Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Staika.


goorf

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er på utgikk etter et skikkelig vintertelt til to personer. Har brukt mitt rondane 3 telt nå en stund, og konklusjonen er vel at det funker skikkelig dårlig til vinterbruk. Alt for lavt og dårlig ventilasjon.

 

Teltet jeg har sett på er Hilleberg Staika. Det jeg lurer på om noen her inne har skikkelig erfaring med det. Det er jo et dyrt telt så derfor lurer jeg på om jeg får det jeg betaler for. Det som også gjør meg skeptisk er størrelsen. Er det stort nok til to relativt store personer om vinteren? Helsport telt skal man jo trekke fra en person på størrelsen. Ser det er 140 cm bredt i innerteltet. Mot rondane teltet mitt som er 160cm. Jeg er klar over at det blir litt feil å sammenligne sånn fordi rondane teltet skrår noe veldig jo høyere opp på veggen man kommer.

 

Alternativet mitt er å kjøpe meg Helsport Svea 3 Camp. Det er fordi jeg er kjent med teltet og vet at det er temmelig romslig. 

 

Kan noen overbevise meg om at Hilleberg Staika er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre for deg Svea 3 camp og strålende fornøyd! Har brukt det på vinterturer(ei uke+) med 3 personer med full oppakka sekk. Funket overraskende bra, kunne selvsagt vurdert 4 campen, men var ikke nødvendig, så til to personer er det jo helt perfekt.(genialt med to innganger samt loddrette endevegger). Men dette vet du jo fra før, men liker å skryte av teltet.

 

Har du vurdert Bergans Helium dome 3? Skal jeg en gang ha et kuppeltelt tror jeg at jeg faller for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Staika som er et solid og godt telt godt egnet til èn. Med stormatter veier mitt i overkant 4 kg. Jeg personlig ville ikke drømt om å bruke det til 2 personer, men så liker jeg å ha litt god plass.

Teltet er ikke lengre enn at jeg som er 1.85 og med Isbjørn Jan Mayen sovepose må ligge diagonalt for å unngå å ha fotenden inntil den skrånende innerduken.

Vanskelig å unngå endel rim i kuldegrader spesielt over hodet da duken skråner og er forholdsvis nærme munnen. Litt avhengig av værforhold og mulighet til lufting.

 

Jeg har også Hilleberg Keron 4 gt som jeg bruker til 2 personer. Samme ekstremt sterke duk,(kerlon 1800) ikke så stor forskjell i vekt (5.4 kg) men mye bedre plass.

 

Keron finnes i 2-3 og 4- mannsutgave.

 

Det ligger forøvrig både Staika, Keron og Nallo telt ute finn.no  

 

Bare å gå til finn.no og søke på Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svarene. Det var akkurat dette jeg lurte på. Da er Hilleberg utelukket for min del. Helsport er jo valget student-lommeboka setter mest pris på. Ser dem har Svea 3 camp til 4999 på XXL. Men er det noen som skjønner hvorfor det teltet i rødt/gult skal koste 100kr mer? Har sendt mail til XXL men ikke fått svar enda. Nok en gang, takk for presise og bra svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Staika og støtter det som Tor-Kjell skriver men du bør ikke utelukke Hilleberg av den grunn. De har mange gode telt for vinterbruk. Selv har jeg Kaitum 3GT som favoritt. Det har romslig plass for to personer og veier relativt lite. Du skulle ikke tro det men Kaitum 3GT er faktisk 15cm bredere i hodeenden enn "storebror" Keron 3GT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

For å avslutte denne tråden, så falt jeg på Helsport Svea 3 Camp. Så langt veldig fornøyd. Men har ikke fått testet det på skikkelig vintertur enda. Men så fort det blir minus på gradestokken og snøen daler ned skal teltet ut på tur :)

 

post-9746-0-19995700-1377354456_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.