Gå til innhold
  • Bli medlem

Giftige kokekar?


Hege P.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal innrømme, at jeg ikke har sett denne TV utsendelse, men bruker ikke alu-kokekar i kjøkket hjemme, men på tur bruker jeg trangia hard anodiserte lettvekt kjøkken (med Nova brenner altså.) Jeg er ikke flere dager på tur, enn at jeg vurderer dette som forsvarlig. I øvrig har jeg et par stålkjeler, som passer noenlunde i Trangiaen.

Aluminium danner vel ved oxidering en overflate av aluminium-oxyd som skal være stabil og tungt oppløselig. Dette etterlignes, så vidt jeg vet i eloxerings -og anodiserings prosessen? Jeg frikjenner hermed ikke aluminium, men finner den begrensede fritidsbruken forsvarlig.

Kopperkjeler skal være innvendig fortinnet (Blyfritt altså!), hvilket vel ikke brukes lenger eller være kopper utenpå en stålkjele for bedre varme fordeling. De blå - grønne kopper-irr forbindelser er direkte giftige. Det viste enhver husmor i 1800-tallet. Derfor skulle alle kopperkjeler være blank pusset.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg skal innrømme, at jeg ikke har sett denne TV utsendelse, men bruker ikke alu-kokekar i kjøkket hjemme, men på tur bruker jeg trangia hard anodiserte lettvekt kjøkken (med Nova brenner altså.) Jeg er ikke flere dager på tur, enn at jeg vurderer dette som forsvarlig. I øvrig har jeg et par stålkjeler, som passer noenlunde i Trangiaen.

Aluminium danner vel ved oxidering en overflate av aluminium-oxyd som skal være stabil og tungt oppløselig. Dette etterlignes, så vidt jeg vet i eloxerings -og anodiserings prosessen? Jeg frikjenner hermed ikke aluminium, men finner den begrensede fritidsbruken forsvarlig.

Kopperkjeler skal være innvendig fortinnet (Blyfritt altså!), hvilket vel ikke brukes lenger eller være kopper utenpå en stålkjele for bedre varme fordeling. De blå - grønne kopper-irr forbindelser er direkte giftige. Det viste enhver husmor i 1800-tallet. Derfor skulle alle kopperkjeler være blank pusset.

Hilsen Elgen

 

Du har rett mht oksidbelegget. Det dannes naturlig eller ved eloksering. Elokseringen er rett og slett en elektrolytisk fremskynding av den naturlige prosessen. Den isolerer også aluminium slik at galvaniske strømninger som måtte frigjøre aluminium ikke skjer som ellers.

 

Når det gjelder markedsføring av aluminiumsprodukter er det et par ting jeg reagerer på og som misbrukes til stadighet. Nesten uansett refereres det til "flyaluminium". Det spiller visstnok ingen rolle hvilken legering vi snakker om (aluminium til sluttbruker er sgs eller alltid en legering), men det selger antagelig godt det argumentet.

 

Et annet argument er hard, kald eller dypeloksering. Det (mis)brukes dessverre veldig og en kan derfor knapt lese et salgsargument hvor noe "bare" er eloksert.

 

Tilbake til tema, jeg vil tro vi skal frem til en tredje faktor som årsak til hjernesykdommer. Som tidligere nevnt har jeg vært veldig eksponert for aluminium i forskjellige former, men har absolutt ingen symptomer i likhet med kolleger som har vært enda mye mer eksponert enn meg. Om det å være eksponert for aluminium alene i en eller annen form skulle det vel ila de 40-50 årene denne mistanken har rådet være en enkel sak å ringe dette problemet inn rent tallmessig, men saken er jo akkurat den at det ikke er påvist en slik sammenheng. Det som er påvist er aluminium i hjernen og der stopper også all viten, for å si det slik.

 

I dokumentaren henvises det til en drikkevannskilde hvor en person ble dement og døde. De påviste høy konsentrasjon av aluminium i hjernen hennes, men det er jo direkte merkelig at hun skulle ha vært den eneste som drakk av denne kilden! Det er ikke akkurat det som kalles en statistisk signifikans i hvert fall. I ren vitenskapelig sammenheng ville et så svakt indisium blitt forkastet, men denne dokumentaren oser ikke akkurat av uhildethet, for å si det slik. Men TV skal selge, og det er ikke sikkert at en løsning på noe alltid selger. Skremsel selger det 10-dobbelte, bare se til abonnementsversjonene på f.eks VG, Dagbladet m.fl.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor farlig aluminium er, men jeg har fått med meg at sjansen for å dø øker jo eldre man blir.

