Gå til innhold
  • Bli medlem

Yngsdalen/Yndesdalen i Veitastrond


Imp

Anbefalte innlegg

Kunne det finnes noen her som er kjent der?

 

Jeg vil ha med meg seksåringen på tur dit neste år.

Vurderer å prøve å gå dit i høstferien alene!

 

Har ikke vært der, men har vært på andre siden av Veitastrondsvatnet, på stølen Hongi, og sett Yngsdalen derfra. Og drømt om stedet siden..

 

Min visjon er å følge en gammel stølsvei som går fra Soget, over Simosete og Grøt og komme ned i dalen via Tverradalen. Denne stølsveien er visstnok ikke synlig nå. 

 

Om det er noen her som er kjent der, vil jeg gjerne høre fra deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

 

Kan ikke akkurat kalle meg kjentmann, men har gått i dalen for noen år siden. Det er en utrolig flott og idyllisk dal som er ganske utilgjengelig siden en enten må ha båt eller gå veldig langt for å komme dit, så det er veldig lite folk å treffe der. Skjønner godt du har drømt om å gå der, har selv sett den fra andre siden, og det er rett og slett nydelig!  :wub:

 

Jeg kom med båt til Osphola, derfra gikk det en fin, men bratt stølsvei oppover til gårdene i Yngsdalen.

Innover dalen er det flott åpent terreng, som er ganske lettgått. Jeg gikk hele dalen inn til Botnatjørni, over til Eldedalen og ned til Veitastrond. Fin, men laaang dagstur.

 

Inn til Botnatjørni er det stort sett fint å gå, men det var litt mye steinur langs vannet. Mener vi gikk på østsiden, andre siden så umulig ut å gå. Helt innerst er en idyllisk plass med en fin liten sandstrand :)

Har hørt det skal være greit med ørret i vannet, men du må nok snakke med grunneier hvis du evt. vil fiske der. Ikke noe organisert fiskekort som jeg vet om.

 

Ruten du beskriver høres interesant ut, men kan vel bli litt tøfft for en seksåring? Du har kanskje tenkt å ta med telt og ta det over flere dager? Isåfall blir det nok en flott tur!

Tenkt å bruke hele høstferien? Det er abslolutt et område som er verdt å utforske noen dager!

 

Tror jeg har noen bilder fra dalen hjemme, så kan eventuelt poste det senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved noen bilder :)

Hadde ikke så mange, så kanskje litt ensformig. 

 

post-8819-0-14138000-1367686281_thumb.jp

Tror dette er ca. midt mellom Vårstølen og Fjellstølen. Bildet er tatt i retning Veitastrondsvatnet.

 

post-8819-0-41643600-1367686296_thumb.jp

Fra enden av Botnatjørni og innover.

 

post-8819-0-12307700-1367686310_thumb.jp

I Steinuren langs østsiden av Botnatjørni, tatt sørover nedover Yngsdalen. Litt tungt å gå her, men det er eneste alternativet.

 

post-8819-0-49817000-1367686323_thumb.jp

Fra Botnatjørni. Ruten vi gikk opp til ryggen mellom Tverrdalstind og Tuftanovi var på det grønne området ovenfor svaberget i midten av bildet. Det var brattere enn det ser ut som ;)

 

post-8819-0-95089300-1367686370_thumb.jp

Utsikt over Botnatjørni. Det er en fin liten sandstrand ved siden av der elven renner ut i vannet.

 

post-8819-0-04607500-1367687646_thumb.jp

Legger ved et oversiktsbilde over Yngsdalen tatt i påsken i år  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå over fjellet fra Sogndalsdalen. Gå opp til Grøssete og ned i Tverrdalen.Har ikke gått den ruten selv men var en tur opp på Torstadnakken og sår ikke helt umulig å gå over fjellet og ned til Yngsdalen.Lagt ved to bilder og ser jo ikke helt umulig å gå ned den veien. På kart ser det ikke for bratt ut heller men som sagt ikke prøvd ruten selv :-)

post-12082-0-36669600-1367691736_thumb.j

post-12082-0-57573100-1367691893_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Veka!

