Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnemarka i Lier


røya

Anbefalte innlegg

Hei.   Er det noen som kjenner til Dammyrdammen og Søndre Sneisa i Finnemarka? Kan man kjøre inntil de stedene med bil eller er det bomvei?  Vi vil gjerne ha med oss en lavvo, lavvo-ovn + diverse utstyr og prøve fiskelykken :-P

Eller er det noen som evnt har andre alternativer (fiskevann) i Finnemarka som man kan kjøre inn til? :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste er å gå innover. Du kan kjøre inn til Eiksetra og littegranne videre inn før man kommer til bom ved Solvang (korriger meg om navn er feil). Er parkeringsmulighet på venstre side rett før der. Da er man ett godt stykke inn i marka og utenfor mobilrekkevidde. men skal du med deg "tungt" så må du nesten ha sykkel m/henger for eksempel siden det er en del grusveier blant annet innover i marka der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å gå?

Med en ikke helt god rygg og et vondt ben er ikke alternativet denne gangen å gå...   Det blir mye å bære på, feltsenger, lavvo, lavvo-ovn, mat og annet utstyr som hører med. Neste gang kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jo vannet ved Eiksetra være en god mulighet. Du får parkert ved Solvang som sagt. Derifra er det en rolig gåtur ned til en "odde" som man lett kan etablere en leirplass på. Ørret og abbor er det i det vannet også.

Var på Eiksetra på onsdag for å rekognisere litt, men syntes ikke det var så koselig der. Kan jo hende at det var fordi det fortsatt var en del snø der da...  Men takker for forslaget :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ved eiksetra er det ikke så voldsomt, men lenger opp langs med Garjsø er det en plass som er relativt flat og grei å etablere en leirplass. Kan se om jeg finner en kart reff. eller kordinater til en plass ;)

Høres bra ut :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Beste er å gå innover. Du kan kjøre inn til Eiksetra og littegranne videre inn før man kommer til bom ved Solvang (korriger meg om navn er feil). Er parkeringsmulighet på venstre side rett før der. Da er man ett godt stykke inn i marka og utenfor mobilrekkevidde. men skal du med deg "tungt" så må du nesten ha sykkel m/henger for eksempel siden det er en del grusveier blant annet innover i marka der.

Blir langt å gå fra Eiksetra, det blir noen timer det! :) Selv med sykkel (og oppakning), vil jeg tro det tar ca 2 - 2,5 t. Selv om det er bare ca 2,5 - 3 mil målt i på kart. Kun ca på oversiktskart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.   Er det noen som kjenner til Dammyrdammen og Søndre Sneisa i Finnemarka? Kan man kjøre inntil de stedene med bil eller er det bomvei?  Vi vil gjerne ha med oss en lavvo, lavvo-ovn + diverse utstyr og prøve fiskelykken :-P

Eller er det noen som evnt har andre alternativer (fiskevann) i Finnemarka som man kan kjøre inn til? :idea:

Skal du til Dammyrsdammen, er det beste å ta utganspunkt på Solberg og parkeringsplassen der. Eller den litt større på Kanada. Det er ca 6 km i luftlinje, målt på kartet.

 

Skal du til Sneisene, blir det langt å gå, uansett hvor du tar utganspunkt (Lier/Modum). Kortest og raskest, er nok fra Sjåstad og bommen i Glitreveien. Men med sykkel (og oppakning) må du nok regne 1,5 time (kanskje 2 timer), fra parkeringen. Avhengig av din form og oppakning. Med moped og atw blir det noe annet. Det er et gennerelt forbud mot motorferdsel i Finnemarka, men de bruker ikke å si noe på rolig mopedkjøring. Og de fleste bruker nok en moped og noen sykkel. 

 

Jeg er ikke "fisker", men jeg vet det skal være bra med fisk, i enkelte vann i marka. Og i noen av dem, blir det regelmessig satt ut fisk. Kjøp Finnemarka kartet. Foruten kart, så er det mye informsjon om bl.a. fiskebestand, arter, historikk, m.m. Det kan være store varriasjoner på fiskebestanden og størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.