 

 

Dette temaet er ikkje så enkelt. Den vanlige leksa om at no er "alt" farlig og eg har levd i 50 år uten å daua osv høyrer vi alltid når noko blir påstått farlig. Og på den andre sida har du media som elskar å slå opp om at no er ditt eller datt farlig.  For å sei det sånn; ein skal ikkje tru på alt som blir påstått farleg,men ein skal heller ikkje nødvendigvis avvise alt.  Det fantes vel ein gong ei oppfatning om at både DDT og asbest var ufarleg,men i dag trur eg ikkje nokon trur på det lenger......

 

Når det gjeld kunstige stoff i maten så er det dessverre ei vanleg oppfatning at ting må vera farleg berre fordi det det er kunstig. Og det motsatte for det som er naturlig. Dessverre er det ikkje alltid så enkelt. Naturlige ting kan faktisk vere farleg og kunstige ufarlege.  Og sidan ein her nemnte  E-stoff så må det og nemnast at ikkje alle E stoff er kunstige.

Siden denne tråden er kommet litt utenfor bare aluminiumkokekar, tillater jeg meg å bringe den ennå mer OT.

Som det blir sagt i de siterete innleggene: Vi lever ikke evig, og noe skal vi dø av...

 

Jeg er en engstelig sjel.

Umiddelbare og forståelige farer unngår jeg mest mulig. Jeg går forsiktig på is og snø, og unngår å bevege meg i bratt terreng om mulig, og sikrer der det er mulig. Jeg bruker sikkerhetssele i bil og har kjøpt brannslukker utstyr, og tenkt gjennom hva familien skal gjøre om det blir brann.

 

Men, De siste årene har det blitt lagt ned et formidabelt arbeid med å øke trafikksikkerheten - det  har gitt som resultat en betydelig nedgang i trafikkulykker med fatal utgang. (Målbart og forståelig.)

 

Det er like lenge lagt ned et like stort arbeid i å få redusert giftige stoffer som vi kan komme i kontakt med. (Løsemidler, tilsetningsstoffer i maling, asbest, kvikksølv, trykkimprinering og en lang rekke andre ting.)

 

Det er ofte faren for kreft som blir oppgitt som årsak til tiltakene.

Samlet burde tiltakene i så fall ha gitt utslag i kreftstatistikken.

Krefttilfeller pr 100.000 pr år er den samme og har vært lik siden 1965. (Det er - som forventet - en liten nedgang for menn, som i sin helhet blir tillagt redusert tobakksforbruk.)

 

 

En begrunnelse for å ta vekk stoffer, er også ofte "føre var prinsippet". Dette prinsippet er i hvert fall en svært god begrunnelse for politikkere, som uansett sakens reelle innhold, eller hvor farlig/ufarlig noe er, politisk ikke kan fremstå som kyniske, - som er det samme som ufølsomme som igjen er det samme som umennesklige som da endelig blir udyr.

 

Mangler en vitenskaplig begrunnelse, eller har ikke vitenskapen klart å måle skade, så kan alltid "føre var" brukes.

 

Et grelt eksemple er da vi Norge slaktet en mengde sauer med begrunnelse i "skrapesyke".  De syke sauene kunne muligens overføre sykdom til mennesker....

På Island har de "skrapesyke". De spiser mye sau. Det er ikke noe utslag i statistikken.  (Men politikerene kunne selvsagt ikke overse befolkningens frykt for en mulig sykdom.)

 

 

Jeg velger derfor å ikke være engstelig for ting som f. eks aluminiumkjeler, og bruker de fortsatt både hjemme og ute.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Aluminium danner vel ved oxidering en overflate av aluminium-oxyd som skal være stabil og tungt oppløselig. Dette etterlignes, så vidt jeg vet i eloxerings -og anodiserings prosessen?

 

Aluminiumsoksid er løyseleg i både surt og basisk miljø. For dei som er redd for å få i seg aluminium, er det ingen forskjell kor tjukt dette oksidlaget er, for det er sjølve oksidlaget som er kilde til eventuell aluminium i maten. Vil du at aluminiumskjelane dine skal halde lenge, kokar du ikkje søltetøy og saft i dei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Aluminiumsoksid er løyseleg i både surt og basisk miljø. For dei som er redd for å få i seg aluminium, er det ingen forskjell kor tjukt dette oksidlaget er, for det er sjølve oksidlaget som er kilde til eventuell aluminium i maten. Vil du at aluminiumskjelane dine skal halde lenge, kokar du ikkje søltetøy og saft i dei.

