannet før det drikkes !

Her i østFinnmark har vi hatt lemenår de senere årene med jevne mellomrom, mange som har fått harepest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Sawyer rensefilter til denne sommeren. Drøyt 500 kroner for det som kanskje er en livslang greie som veier lite og tar liten plass synes jeg er greit.

:)

Jeg bestilte meg et sawyer mini filter, kommer på under 200 kr fra USA - Ser ut som en praktisk sak som kan kobles rett på en drikkeflaske eller kobles til en vannpose.

Behovet er ikke ofte, men det er greit å ha tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.