Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat til ukestur - trenger tips og innspill


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei!

 

Vi er to kamerater som skal gå på tur en uke i femundsmarka, andre uka i juni. Om turen blir 6, 7 eller 8 dager tar vi litt som det kommer, men vi har uansett tenkt å pakke mat for 8 dager for å være på den sikre siden. Ingen av oss har erfaring med å være på tur så lenge fra før. Tidligere erfaringer er begrenset til helgeturer, og da er det jo mye lettere å pakke greit med mat uten at det blir alt for mye vekt og volum. Da er det også greiere å ta med "vanlig" mat, og ikke bare havregrøt og frysetørret mat.

 

Vi er to karer på 25 år, passe høye (185-188), litt i underkant av 90kg, og vi har vel god matlyst begge to. Hvor mange kilokalorier bør vi beregne per dag? Det blir vandring noen timer hver dag. Ryggsekkene våre kommer til å veie rundt 14-15kg hver, også kommer maten i tillegg. Dette er første gang vi fører excel-ark med vekt på hver ting vi tar med, og vi er begge overrasket over hvor utrolig mye vekt maten blir på...

 

Det vi har tenkt foreløpig er:

- Frokost: Havregrøt (gir godt med energi utover dagen!)

- Lunsj: Havregrøt / Real turmat (annenhver dag)

- Middag: Real turmat

 

I tillegg tar vi med litt bixit fullkornkjeks, nøtter og kanskje noe snickers. Dette er tenkt som ekstra energipåfyll under vandringene, dersom vi får behov for det.

 

Vi ønsker gjerne innspill på hvor mange gram havregrøt vi bør beregne per person til frokost. Hva med 150g? Trenger som sagt også innspill på antall kilokalorier per dag. Vi har sett på pakkene med Real turmat, og det er jo bare 5-600 kilokalorier i hvert måltid... Er ikke det alt for lite til middag?

 

Vi kommer begge til å ha med fiskestang, så av hensyn til vekt og volum tenker vi at vi kanskje kan pakke litt for lite mat (men nok til å overleve), og at vi bør greie å få litt fisk. Om vi har med litt i underkant av det vi trenger av mat, men får ordna et par fiskemåltider, så har vi jo plutselig mer enn nok mat også... Hva tenker folket om denne planen?

 

Om noen har innspill på andre typer mat som er greit å ta med så ville det også vært fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Ja, har tenkt litt på det... Kanskje vi bør finne på noe annet til lunsj, og kjøre havregrøt kun til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats Douglas Melbye har skrevet en bok som heter "Friluftsliv i vinterfjellet". Der er det mye fint å hente på matfronten (som det jo helt sikkert er i andre bøker også). Jeg tillater meg å sitere en oppskrift på frokostblanding fra denne boken: 

 

"

-       250 g havregryn

-       100 g havrekli

-       150 g corn flakes (knuses)

-       20 g kokos

-       50 g nøtter (hakkes)

-       100 g rosiner

-       15 teskjeer morsmelkerstatning (evt. tørrmelk)

-       12 teskjeer sukker

 

Vekten er ca. 700 g. Volumet er ca 1,4 liter. Næringsinnholdet per 100 g er ca. 400 kcal. Dette holder til frokost i 7 dager.

 

Tilberedning

1)   Tilsett blandingen ønsket mengde varmt eller kaldt vann. Dette blir en slags melk pga. morsmelkerstatningen.

2)   Gi blandingen et oppkok med noe mer vann enn frokostblanding, og det blir en grøt med mye godt i!

 

Velger du tørrmelk i stedet for morsmelkerstatning blir blandingen mindre søt og har ikke fullt så mange kalorier."

 

Når 700 gram holder til frokost i 7 dager, er det vel rimelig å regne ca 100 gram per dag per person :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare skrive under på det som gjelder havregrøt. Etter siste 14 dagerstur har jeg vel konkludert med at havregrøt er jeg herved ferdig med. Det skal legges til at jeg ikke har tilsatt noe. Kun kokte havregryn så ja jeg har vel på en måte bedt om det selv.

 

For meg blir det fremover mye drytech, potetmos og fisk. Litt nøtter osv for småspising under marsj.

 

Det skal dog sies at jeg har problemer selv med å finne en god løsning på vekten på mat og nok kalorier....det har en tendens til å bli en skikkelig slankekur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta en pose potetmos m/melk og dele på tre og pakke i plastposer. Tilsetter en pose i Real + litt ekstra vann og da får en 140 kcal ekstra. Har også spedd på med couscous noen ganger istedenfor potetmos. Det blir litt mindre smak når du sper ut Real så jeg pleier å sprite den litt opp med cayennepepper. Salt syns jeg det er mere enn nok av i Real.

