Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuppelltelt 3-4pers tips !


tjbaggerød

Anbefalte innlegg

Heii.. trenger tips til et 3-4 personers telt .. Vi er 2 pers + 2 hunder og vil ha et kuppeltet som er stort nok til oss ..bruken er til sommerstid.......... feks langtur på hardangervidda ..6-7000kr klassen.... alt av innteresse , men selfølgelig så ønsker man seg så lett som  mulig... men er ikke  " nazi"  på vekta i utgangspunktet  :-)

 

Liker kuppel pga det praktiske med 2 innganger...utluftingen og enkeltheten ved det (pisse om morgenen uten å måtte rulle over sidemann/dama) og kunne ligge å se ut (",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 innganger får du også på tunneltelt. F.eks Hilleberg Kaitum. Fordelen med kuppeltelt er heller at det kan settes opp så og si hvor som helst, at det er sterkere konstruksjon og ofte høyere takhøyde. Men det er tyngre, tar lenger tid å sette opp, mindre bagasjeplass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 pers telt som er egnet på vidda får ofte litt vekt. Finnes en del lettvektstelt i den størrelse men de kan ofte bli litt veike hvis du treffer på mye vind. Mange av de letteste har innertelt av netting. vekt ned mot 2,4 kilo på 4 manns.Det kommer litt an på hvor store dere er og hvor store hundene er. Exped Orion 3 eller Venus 3 er to alternativ. Bra plass og høyde i de, fortelt på begge sider. Ligger på "tvers" i teltet så man kan rulle seg ut på hver sin side. Men du får da en vekt 3,5 - 4,2 kilo.

Selv har jeg mest telt fra en amerikansk produsent som heter Big Agnes. mine er 2 manns, supre og lette telt. Modell som evt ville være aktuell for dere er Royal Flush 3. Det er helårstelt med vekt på 3,8 kilo. Det har en litt annerledes utforming så det er nesten "firkantet" inni. Så hvis dere ikke er altfor lange så kan dere velge om dere vil ligge på tvers eller på langs. Slik utforming er vil det det være fin plass til hundene på siden av dere.

https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/RoyalFlush3

Det er dog "amerikansk telt" hvos man setter innerteltet først. Noen liker ikke det ved regn. Men med ekstra bunnduk kan du sette opp yttertelt først. Evt droppe bruke innertelt hvis det ikke er innsektsesong.

Mine to er slike og jeg har ikke hatt noe værproblem med det. Siden de er selvstående er det mye lettere å få satt de opp også. Sjekk evt kjøp hos campsaver.com som har gratis frakt på det og gratis bunnduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her strømmer det inn kjapt med forslag ja :-) superdupert (",) legger til at vi er max 180 cm høye og har 2 stk alaska husky....... Har fra  før av 2-manns Allak...og 2-manns Venus.....  Venusen i 3manns ja  hmmmmmmmm.........

 

kom med flere forslag folkens så har jeg mere å  sjekke ut å gruble på  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og hardt vurderer Fjellreven akka dome 3. Veier litt og er ikke gratis, men det skårer godt på tester. Har et Fjellreven-telt fra før og det er jeg veldig fornøyd med, men vil ha et selvstående også. Ikke for det, kjøpte snø/sand-ankere som egentlig er en slags pose du kan putte stein eller snø eller hva enn du måtte finne i istedefor å bruke plugger, noe som er tilnærmet umulig når man kommer litt for høyt opp på fjellet. Men det var litt off topic. For Hardangervidda tror jeg at jeg heller ville gått for et tunneltelt, de har ofte litt større fortelt og veier mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.