Gå til innhold
  • Bli medlem

Nammatj 3GT vs Fjellheimen 3


EvenAug

Anbefalte innlegg

@EvenAug nå vet jeg ikke hvor lang du er men er flere som har sliti med lengen på telt på vintertid når det ikke er "rette" vegger hvis du skal bruke det på vintertid er det stor fordel om det er rett vegger,selv er jeg 187cm og har ikke det problemet,men er stadig vekk noe som sliter med det her :)

 

hvis du har med deg 125 liter sekk og dama har 60 liter sekk så høres det ut som dere enten er på veeeeldig lange turrer eller har veldig høy komfor,tror jeg ville vurdert mye annet og kutt ned 700g på da enn telte hvor man faktisk kan risikere og være en del :)

Lengde er ikke noe problem da jeg er lav (172cm). Mye av plassen i reconpacken går til overdrevent mye kamerautstyr og eventuelt fiskeutstyr. Ellers har jeg også en 80L som brukes av og til. Jeg ser også på det som trening å bære tungt, så med en godt justert sekk har jeg ikke noe i mot å bære litt ekstra.

 

Jeg ble faktisk mer og mer keen på Exped Orion III Extreme pga takhøyden og at det er 2 innganger. Kunne ønske Hilleberg hadde et lignende telt, da Exped telt er litt ukjent for meg. Det når heller ikke helt opp i de 2 norske testene jeg fant (klikk og Fjell og Vidde/VG eller hva det var), men ingen av testene poengterer høyden noe spesielt. Og det virker jo rart, da dette er et veldig romslig telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har lese ein og annan test i Fjell og vidde opp gjennom åra, og eg er sjeldan imponert over presisjonsnivået. Nokre gonger er eg til og med direkte uenig i testresultatet. Så om eit telt ikkje kjem så godt ut der, bør ein ikkje ta så tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren er ute etter et ålreit 3-manns telt. Hovedsaklig til vår-sommer-høst, men vi skal ikke se bort i fra at det kan bli en vintertur eller to også.

 

Teltene jeg har sett på er Hilleberg sitt Nammatj 3GT (eventuelt Nallo 3GT) og Helsport Fjellheimen. Angående Helsport er det nok den vanlige versjonen jeg vurderer (ikke superligt eller x-trem... x-trem kan være interessant, men tror ikke jeg har bruk for stormmatter).

 

Slik jeg ser det er fordelen med Hilleberg teltet at det ikke skrår så mye, noe som gir god sittehøyde i store deler av teltet. Dessuten har jeg hørt veldig mye bra om Hilleberg iht kvalitet. Men: Jeg leser at mange sliter med kondensering i disse teltene... Dette er jo ikke uvanlig i telt, men er det spesielt ille på Hilleberg telt? Og hvordan stiller Helsport i forhold?

 

Helsport teltet er nesten 1kg lettere. Det frister jo selvsagt, men jeg er ingen gramjager. Så dersom det er verdt å bære en kilo ekstra, så gjør jeg gjerne det.

 

Selv er jeg veldig usikker på hvilket jeg skal kjøpe, så noen råd eller erfaringer hadde jeg satt veldig pris på. Kom gjerne med forslag til andre tilsvarende telt.

Jeg og samboeren hadde med oss Fjellheimen 3 Camp da vi gikk Trondheim-Lillehammer i 2011. Veldig fornøyde, men det skrår litt, ja. Nå hadde vi med 2 huskies i teltet, så mulig vi ikke hadde tenkt så mye på takhøyden hvis det bare var oss to. Fornøyd med alt ellers. Teltet tar liten plass i sekken, relativt lett og enkelt å sette opp. Kan absolutt anbefale det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilliten OST!

Først er det viktig å poengtere at et telt med ekstra høyde vil være mer utsatt for vind, hvert fall på snaufjellet med lite snø. Der det er rikelig med snø vil det være mer gunstig siden man kan bygge levegg, grave teltet litt ned, eller finne naturlige fonner. Akkurat høyden er det spesielle ved Exped Venus og Orion, og det er nærliggende å tro at dette aspektet, dog under ekstreme forhold, kan gi utfordringer av uønsket karakter. Nå er det jo heller ikke dette som er den tiltenkte bruken for deres del da dere ser for dere et telt for vår, sommer og høst.

 

Min erfaring er at Exped teltene er av gjennomgående god kvalitet. Jeg har et Venus 3. De praktiske løsningene er meget gjennomtenkte. Min «telthistorie» er mangfoldig, og jeg har prøvd og «feilet» flere ganger. Det er spesielt tunneltelt som for min del har vært det mest brukte. Det er i så fall historie nå. Telt med 2 innganger har blitt standarden.

1. Innvendig høyde fører til at det er tryggere å fyre primus inne. Klær tørker godt i gearloftet.

 

2. Luftelukene i hver ende er plassert høyt. I tillegg kan den toveis glidelåsen i dørene åpnes ovenfra og ned, noe som forsterker luftingen. På min modell er også en langside på bakkenivå kuttet litt høyere for bedre luftingen. Utover dette kan man åpne begge innganger helt opp. Det er også myggnetting i begge dører. Dørene er for øvrig store og man kan sitte sammen, eller ligge og nyte utsikten/naturen selv om været er ruskete. Man kan også velge hvilken side man vil ha dørene, noe som er gunstig når for eksempel vinden dreier.

 

3. Jeg var bekymret for størrelsen på forteltene etter mange år med tunneltelt. Man kan fort tenke at 1m er lite. Men jeg ble overrasket over størrelsen, og det er nok høyden som gir følelsen av at det er god plass. Dette må oppleves, og jeg ville sjekket om Oslosportslager har det inne, og da kan man jo får satt det opp i butikken.