 

Ser folk diskuterer hvor vidt havregrøt er godt eller ikke ovenfor men det er vel helt individuelt. Selv bruker jeg å ta med brødskiver og makrell i tomat til den første frokosten. Har også med risengrynsgrøt+melkepulver noen ganger men det blir mere oppvask da den må putre en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha isåfall med masse digg dere kan "krydre" havregrøten med. Smør, sukker, kanel, rosiner o.l. gjør havregrøten tålelig for meg, men lei blir jeg, åkke som. Tror jeg ville spist kjeks/nøtter/sjokolade til lunsj, og hatt havregryn som reserve. Knekkebrød med litt forskjellig pålegg synes jeg er mye enklere å få i meg på mårran, smaker bedre også. Gjerne hjemmelagde, med masse frø/nøtter. Bakdelen er ofte at godt pålegg og sommervarme er dårlig kombo over tid. Knekkebrød tar litt plass også. Dere kan jo kanskje starte med noe sånt, og gå over til havregrøt etter hvert, for ikke å bli møkklei.

 

For å få litt mer energi i middagen kan dere ha med litt olje eller smør og ha i DryTechen. 20-30g olje gir vel omlag 200kcal ekstra. Tror ikke dere finner mye som har mer energi per vekt enn olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød. Der er det også litt utvalg å velge blant. Lett, men tar volum. I Femundsmarka kan man fyre seg et lite bål og lage seg en varm lunsj underveis (for å spare drivstoffet til primus). Rett-i-koppen-suppe med et knekkebrød eller to er fin lunsj. Ta med potetmos m/melk og gressløk. Da har man ok tilbehør til fisk. Ris er også fint å ha med. Jeg bruker ca. 100g til en porsjon (hurtigris). Makaroni er også ok.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Takk for nyttige innspill og finfin oppskrift! Vi har gjort følgende endringer: Frokosten blir en smått modifisert utgave av oppskriften som ble postet her. Lunsj blir real turmat, middagene er fortsatt real turmat. Så har vi med litt villris til å spe på real turmat eller som tilbehør til fisk. Vi har også med fullkornkjeks, nøtter og snickers som vandresnacks/ekstra energi. Og en liten flaske med rapsolje til å steke med eller tilsette i real turmat.

 

Vi pakker slik at vi har med nok mat til å klare oss, men slik at det blir litt magre dager. Så skal det ikke mer enn et par fisk til før vi har mer enn nok. Vi pakker også for 8 dager, men satser på å være på tur i 7 dager, altså har vi en hel ekstra dag med reserveproviant. Lager også litt ekstra av frokostblandingen som reserveproviant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Så får vi bare håpe det ikke er noe frost og is andre uka i juni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg pleier å ha med en pose med betasuppe/grønnsakssuppe og tilsette en pose potetmos mot slutten av koketiden og la det trekke litt. (Rør godt for å unngå klumper). Skikkelig snadder, mye mat, lav vekt og volum. På litt kortere turer pleier jeg ta med kjøttpølse og har oppi også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at en pose Real Turmat til middag, er et lett måtid, selv på lette kanoturer. Og for dere som kommer til å ha relativt tunge sekker, så kan det blir for lite energi.

 

Ser ingen har nevnt, at dere får kjøpt korn med "smak i" og med mer energi, enn vanlig havregryn. Bl.a. Axa har kornblandinger, med div. korn og du kan får de med div tilsettninger, avhengig av type. Noen med rosiner, nøtter, tørket tropisk frukt, musli, m.m. Mer smak, mer energi og en kan ha med forskjellig blandiger (2, eller 3 typer), så kan en varriere. Da blir det ikke så ensformig. Men de veier nok noe mer, avhengig av type. Har en nok volum i sekken, er knekkebrød og smøreost på tuber, holdbart og praktisk. Et brød, for de første dagen er også greit, hvis en har plass. 

 

Potetmos er lett å pakke og bære, så ta med rikelig. Kan være bra, ved siden av fisk og som reservemat. Noen posesupper alla "Rett i koppen" gir både næring og avveksling.