 

Jeg vet om veien opp som du har gått, men har hatt en drøm om å gå den gamle stølsveien. Den er beskrevet i en bok om støler i Luster kommune. I gammel tid gikk de fra Mollandsmarki til Yngsdalen der, brukte nesten et døgn tror jeg. Så ja, jeg har tenkt å ta med teltet og ta den turen med et par overnattinger, samt tilbringe noen dager i selve dalen. :) Men vil vurdere den ruten du sier også. Kanskje man kan ha den som plan B....men frakting med båt må vel foregå med lokale?

 

Botnatjørni ble jeg jo interessert i nå når du sier hvordan det er der. Vet du hvordan det er med Holetjørni, om det er fisk der?

 

Vet ikke med høstferien enda, er snakk om noe danskebåttur med familie (yaay..hør min entusiasme ;) ), så må se hvor mye tid jeg får. Går jo to hele dager til bare å reise opp dit og ned derfra også.

 

Vil -gjerne- se bilder fra dalen om du har! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Veka!

Jeg vet om veien opp som du har gått, men har hatt en drøm om å gå den gamle stølsveien. Den er beskrevet i en bok om støler i Luster kommune. I gammel tid gikk de fra Mollandsmarki til Yngsdalen der, brukte nesten et døgn tror jeg. Så ja, jeg har tenkt å ta med teltet og ta den turen med et par overnattinger, samt tilbringe noen dager i selve dalen. :) Men vil vurdere den ruten du sier også. Kanskje man kan ha den som plan B....men frakting med båt må vel foregå med lokale?

Botnatjørni ble jeg jo interessert i nå når du sier hvordan det er der. Vet du hvordan det er med Holetjørni, om det er fisk der?

Vet ikke med høstferien enda, er snakk om noe danskebåttur med familie (yaay..hør min entusiasme ;) ), så må se hvor mye tid jeg får. Går jo to hele dager til bare å reise opp dit og ned derfra også.

Vil -gjerne- se bilder fra dalen om du har! :D

Sikkert fint å gå den gamle stølsveien selv om selve veien er forsvunnet. Jeg tenkte umiddelbart dagstur, og da tenkte jeg det kanskje blir litt langt. :)

Har hørt det skal være ganske tett med fisk i Holetjøni, men de som eier gårdene i Yngsdalen har visstnok enerett på fiske der (tror de samme gjelder Botnatjørni). Tror det ikke akkurat renner over av folk som vil fiske der, så regner med du får lov hvis du spør. Jeg vet ikke hvem som evt. kan kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veka: Åh, så fine bilder! Ble ikke mindre forelsket nå.... <3

Stonis: Nei, jeg vil gå fra Soget og over Simosete. Er så vakkert der, og er veldig glad i Hafslo, så må få sett litt av det også :)

Ja er jo et vakkert turtereng i område. Selv bod på Hafslo i mange år og er jo bortskjemd med fin natur da :-) Får no ha en kjempefin tur da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som dagt gått der på dagstur en gang. Fra Botnatjjørni og opp på ryggen mellom Tverrdalstind (1585 m.o.h.) og Tuftanovi (1643 m.o.h.) er det veldig bratt. Du kan se ruten vi gikk på ene bildet lenger oppe. 

Vi gikk med relativt lette sekker og uten sikring opp der. Personlig ville jeg ikke gått der aleine med overnattingspakning. Men ellers en veldig fint tur jeg anbefaler på det sterkeste!

 

Når du først er oppe i høyden ville jeg tatt en avstikker til Tverrdalstind. Og har du god tid anbefaler jeg å ta en tur til Storebukken (1583 m.o.h.) i tillegg.

 

post-8819-0-01944600-1367703603_thumb.jp

Har grovt skissert ruten vi gikk på kartet her. Har ikke tegnet rute i dalene, for der er det bare å gå der det passer. I Eldedalen er det sti, men den forsvinner her og der før du kommer ned til stølen, der blir det fin stølsvei. Forøvrig er Eldedalen også en flott dal! Du har gjerne vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg har ikke vært i Eldedalen, bare til "små" turer til diverse støler i Luster kommune. Lest en artig bjørnehistorie fra Eldedalen. Sånn historie som gjør at jeg vil oppleve den. 

Takk igjen, får bare mer lyst til å gå der når jeg får høre om tips og se hvor man kan gå. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Interessant, jeg vurderer å gå deler av turen til sommeren .