Du har for så vidt rett i at oksidlaget er løselig, men det skal ganske hard lut til for å løse opp det oksidsjiktet som er eloksert (anodisert). Det er himmelvid forskjell på naturlig og eloksert oksidsjikt, - sistnevnte binder ekstremt mye og godt ift det naturlige. Eloksert aluminium er nok ingen kilde til aluminium i maten. Derfor benyttes eloksering også som beskyttelse av aluminium i utsatte miljøer. Det beskytter også aluminiumet mot mekanisk sliktasje fordi overflaten blir så hard og glatt. Oksidsjiktet isolerer også, så en får ikke galvaniske strømninger som en ellers ville kunne ha fått.

 

Som nevnt brukes eloksert aluminum også i medisinsk utstyr. Jeg har f.eks personlig eloksert deler til en internasjonalt prisbelønnet blodrensemaskin. Jeg antar blod som er renset i en slik er underlagt utrolig mange analyser og dermed har vist at den ikke avgir aluminium av betydning.

 

Aluminiumskjeler blir grå og oksiderte av oppvaskemaskiner (vaskemidlene inneholder caustic soda), saft og syltetøykoking, men aluminiumskjelene holder noen generasjoner nær uansett hvor mye saft og mange runder de får i oppvaskemaskinen. Jeg har noen store kjeler jeg i hvert fall er 3. generasjon som bruker til formålet, men de er uten annet enn visuelle tegn på mye bruk.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld helsefarlige stoff så må ein minne om at korleis ein brukar det er viktig. Det finnes stoff som blir brukt i mat som er farlige,men  berre i større mengder.

 For øvrig så har eg ofte frå ei gruppe høyrt uttrykket: "Vi lever ikke evig, og noe skal vi dø av.."    Kanskje ikkje overraskande så gjeld det røykarar,men då blir det litt paradoksalt når einkelte av dei er veldig opptatt av helsekost og ete sunn mat.

 

Når det gjeld REJOHN sitt innlegg så vil eg nemne at det er mange som har fått skader av dei midla han nemner,men ikkje nødvendigvis kreft. Både løysemiddelskade, kvikksølvforgiftning og absestose er alvorlige skader sjølv om det ikkje er kreft. Og det var faktisk mange som fekk kreft av asbest, det antalet vel eg å tru har minka etter ein blei oppmerksom på problemet. Eg vil trur at det kan dukka fleire ting i framtida som ein finn ut er farleg, og då meiner eg at medisinarane har klare bevis og ikkje antar det farleg.

  Ellers må ein og vere klar over at folk lever lenge i dag, og med auka levealder føl også fleire mennesker som får kreft.

Ein lege sa ein gong at berre menn blir gamle nok så får dei aller fleste prostatakreft,....men dei fleste døyr nok lenge før det av andre årsaker.

Det er som ei gammal dame brukar å sei meg : "Alderen kommer ikke alene...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for så vidt rett i at oksidlaget er løselig, men det skal ganske hard lut til for å løse opp det oksidsjiktet som er eloksert (anodisert). Det er himmelvid forskjell på naturlig og eloksert oksidsjikt, - sistnevnte binder ekstremt mye og godt ift det naturlige. Eloksert aluminium er nok ingen kilde til aluminium i maten. Derfor benyttes eloksering også som beskyttelse av aluminium i utsatte miljøer. Det beskytter også aluminiumet mot mekanisk sliktasje fordi overflaten blir så hard og glatt. Oksidsjiktet isolerer også, så en får ikke galvaniske strømninger som en ellers ville kunne ha fått.

 

Som nevnt brukes eloksert aluminum også i medisinsk utstyr. Jeg har f.eks personlig eloksert deler til en internasjonalt prisbelønnet blodrensemaskin. Jeg antar blod som er renset i en slik er underlagt utrolig mange analyser og dermed har vist at den ikke avgir aluminium av betydning.