 

For de første 2 dagene, kan dere jo ha med annen middagsmat også da. Første dag - hva som helst. Andre dag eks. pølser og potetstappe. Så blir det ikke så mange dager på Real og dere får færre dager, med mager kost. Men det veier noe mer, så dere må sjekke vekta, før dere drar. Prøvepakk og vei sekken, prøv også sekken på, hvis dere ikke har erfaring. Ikke noe er værre enn å ha pakket for tungt. Uerfarne fyller også ofte opp sekken, med mye unødig utstyr og klær. Så vær veldig kritiske til, hva dere MÅ ha med. Og hva som kan være praktisk å ha med, må ha lavest prioritet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekepølse. (hele pølser, f.eks. elgpølse, rødvinpølse osv)

>> Kan kuttes i små biter og strøes på potetmos, i rettikoppen, i suppeposer, på knekkebrød/brød osv.

 

Bacon. (Et helt stykke eller i skiver. Til de første dagene)

>> Kan kuttes i små biter og strøes på potetmos, i rettikoppen, i suppeposer osv.

 

Protein/karbopulver. (F.eks. 70/30 forhold)

>> Som et alternativ til melkepulver og morsmelkerstatning. Da kan man velge smak til frokostblandingen sin, f.eks. sjokolade, jordbær eller vanilje.

 

Honning på flaske.

>> På knekkebrød/brød, eller frokostblanding. Honning og melk er kos det også.

 

Måltidserstatninger i bar form. (Nutrilett eller andre produkter)

>> Kan spises som de er, eller kuttes opp og legges til i frokostblandingen.

 

Blåbærsuppe/fruktsuppe med rosiner og nøtter. (Karbo bombe)

>> Ta med vaniljesaus, så har man fantastisk dessert.

 

Fullkorn pasta. (Lengre koketid, men kan som nevnt gjøres på bål til lunch, kok samtidig ekstra til dagens middag)

 

Vi har også en avtale om at hver og en skal ta med en suprise i matveien som ingen andre vet noe om. Glemmer aldri første gangen pannekaker med blåbærsyltetøy kom på "bordet" etter 12 dager på Finnmarksvidda. Det var latterlig godt, og en skikkelig moral boost!

 

Nikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye vekt å spare ved å fokusere på mat med høyt fettinnhold. Dette er også noe man ofte føler et sug etter på tur.
Jeg synes spesielt smør kommer til sin rett. Det er godt med en liten klatt oppi det meste. Kokosmasse, nøtter og sjokolade kan bli en god og næringsrik tursnacks.

 

Til sommerens 2-ukers tur har jeg for første gang prøvd meg på en pakkeliste i regneark for å få oversikt over hvilken mat som lønner seg dersom man vil ha flest kalorier i forhold til vekten. Økonomi og trivsel spiller også selvfølgelig inn på valgene.

Planlegger å bake pannebrød hver dag, også det for første gang.

Det som har overrasket meg aller mest er hvor lite energi det er i fisk.

 

 

Har en kopi av regnearket her, håper det fungerer å trykke seg inn på for andre. Kan forsøke å legge ut en redigerbar fullversjon etter hvert dersom det er ønskelig. Dettte er selvfølgelig på ingen måte noen fasit, bare en oversikt over det jeg og somboeren min planlegger å ta med oss på sommerens tur i området Rago-Hellemobotn.

 

https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0Akt9xeCx1MFSdGZ5SGNpczVIckZOT1JVWE9BZzZ4U3c&output=html
 

 

Redigert: feil verdi på potetmos

Endret av nitraM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye vekt å spare ved å fokusere på mat med høyt fettinnhold. Dette er også noe man ofte føler et sug etter på tur.

Jeg synes spesielt smør kommer til sin rett. Det er godt med en liten klatt oppi det meste. Kokosmasse, nøtter og sjokolade kan bli en god og næringsrik tursnacks.

 

Til sommerens 2-ukers tur har jeg for første gang prøvd meg på en pakkeliste i regneark for å få oversikt over hvilken mat som lønner seg dersom man vil ha flest kalorier i forhold til vekten. Økonomi og trivsel spiller også selvfølgelig inn på valgene.

Planlegger å bake pannebrød hver dag, også det for første gang.

Det som har overrasket meg aller mest er hvor lite energi det er i fisk.

 

 

Har en kopi av regnearket her, håper det fungerer å trykke seg inn på for andre. Kan forsøke å legge ut en redigerbar fullversjon etter hvert dersom det er ønskelig. Dettte er selvfølgelig på ingen måte noen fasit, bare en oversikt over det jeg og somboeren min planlegger å ta med oss på sommerens tur i området Rago-Hellemobotn.

 

https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0Akt9xeCx1MFSdGZ5SGNpczVIckZOT1JVWE9BZzZ4U3c&output=html

 

 

Redigert: feil verdi på potetmos

 

Pannebrød høres herlig ut, det må prøves. Hvor mye drivstoff går med til å steke brødet? Dette er vel noe som bør tas med i vektberegningene, om de skal bli helt reelle? (med mindre du bruker bål, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, brenselsbehov er et usikkerhetsmoment fortsatt. Veldig kjedelig å gå tom dersom det er dårlig med trær eller kratt i området.

