Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lette og tette sko til sti og vei?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Hei! Det ser ut til å bli vått fremover, så jeg må ha meg noen nye lette sko til raske turer på sti og vei. For å få noe nytte av de må de være vanntette (gjerne gtx), lette og ha lav profil. Budsjettet er på maks 1000. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje Salomon XA 3D Ultra 2 gtx kan være tingen? Bør nok være mulig å finne til under tusenlappen på ebay hvis det er aktuelt for deg å handle der :) Tror prisen på xxl.no er rundt 1200,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det Salomon skoen vantett eller vannavisene? leser att stadig flere anbefaler og kjøpe sko som blir våte og eller tørker fort,men kan ikke si att det frister og gå våt i flere timer,men er vel kanskje en vanne sak,er på jakt selv etter samme type sko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det Salomon skoen vantett eller vannavisene? leser att stadig flere anbefaler og kjøpe sko som blir våte og eller tørker fort,men kan ikke si att det frister og gå våt i flere timer,men er vel kanskje en vanne sak,er på jakt selv etter samme type sko :)

 

Sakset fra xxl.no: "Skoen har Gore-Tex membran som holder føttene tørre og behagelige selv under fuktige forhold". Det kan man jo tolke litt fritt :) Jeg har nylig kjøpt disse, men ikke fått prøvd dem ennå. Første prøvetur blir imorgen, så jeg kan komme tilbake med en kommentar da om det er interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kjøpe de salomon skoene selv men xxl klarte aldri å få de inn i butikken etter lovnad flere ganger .Kjøpte da tilsvarende modell fra Ecco som konkurrenten til xxl (MX-sport ) hadde kampanje til under 1000 lappen . De har jeg brukt i øsende regnvær i snart 2 uker og trasket i myrer hvor jeg har hoppet fra tue til tue uten å bli våt på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det Salomon skoen vantett eller vannavisene? leser att stadig flere anbefaler og kjøpe sko som blir våte og eller tørker fort,men kan ikke si att det frister og gå våt i flere timer,men er vel kanskje en vanne sak,er på jakt selv etter samme type sko :)

Mine terrengsko tørker på 15 min. I skogsterreng mener jeg denne typen sko er klart å foretrekke fremfor goretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Salomon XA 3D Ultra 2 gtx kan være tingen? Bør nok være mulig å finne til under tusenlappen på ebay hvis det er aktuelt for deg å handle der :) Tror prisen på xxl.no er rundt 1200,-

Disse skoene kjøpte jeg i fjor og de er helt fantastiske for meg i hvert fall. Så lette at det er en vits og på alle måter behagelige. Snøresystemet er helt topp og lettvindt, jeg kan bare anbefale på det varmeste!!! Det kan hende at jeg har en høyere modell, men de er i hvert fall temmelig like ellers.

 

Når det gjelder å "bare la seg gå våt" er jeg langt på vei enig, men har ikke helt funnet ut hva jeg foretrekker på lengre turer med mange overnattinger i fjellet. Et av de viktigste ankepunktene for meg er at en kan bli frossen, og har en først blitt det taper en masse av turen. For folk med litt sarte føtter kan det dessuten gi ille gnagsår, men der er jeg heldig, selv om jeg klarte å dra på meg noen solide i vinter.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Salomon Caliber gtx og er veldig fornøyd med de. De får du lett til under 1000kr. Mener jeg ga 500 for mine på tilbud. Alfa har også noen gtx sko som ofte ligger på rundt 600 kr på Magasinet. De er litt tyngre, men veldig gode å gå med, men det er fordi de passer foten min perfekt. Er ikke så imponert over vanntettheten, men det er et generelt problem med stoffsko og gtx, de er ikke så glad i kvister og rask i skogen, går lett hull på membranen. Salomon skoa mine er for ferske til at jeg kan uttale meg for mye om vanntettheten, alle lite brukte gtx sko holder tett.

Disse skoene kjøpte jeg i fjor og de er helt fantastiske for meg i hvert fall. Så lette at det er en vits og på alle måter behagelige. Snøresystemet er helt topp og lettvindt, jeg kan bare anbefale på det varmeste!!! Det kan hende at jeg har en høyere modell, men de er i hvert fall temmelig like ellers.

