Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea 123R -vanskelig å slokke


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp testet en ny Svea 123 R (gave til junior - finnes det bedre bursdagsgave til den oppvoksende slekt?).

Det går greit å få fyr på den, men regulatoren går tregt. Den er også vanskelig å stenge. Når regulatoren er vridd helt mot høyre kommer det fremdeles en liten flamme, som en stearinlysflamme. For å stenge den helt må nøkkelen vris så hardt at den nesten bøyes. Det skal ikke mye mer kraft til før nøkkelen sier takk for seg.

 

Primusen har stått med bensin på tanken et par timer før den ble prøvekjørt. Jeg har lest at veken trenger tid for å trutne. Er tålmodighet løsningen for at primusen skal bli lettere å regulere? Trenger den smurning eller annet vedlikehold for å bli lettere å regulere?

 

Hvilken erfaring har dere forresten med varmeregulering? Er det mulig å kjøre varme for småkoking, eller er Svea en primus med av/på funksjon? Jeg har også en Nova som er brenner veldig godt på lav varme og som egner seg godt for småkoking og matlagining som krever svakere varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min også av og til. Antar at det er litt bensin igjen mellom lukkeventilen og dysa som må brenne ut. Merker det spesielt dersom jeg ikke fyrer på fullt noen sekunder før jeg stenger. Ikke dra på mer enn normalt, den skal slukke etter hvert uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar. Dette var beroligende. Jeg har vært på jakt etter en tilnærmet idiotsikker primus som junior kan bruke. Svea skal jo være vedlikeholdsfri og lett å bruke. Så tenkte jeg på scenariet med brekt reguleringsnøkkel - det er jo en rimelig vital del som kan svikte. Vi får prøvekjøre litt mer før han sendes ut på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom nøkkelen brekker kan man jo bruke ei tang. Ofte blir tanken veldig varm når man kjører lenge på lavbluss. Da vil man oppleve at flammen øker selv om man skrur ned. Det er trykket i tanken som driver primusen, og jo varmere den er, jo større er trykket. Selv bruker jeg min Svea mest til raske oppkok av vann. Primusen bør heller ikke få kjøre seg helt tom for drivstoff. I tanken er er det en veke som kan bli skadet slik at primusen fungerer dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At regulatoren går tregt har kanskje å gjøre med at grafittpakningen er ny og strammet til litt hardt. Her er et bilde som viser innsiden av brenneren (i alle fall en som er bygget helt likt):

 

 1281856291-stovie_bits_034_opt.jpg

(Hentet fra http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/19249/ )

 

Den grå pakningen som sitter (litt feilplassert) på spindelen er myk, og vil deformeres/tyte ut mot sidevegger og inn mot spindelen når mutteren som står imot fra utsiden strammes. Det er dette som tetter og hindrer drivstoff fra å lekke ut der spindelen stikker ut. Nå som pakningen er ny vil den nok sitte ekstra tett mot spindelen og gi litt motstand mot denne når den roteres, men dette går seg helt sikkert til. Hvis ikke kan du prøve å lette forsiktig på mutteren som står rundt spindelen, men pass på at det ikke oppstår lekkasjer.

 

Det eneste som kan hindre at drivstofftilførselen stenges er dårlig tetting på flaten hvor spindelspissen møter hullet til drivstofftilførselen. Det kan kanskje ligge litt smårusk på spindelspissen som hindrer at du får stengt brenneren helt. Høyt trykk i tanken vil gi mindre slingringsmonn for urenheter i kontaktflaten til spindelen, så du merker kanskje at problemet med stenging er størst når den har gått en stund? Siden rusk i tanken ikke vil bli sugd opp av veken skal det nok mye til før noen store partikler kommer til og hindrer at spindelen får stengt brenneren, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at dette skal bli noe større problem.

 

Det eneste jeg har lest om av risiko med denne brenneren er overoppheting. Om tanken overopphetes vil (forhåpentligvis) sikkerhetsventilen i tanklokket slippe ut litt overtrykk i form av bensingass. Denne vil antenne og skape en flammekule, så dette er sikkert ikke så gøy. Ventilen er der kun for å hindre at hele saken går i lufta. Vær dermed litt obs på hvor tanklokket peker. Tror forøvrig ikke dette er noe man skal bekymre seg over, men for å være sikker kan det kanskje være lurt å sørge for tilstrekkelig lufting rundt tanken (unngå eksterne vindskjold som står tett rundt brenneren f.eks). Pass forøvrig på å ta ut justeringsnøkkelen etter at effekten er justert, denne blir glovarm om den får stå i for lenge.

 

Jeg synes denne funker kjempefint til småkoking, men blir fort litt ustødig med tunge gryter. Lykke til med bruken, tror nok junior kommer til å få det fint med denne :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.