 

Jeg har prøvd meg litt frem på stekeovnen hjemme. Der blir det ca ett pannebrød av 100gr mel. Hvert brød trenger 3-5min på hver side over middels varme. Å regne om det til gassforbruk har jeg ikke begått meg utpå enda :-S
Den matoversikten er bare ett av tre ark i pakkelisten til i sommerturen, de flettes sammen slik at all vekt kommer med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten regel jeg lever med: Vann, fett og karbohydrater er hovedproviant. Fett er noe du har på kroppen og tillfører ekstra under tur med smør og nøtter. Smør og ev bacon og spekemat om ettermiddagen og kvelden. Lettere mat til frokost og lunsj. Dagens energibehov har jeg inntatt på forhånd. Ukene før og om gårsdagen. Når jeg bærer sekk fyller jeg på med karbohydrater og vann. Tørket frukt, bær, nøtter, snacks som sjokolade. Ok med frokost, men ikke spis deg for mett. Samme med lunsj. Gjerne en full termos med varmtvann. Her er muligheter for å fylle på med rett i koppendrikker, varm sjokolade el pulverkaffe. Jeg liker det. Får i meg litt salter.

Jeg bruker real turmat som middag el fersk fisk. (Jeg er en elendig fisker, men det hender at jeg får fisk...)

Min kjæreste spiser ikke fisk el kylling så jeg/vi lager sjøl hjemme når hun skal med.

Jeg lager og gryteretter med min favorittkrydding og tørker i ovnen 7 - 10 tim og oppbevarer till mine turer. Tørker alt unntatt fett og fet fisk. (Til meg da...)

Tips: Bygg opp DIN materfaring med helgeturer og lengre turer. Var ikke redd for å spise smør...

God tur!

Jeg får ustabil mave av frystørked mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Har aldri vært noe problem med mat ved 1-2 overnattinger før, da kan man liksom bære med seg hva man vil. Med tur over 7-8 dager må man plutselig tenke på volum og vekt, samt holdbarhet når det for det meste kommer til å være rundt 15 varmegrader. Det er nytt for meg.

 

I pakkelista vi har nå så har vi med alt for lite mat når vi teller antall kilokalorier. Det er jo bare 5-600 i en middagspakke med real turmat! Hvis man får i seg rundt tusen kcal ved frokost og lunsj, så man spise fire pakker real turmat til middag da. Hvordan løser folk dette? Vi håper jo selvfølgelig på en del fisk, men det er jo kjekt å ha med nok. Det bare slår meg at det blir vanvittig mye å bære på hvis vi skal få med oss rundt 3000 kcal per pers per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare 5-600 i en middagspakke med real turmat! Hvis man får i seg rundt tusen kcal ved frokost og lunsj, så man spise fire pakker real turmat til middag da. Hvordan løser folk dette?

Sjølv løyser eg det ved å ikkje eta real turmat, men heller lage anna mat. I tillegg til at real turmat aldri har falt i smak for min del, har dei altfor små porsjonane vore ein god grunn til å velge anna mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes real turmat er greit nok, men jeg orker ikke spise mer enn én om dagen. Smaken er ofte ganske så ubestemmelig, og det går utover matlysten. Dyrt er det også.

Dermed må jeg annen mat utgjøre hoveddelen. Det blir mye mat som ikke er så ofte på menyen hjemme, f.eks kjeks, sjokolade, og spekepølse. Dette er det masse energi i forhold til vekten. Bacon er også knall på tur. 

Det gjør seg i nesten hva som helst, og kan også spises for seg selv. Spiste bacon til middag tilsammen ca 7 dager på en 12-dagers tur, uten at jeg følte at det gjorde noe :)

Tror du må regne med rundt 0,7 - 1kg med "tørrmat" per dag for å ikke bli skrubbsulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Hvor lenge holder bacon seg når man er på tur i alt fra 10 til 18 varmegrader da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Hvor lenge holder bacon seg når man er på tur i alt fra 10 til 18 varmegrader da?

Bacon er saltet hardt så det holder ei god stund, men hold det så kaldt som mulig. Jeg har aldri hatt problemer med at bacon har blitt dårlig på ukesturer sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Så bacon vil holde seg en ukes tid på tur i sommertemperatur altså?

 

@nitraM: Hvilke merker er ordentlig røkt og holder bra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.