Hvordan snøresystem er det på disse? Klarte ikke helt å se det på bildet. Verneskoa mine har et genialt snøresystem. Et hjul som strammer en wire så du får en jevn stramming oppover. så kan man bare dra opp hjulet så slakker snøringa seg. Dette er fantastisk enkelt og behagelig, helt til noe ryker, da blir det brått en ganske ubehagelig sko og du kan ikke bare sette i en ny lisse. Har hørt folk ha det samme systemet på snowboardstøvler og er superfornøyde, men det er et svakt pkt og når det ryker må hele støvelen byttes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av skoene som er foreslått ovenfor har lav profil. I alle fall hvis men tenker på høydeforskjell mellom hæl og forfot. Høydeforskjellen her bør ikke være på mer enn 4-6mm.

Så vidt jeg kan se har skoen som er nevnt i de andre postene 12mm høydeforskjell. Det er IKKE lav profil.

Inov8 lager mange fine terrengsko med lav profil og godt grep i sålen. Flere kommer også med goretex. Som denne fra xxl:

 

http://www.xxl.no/Root/Sko/Sko-herre/Joggesko/Roclite-312-GTX%2C-joggesko-herre/p/1089404_1_Style

 

Sprenger nok budsjettet dit men.

 

Selv velger jeg alltid lave sko uten gore-tex. Tråkker uti første og beste vannpytt. Da er jeg bløt i beina og trenger ikke tenke mer på det. Slike sko "tørker" også ofte relativt kjapt. 

Masse fine lavprofils terrengsko uten gore-tex å velge i fra bla Merrell og New Balance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...leser att stadig flere anbefaler og kjøpe sko som blir våte og eller tørker fort,men kan ikke si att det frister og gå våt i flere timer,men er vel kanskje en vanne sak,er på jakt selv etter samme type sko :)

 

Helt riktig, sko for flerdøgns turbruk/vandringer bør ikke være vanntette, men derimot hurtigtørkende. Derfor synes jeg kraftige sandaler er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan snøresystem er det på disse? Klarte ikke helt å se det på bildet. Verneskoa mine har et genialt snøresystem. Et hjul som strammer en wire så du får en jevn stramming oppover. så kan man bare dra opp hjulet så slakker snøringa seg. Dette er fantastisk enkelt og behagelig, helt til noe ryker, da blir det brått en ganske ubehagelig sko og du kan ikke bare sette i en ny lisse. Har hørt folk ha det samme systemet på snowboardstøvler og er superfornøyde, men det er et svakt pkt og når det ryker må hele støvelen byttes.

Det er vel omtrent samme system, tenker jeg. Det er vel en flettet snor på skoene og denne mener jeg en får kjøpt ny om den ryker. Snoren som blir til overs etter stramming puttes sammen med snorlåsen inn i en strikkpose øverst på tungen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth-81: Nå vet jeg hvilket snøresystem du mener. Nei, disse skoene har en snorlås du skyver inntil etter at du har strammet snøringen ved å dra i en løkke nesten som når du lukker snølåsen på sekken din.

 

Merkelig nok fant jeg ingen beskrivelse (ikke skryt engang) på Salomon sine hjemmesider, men om min beskrivelse var for klønete kan jeg godt poste et bilde her eller på pm, men nå er det etter hvert mange sko med denne løsningen. Jeg kjenner folk som sier de aldri mer vil ha tradisjonell snøring etter å ha prøvd disse. Jeg er ikke langt unna selv!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det Salomon skoen vantett eller vannavisene? leser att stadig flere anbefaler og kjøpe sko som blir våte og eller tørker fort,men kan ikke si att det frister og gå våt i flere timer,men er vel kanskje en vanne sak,er på jakt selv etter samme type sko :)

 

Jeg har noen billige Helly Hansen-sko jeg gjerne tar på meg til turer (og jogging) i skog og mark. De er vannavstøtende, men trekker inn en del vann. Syns derimot ikke det er noe problem. Vannet varmes raskt, og holder varme i foten når du er i bevegelse. Skoen holder litt på dette vannet, fungerer nesten som en varmedrakt. Med gode rutiner for skifting og tørking av sko ved leir, hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å gå noen kortere teltturer med slike sko, gitt ryggsekken ikke er veldig tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.