 

4. Høyden gir også den fordelen at man slipper i «turne» av og på seg klær.

 

5. Det å ha hver sin inngang er også praktisk.

 

6. Bakdelen er vekta. Dette blir en vurdering, for skal man ha god plass og praktiske løsninger så går vekta opp. Lav vekt fører blant annet til at innvending høyde går ned. Jeg må poengtere at mitt telt brukes primært som vintertelt, dog ikke under ekstreme forhold.

 

Uansett hvilket telt man lander på så tror jeg man ikke kan gå feil ved å velge hverken gode Helsport, Hilleberg eller Exped telt. Det handler om hvilke løsninger man ønsker. Jeg tror rett og slett man uansett valg får et telt som over mange år vil gi mye glede og berike friluftslivet.

 

Nikke.

post-5141-0-16590200-1369695864_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempefint svar @Nikke!

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for Orion III. Høyden og 2 innganger blir nok høyt verdsatt på tur. Angående vind ligger det en test på youtube hvor teltet håndterer vind i over 120km/t rett forfra, noe som er meget ekstremt. Stormmatter hadde klart vært gunstig på vinteren, men nå vil teltet bli mest brukt som 3-sesongs med et par turer på vinterstid, og da får jeg heller være flinkere med gravingen.

 

Venus teltet ditt ser veldig komfortabelt ut. En høyde på 150cm frister, men vekten er mer håndterbar på Orion, så det blir nok "kun" 130cm høyde på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempefint svar @Nikke!

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for Orion III. Høyden og 2 innganger blir nok høyt verdsatt på tur. Angående vind ligger det en test på youtube hvor teltet håndterer vind i over 120km/t rett forfra, noe som er meget ekstremt. Stormmatter hadde klart vært gunstig på vinteren, men nå vil teltet bli mest brukt som 3-sesongs med et par turer på vinterstid, og da får jeg heller være flinkere med gravingen.

 

Venus teltet ditt ser veldig komfortabelt ut. En høyde på 150cm frister, men vekten er mer håndterbar på Orion, så det blir nok "kun" 130cm høyde på meg.

Bare hyggelig.

 

Det er flere her på FF som har Orion. Kanskje du klarer å "lokke" dem ut, slik at du kan få detaljert beskrivelse av teltet?

 

Valget av Venus framfor Orion ble for min del tatt pga at dørene kunne åpnes helt. Praktisk sett vil Orion ha fordelen av at midtstanga går helt ned på hver side ved dørene i forhold til vindstabilitet og utnyttelse av størrelsen på forteltene. Vekt messig er Orion overlegen, og det er mye telt for 3,5kg! Høyden på 130cm i Orion mot 150 i Venus er likevel en fantastisk egenskap i et telt.

 

Legg gjerne ut linken til vindtesten.

 

Løp og kjøp!

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg sett, og er litt usikker på om det er en Orion eller Venus. Prøver å se etter midtstanga som jo skal gå helt ned til bakken ved inngangen.

Så mens det blåser fra den siden, kan man nyte en kaffe og utsikten i andre enden:-).

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

 

Jeg ble faktisk mer og mer keen på Exped Orion III Extreme pga takhøyden og at det er 2 innganger. Kunne ønske Hilleberg hadde et lignende telt, da Exped telt er litt ukjent for meg.

Dersom du ønsker ett telt med 2 innganger, kan jeg anbefale Hilleberg Keron, det veier bare litt mer enn Nammatj, men har 2 innganger og 2 fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Exped Orion teltet idag faktisk ;) Hilleberg Keron ser absolutt flott ut, men litt for tungt for min del. Har kun slått opp Exped teltet i stua, og det ser meget bra ut. I sterk vind tror jeg det kan være utfordrende å sette opp, men totalinntrykket er meget bra. Ble overrasket over hvor mye lagringsplass det er i forteltene, og takhøyden er absolutt et stort pluss. At det er frittstående er også digg når jeg padler og legger meg på svaberg. 

Drar på tur i morgen allerede, og teltet vil bli brukt store deler av neste uke. Så får vi se om jeg er like fornøyd etter turen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det høres ekstremt ut , og jeg lurer på om de tester vindretning på teltets svakeste sider på disse teltene som er asymetriske.

De fleste ekstrem telt får karakteren "ser gut" hvis de tåler 100km/t / 28ms.

 

I følge Bauters skala er styrke 11 eller sterk storm , 100km/t / 28ms. De skriver da "meget sjelden følges av store ødeleggelser"

 

Hvis man går opp i styrke 12 eller orkan (115 km/t / 32ms , skriver de nesten det samme " forekommer meget sjelden og medfører store ødeleggelser".

Hvis man går ned i styrke 10 eller full storm ( 90km/t 25ms , skriver de "sjelden inne i landet , trær rykkes opp , stor skade på hus".

(rart at sterk storm er verre enn full storm)

 

Dette vil si at har man ett telt som tåler 100km/t så har man et telt som tåler mer vind enn det som forårsaker at trær rykkes opp og medfører skade på hus :???:

 

For moro skyld lette jeg etter en vindtest av mitt Akka Dome 2 som er et symmetrisk telt etter min mening , dette teltet tålte 100km/t uansett retning og fikk karakteren "ser gut". Dette regner jeg med holder i massevis , men lette etter en vindtest av mitt andre telt Trollspiret 2. Dette skal jo være et ekstremtelt , men fant ingen ting,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Meget sjelden, følges av store ødeleggelser"

Ser du hvordan et komma endrer setningen? ;)

Er vel slik at det det egentlig er bare mer av det samme når man går fra sterk storm til orkan ja.

 

Hehe , ser det glemte kommaet nå ja. Det er jo en egen facebook side med slike feil , ganske morsomt i grunnen. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.