Gå til innhold
  • Bli medlem

Serre Chevalier


Kristian

Anbefalte innlegg

Som nevnt i en tråd i forumet dro jeg til Serre Chevalier nylig, nå har jeg kommet tilbakem og tenkte jeg skulle deler opplevelser og erfaringer.

Reisen
Vi, jeg og en kamerat, dro med Langley Travels til Serre Chevalier (10min fra Briancon) i de Franske alper. Selv om Langley Travels er et charter selskap, var det langt mellom stråhatter, is og unger. Anbefales!

Stedet
Ligger helt sør i alpene, mot grensen til Provence og Italia. På veien til Serre kjører man forbi steder som Alpe d'Huez (mest kjent fra Tour de France) og La Grave (Legendarisk skimekka). Serre Chevalier består av en rekke landsbyer, med Briancon som "sentrum", i en grønn og frodig dal (1500-1350moh). Vi bodde i den minste, Villeneuve (Serre Chevalier 1400 -> 1400 er høyden over havet). Koslig liten by, selv om den selvsagt er preget av vinterturisme med innslag av upassende leilighetskomplekser, men langt fra det værste jeg har sett.

Fjellene
Toppene i dags-gangavstand ligger på ca 2800, hvis man har bil eller synes høyeretopper er verdt en natt eller to i telt kan man lett komme opp i 3000-4000moh. Områdets høyeste fjell er Barre des Ecrins (ca. 4100moh).

Dalens sørlige fjell er lett tilgjengelige takket være skiheiser (om sommeren går det en fra hver by til ca 2000moh)

Været
Fikk inntrykk av at været her nede i de sørlige alper var mye mer forutsigbart og bedre enn lengre nord. Av 6 dager hadde vi 1 dag med lyn, torden og regn, som kom som forventet. Ellers var det varmt og godt, og Gore-texen kunne ligge hjemme på rommet.

Bekledning
I og med at været var noelunde stabilt varmt, lot jeg goretexbuksen (skallbuksen, for å være politisk korrekt) ligge hjemme på hotellet alle dager. Jakken derimot lå i sekken og var en grei hjelp hvor det blåste (noe det gjorde en del). På bena var det shorts som gjaldt, evnt. en zipoffbukse eller en tynnfjellbukse.

Skovalget falt på lette hikingsko da området var svært grønt og frodig, uten de store viddene med stein og faenskap. Stiene i området var av ypperlig kvalitet.

Turene våre
Vi var på tur 4 av 6 dager, hvor en ble spolert av lyn og torden. Se bilder for rutene. Alt i Alt var de fine og flotte.

Anbefalinger
*Prøv å få fatt i kart på forhånd (Le Pierre the French har kart i målestokk 1:25 000, noe som er svært frustrende!)
*Nok vann! Det var svært varmt og vannet forsvant fort

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.