 

Aluminiumskjeler blir grå og oksiderte av oppvaskemaskiner (vaskemidlene inneholder caustic soda), saft og syltetøykoking, men aluminiumskjelene holder noen generasjoner nær uansett hvor mye saft og mange runder de får i oppvaskemaskinen. Jeg har noen store kjeler jeg i hvert fall er 3. generasjon som bruker til formålet, men de er uten annet enn visuelle tegn på mye bruk.

 

:)

Jeg har 30 år gamle kjeler som antakelig er aluminium da de har blitt temmelig grå etter utallige runder i oppvaskmaskin. Men jeg innbiller meg at de blir ganske blanke igjen om man pusser dem med stålull, stemmer det?

Jeg har ikke armer/skuldre til å teste, så jeg spør eksperten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hufsa!

 

Jeg hadde egentlig skrevet en hel del, men mistet det da jeg falt for fristelsen til å se på en PM jeg fikk...

 

La bare kjelene dine være grå du. Det blir som meg og Tefatet, vi har gjort mye godt (synes vi) og bærer preg av det. Og gråfarven hører definitivt til i naturen, bare tenk deg tanken om du skulle fjerne den farven fra sten, fjell eller for den saks skyld bjørketrærne...

 

Men om du absolutt vil ha blanke aluminiumskjeler er det bare to kjappe måter å gjøre dette på. Elektropolering med et rimelig sterkt fosforsyrebad og likestrøm på 12-20V med høy strømstyrke (ampere). Ellers er det høyturtallspolering med bommullskiver og bivoks med slipemiddel som gjelder.

 

Kunne ikke unngå å legge merke til at du nevnte armer og skuldre. Til dem gjelder styrketrening med myke bevegelser og moderate vekter i avmålte økter. Husk rikelig med hvile og restitusjon mellom øktene.  Evnt stavgang eller begge deler. Ikke overdriv, men vær tålmodig og "nytelsesorientert". Dette er ikke noe jeg tror, men vet av erfaring. Lykke til og spør meg gjerne på PM om både armer, skuldre og aluminiumskjeler!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg nok ikke si at jeg er den som alltid holder meg til emnet, men jeg tror at det Jegerjente mente da hun startet tråden var om det medførte en helserisiko ved å bruke aluminiumskjeler på tur.

 

Innleggene har vært mange men for meg er det to, John 2000 og DrattUt.no som  vil være retningsgivende for meg.  Begge skriver at det er ingen stor, liten eller minimal (tolk selv) helsefare ved moderat bruk at aluminiumskjeler. 

 

På den andre siden synes jeg innleggene stort sett har vært interessante og lærerike.  Utrolig mye kunnskap som Forumets medlemmer besitter, og som de får frem stort sett forståelig.  Jeg bøyer meg i støvet. 

 

Et eksempel på slik kunnskap finner jeg i et innlegg hvor;

REs henvender seg spesielt til meg om Becquerell:  

 

"Nå er ikke Becquerell, Bq,eller kBq (kilibecquerell) et stoff som kan forekomme i maten, men en måleenhet for noe som kan finnes i mat, og sopp er en god kilde til f.eks. radioaktivt cesium. (Men dette vet du selvfølgelig.)"

 

Til det er det å si:  Nei, jeg visste ikke det, klarte ikke engang å stave ordet rett.

-------------

elgen graver også frem ting som sikkert mange ikke  kjenner til:  Blanke kobberkjeler.  Jeg husker hvor luta lei jeg var å blankpusse pyntekjelene til mor, men når han sier at dette var viktig for å unngå forgiftning av irr, så skal jeg tenke på det neste gang jeg "sliter inni mellom og bortimellom".  .

----------------

REs henleder også oppmerksomheten på et alternativ til aluminiumsfolie:  Han skriver:

"Et greit erstatningsprodukt for alu.folie er myrmose. Pakk fisken inn i en god porsjon våt myrmose og legg den i glohaugen. Når mosen begynner å brenne er fisken ferdig kokt.

 

Dette er et virkelig godt tips som burde få et rikere publikum enn aluminiumsinteresserte.  Foreslår at REs gjentar tipset i en matrealtert lenke. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg tror at det Jegerjente mente da hun startet tråden var om det medførte en helserisiko ved å bruke aluminiumskjeler på tur.