Men da blir det å ta båten ned til Aspeholen og gå inn til Botn og over til Tuftene/Eldedalen.

Har bare vært inn til vårstølen fra før.

JEKA veldig bra med bildene og kart over ruta du har lagt ut.

Ang fisking i botn kan dere evt prøve å kontakte Magnus Yngsdal på Fiskum han er en av grunneierene (har gården nærmest strondi)

Om han og de andre eierne tillater fisking der vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft å følge gamleveien. Bestemor vokste opp i Yngsdalen , men kan ikke huske om de brukte den veien .

Har alltid vært fascinert av livet oppi der ,så det skal bli moro å utforske dalen.

Har hytte i Kvam så det er ikke lange veien bort ,Men det har som oftest blitt at en har gått opp til husa og snudd der.

 

 

Greit å slippe båt da ,hvis en finner på å ta ei annen rute så slipper en jo problemet med å få henta båten igjen.

Ellers er det jo bare å slenge seg på taubana hvis en vil slippe båt hehe  :phone:

 

Har lyst til å gå opp til flere av de gamle stølene og toppene innover i Veitastrondsdalen ,har foreløpig vært i Eldedalen og Grønndalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har boka "Stølar og stølsliv i Luster kommune". Der er den gamle stølsveien beskrevet, helt fra gårdene som ligger ved fjellet Molden (husker ikke hva det heter der) stølet de til Yngsdalen. 

 

Mange andre flotte områder som også er beskrevet her. Anbefaler boka! Hadde sikkert vært fin for bestemoren din også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Viss Stølsvegen frå Simosete til fjellstølen i Yngsdalen via Grøt er forsvunnen so må det vera i det siste!? Var på fjellstølen i slutten av september og henta sau og eg gjekk i alle fall stølsvegen heimatt,Den er rett nok noko tilgrodd i nedre del av Tverrdalen,men elles er den heilt grei å følga.

Frå Soget til Fjellstølen kan det bli langt for ein 6 åring å gå på ein dag,det er ei open sikkringsbu ved Peisavatni som kan overnattast i.

det var garden Fevoll (uttalast Feivall)på Mollandsmarki som støla i Yngsdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes også det er artig med støler og stølsveier :-)  Er det noen som kjenner til en gammel støl(?) eller noen gamle murer som iflg "stølar og stølsliv" skal ligge mellom Nos og Grøt. Omtrent midtveis på en rett linje Nos-Grøt, ved de 2-3 småvanna NV for Noshovden som heter Småtjørn (se vedl kart). Den skal hete noe sånt som sjutuft. Vi var å lette etter denne i sommer, men fant den ikke (ble mørkt etter en lengre tur i området, så tiden ble litt knapp). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes også det er artig med støler og stølsveier :-)  Er det noen som kjenner til en gammel støl(?) eller noen gamle murer som iflg "stølar og stølsliv" skal ligge mellom Nos og Grøt. Omtrent midtveis på en rett linje Nos-Grøt, ved de 2-3 småvanna NV for Noshovden som heter Småtjørn (se vedl kart). Den skal hete noe sånt som sjutuft. Vi var å lette etter denne i sommer, men fant den ikke (ble mørkt etter en lengre tur i området, så tiden ble litt knapp). 

post-5000-0-95056800-1392007976_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det står faktisk i boka Støler og stølsliv at veien er borte. Men jeg syns jo det du sier er et stort lyspunkt!

 

Når det gjelder 6åringen så var det tanken å bruke god tid på å nå frem, ta med telt og overnatte underveis. Kan ikke slite henne helt ut heller, da mister hun jo bare lysten på å gå på tur. :)

 

Hei! Viss Stølsvegen frå Simosete til fjellstølen i Yngsdalen via Grøt er forsvunnen so må det vera i det siste!? Var på fjellstølen i slutten av september og henta sau og eg gjekk i alle fall stølsvegen heimatt,Den er rett nok noko tilgrodd i nedre del av Tverrdalen,men elles er den heilt grei å følga.

Frå Soget til Fjellstølen kan det bli langt for ein 6 åring å gå på ein dag,det er ei open sikkringsbu ved Peisavatni som kan overnattast i.

det var garden Fevoll (uttalast Feivall)på Mollandsmarki som støla i Yngsdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.