 

Stemmer. AL blir brukt i mange produkter, også i forbindelse med mat og drikke. At AL er så mye brukt er ingen garanti for hvor trygt det er. Tenk bare på alle typer helseråd vi har fått fra helsemyndighetene opp gjennom årene. I det ene øyeblikket er det farlig med "datt", så endrer alt seg og "ditt", som vi ble oppfordret til å spise mer av, blir farlig i stedet. Dieselbiler ble vi fortalt var bedre enn bensinbiler. Nå er det motsatt. I min barndom var melka vi fikk radioaktiv, men helsemyndighetene mente at det var viktigere å drikke melk enn å la være. OK, godt å vite.

Noe annet som er godt å vite er at mange av de produktene vi bruker i dag blir fremhevet som helsebringende eller ufarlige -av produsentene. Vi vanlige folk har lite å stille opp med. Vi må bruke de varene vi får tilgang til, og forholde oss til uttalelser fra den ene og den andre som sies å sitte med fakta.

Jupp, nå er jeg i ferd med å prate meg ut i det blå, ser jeg, så jeg avslutter like godt her. Når alt kommer til alt må hver og en selv velge hva vi skal tro på av info, og velge produkter ut fra det så langt som mulig. ER aluminium farlig som kokekar? Jeg vet ikke. Men det går noen rykter. Derfor velger jeg andre produkter siden jeg nå kan. For jeg er mye på tur, og jeg vil ikke sitte der ute og finlese hva slags mat jeg kan lage i kokekarene mine for at det ikke skal være farlig. Da bytter jeg heller kokekar.

..og tenner en røyk. Så hva er egentlig vitsen med å bry seg. ;)

Men det var en artig debatt, da!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30 år gamle kjeler som antakelig er aluminium da de har blitt temmelig grå etter utallige runder i oppvaskmaskin. Men jeg innbiller meg at de blir ganske blanke igjen om man pusser dem med stålull, stemmer det?

Jeg har ikke armer/skuldre til å teste, så jeg spør eksperten :D

Hei

Jeg unngår alltid å ha aluminium i oppvaskmaskinen, nettopp fordi det blir stygt og tæret. Det blir vasket for hånd.

Men hva så med oxydlaget når man blankpolerer enten mekanisk eller elektrokjemisk?? Dette kan alu-koppen-eksperten sikkert svare på. Det var vel enighet om at oxydlaget/eloxeringen er lurt å bevare for å ha en beskyttende overflate mot metallisk aluminium?

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. AL blir brukt i mange produkter, også i forbindelse med mat og drikke. At AL er så mye brukt er ingen garanti for hvor trygt det er. Tenk bare på alle typer helseråd vi har fått fra helsemyndighetene opp gjennom årene. I det ene øyeblikket er det farlig med "datt", så endrer alt seg og "ditt", som vi ble oppfordret til å spise mer av, blir farlig i stedet. Dieselbiler ble vi fortalt var bedre enn bensinbiler. Nå er det motsatt. I min barndom var melka vi fikk radioaktiv, men helsemyndighetene mente at det var viktigere å drikke melk enn å la være. OK, godt å vite.

Noe annet som er godt å vite er at mange av de produktene vi bruker i dag blir fremhevet som helsebringende eller ufarlige -av produsentene. Vi vanlige folk har lite å stille opp med. Vi må bruke de varene vi får tilgang til, og forholde oss til uttalelser fra den ene og den andre som sies å sitte med fakta.

Jupp, nå er jeg i ferd med å prate meg ut i det blå, ser jeg, så jeg avslutter like godt her. Når alt kommer til alt må hver og en selv velge hva vi skal tro på av info, og velge produkter ut fra det så langt som mulig. ER aluminium farlig som kokekar? Jeg vet ikke. Men det går noen rykter. Derfor velger jeg andre produkter siden jeg nå kan. For jeg er mye på tur, og jeg vil ikke sitte der ute og finlese hva slags mat jeg kan lage i kokekarene mine for at det ikke skal være farlig. Da bytter jeg heller kokekar.

..og tenner en røyk. Så hva er egentlig vitsen med å bry seg. ;)

Men det var en artig debatt, da!

 

 

Ola Dunk er litt spesiell. Om så vitenskapen står samlet bak uttalelser om at noe er trygt velger han å heller høre på rykter om noe annet. Enten fra aviser eller ”dokumentarer” på TV. Ingenting er mer hardnakket enn rykter. Og pressen er mestere i å misbruke vitenskapelig materiale, noe vitenskapen gjentatte ganger har kritisert.

 

Tema har vært oppe til debatt og vitenskapelig utredet gjennom et halvt århundre. Ingen har påvist annet enn at demente har høyt innhold av aluminium i hjernen. Kilden for dette er forurenset drikkevann, over- og feilmedisinering, tilsetninger av alskens rare aluminiumsforbindelser i vaksiner, deodoranter og gudene vet hva. Det som ville vært virkelig interessant var hvor mange med høyt innhold av aluminium i hjernen som IKKE var demente, men utgangspunktet er at aluminium ikke hører hjemme og har noen funksjon i menneskekroppen i motsetning til forskjellige andre grunnstoffer, også tungmetaller, derfor skal ikke aluminium finnes i hjernen.

 

Jeg kan ikke huske ett eneste tilfelle hvor en produsent av kasseroller, bakeformer, drikkebokser eller hermetikk har stått frem og påstått at produktene er helsebringende eller ufarlige. Det kan jo selvsagt skyldes at jeg faktisk er påvirket av stoffet ;) Men jeg kan huske opp til flere undersøkelser som ikke har funnet noen sammenheng og sågar et par-tre som kategorisk av avvist sammenhengen.

 

Når det gjelder dieselbiler er dette ren politikk og intet annet. Det er laget dieselmotorer med lavt partikkelutslipp, men det betyr jo ikke at alle motorer som går på diesel er miljøvennlige.

 

Om en ikke har ekstreme matvaner behøver en på ingen måte å finlese varedeklarasjonen. I så fall er nok maten i seg selv er et større problem.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg unngår alltid å ha aluminium i oppvaskmaskinen, nettopp fordi det blir stygt og tæret. Det blir vasket for hånd.

Men hva så med oxydlaget når man blankpolerer enten mekanisk eller elektrokjemisk?? Dette kan alu-koppen-eksperten sikkert svare på. Det var vel enighet om at oxydlaget/eloxeringen er lurt å bevare for å ha en beskyttende overflate mot metallisk aluminium?

Hilsen Elgen

 

Først av alt, jeg har aldri utnevnt meg selv til noen ekspert på dette, men har bl.a arbeidet med omfattende bearbeiding og overflatebehandling av metallet i godt over 30 år.

 

Aluminiumskjeler (og annet av aluminiumslegeringer) som blir misfarget og grov i overflates skyldes faktisk oftest at andre metaller i legeringen tæres og forsvinner før selve aluminiumet. Typisk magnesium.

 

Høyglanspolerering, enten en gjør dette eloktrokjemisk eller mekanisk gjøres alltid før eloksering og eventuell farving. Alle metaller vil oppnå en viss bedring mot korrosjon når overflaten er så slett som mulig (blank), men dette er marginalt for aluminium. Eloksering reduserer glansen med økende tykkelse på oksidsjiktet.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel jeg som kom i "skade" for å utnevne deg til ekspert, Koppen. Du høres ut som du kan ditt aluminium, og vips, så ble du ekspert.

 

Men uansett så mente jeg ikke å avspore debatten om aluminiumskjeler er farlige. 

 

Jeg vasker uansett mine kjeler for hånd nå, om det er å stenge stalldøra etter at hesten er rømt, aner jeg ikke. 

Innrømmer samtidig glatt at jeg ikke aner hva våre turkjeler er laget av. 

 

Jeg leser ivrig her på fjellforum for å lære, og lært masse har jeg!

 

Så jeg vil benytte anledningen og takke alle kloke mennesker her inne for at de deler av sin kunnskap og erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

kunne den her vært noke kanskje https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/steke-kokeutstyr/kjeler-stekepanner/primus-campfire-frying-pan-s-s-21-cm.html rustfritt stål og med aluminium i boten, var ikkje så alfor tung. Noken som har prøvd? Sikkert litt påvirka, men er litt skeptisk til nettopp aluminium håper stål er bedre. Titanium er vel lettare men virka som det fungere bedre til koking enn til steiking har eg skjønt på andre. Litt dyr denne panna her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikkje om noken har innteresse av det men eg slo til på primus gourmet steikepanne til 1/2 pris på skittfiske nett no trur det var den siste dei hadde. Får prøva ho og sjå om eg blir fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 1/22/2017 den 13.07, can skrev:

Veit ikkje om noken har innteresse av det men eg slo til på primus gourmet steikepanne til 1/2 pris på skittfiske nett no trur det var den siste dei hadde. Får prøva ho og sjå om eg blir fornøyd. 

Fikk du prøvd stekepannen? Ble du fornøyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.