Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Klær


Grimner

Anbefalte innlegg

Annonse

Mitt oppsett for ytterbekledning:

Vindjakke: Marmot Fusion jacket (250 gram)

Vindbukse: Norønna Bitihorn lightweight pants (331 gram)

Regnjakke: Bitihorn dri1 (214 gram)

Regnbukse: Hagløfs endo Q (240 gram)

Dunjakke: Norønna lyngen down lightweight: 360 gram

Alternativt hvis værmeldingen er dårlig tar jeg heller med en litt mer solid skalljakke og fjellreven keb-buksa og har en regnbukse i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si at det var en utrolig tung vindjakke

Min veier 120g

 

@Kjetiljo Det hadde jo vært fint om du skrev

 

Min veier 120g (navn på jakke og str)...

 

Da får jo Larsdx og vi andre noe nytt å se på og strekke oss etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som 250 g og ikke 400 g er riktig vekt ja, @Grimner og @Kjetiljo. Ikke så ille nei. Eneste jeg har funnet som er lettere er jakker av typen norønna bitihorn aero60 og liknende. Det er nok et flott plagg i åpent fjellterreng med lett sekk, men tåler vel neppe kvist og buskas og slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktiga är att grejjorna fungerar. Jag skulle säga: Undvik dun, det tål fukt dåligt. Jag kör hellre primaloft om jag skall lättpacka. Det tål fukt mycket bättre. Dessutom är en primaloftjacka för vår/sommar/höstbruk mycket billigare. Jag köpte en begrans för 900 NOK och nyligen en till, Gin Gliders för knappt 500 NOK i england. Lätt, komprimerbart och tåligt.

 

Vind + regnkläder är redundant. Välj regnkläder som kan ta jobbet även som vindplagg om du skall få ned vikten. Undantag kan eventuellt göras för löjligt lätta vindjackor (under 100 gram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primaloft fungerer ikke bra når det er vått det heller, men det tørker fortere en dun.

Har enda til gode å få dunjakka eller dunposer\quilts gjennomvåt

Om jeg skal gå mye så er en vindjakke gull verdt, en regnjakke(uansett hvor pustende) blir klam om man går lenge med den

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi någon här som provat att gå med poncho? En sådan kan göras motstånds-aktig mot regn, men samtigt ganska luftig. Gör den i 27 grams skytex och plötsligt väger den typ ingenting. Men fungerar det bra? Jag har inte testat. Borde ju vara intressant för lättpackningsfanatiker. Man kan få in ryggsäcken under också slipper man regnskydd till den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt fjellduken som poncho nokre gonger. Når ein går dagasvis i regn, er det herleg luftig i forhold til ei tett jakke. Særleg dersom det er så varmt at ein eigentleg ikkje har bruk for jakke.

 

I vinden er det derimot eit kapittel for seg sjølv, og vind er det gjerne. I motvind klistrar ponchoen seg mot låra/knea og kan gjera god motstand når ein går. Medvind er derimot det verste, for då ser ein ikkje kvar ein går.

 

Eg vil nok ikkje ofre regnjakka til fordel for bare ein poncho, til det er ulempene for store. Men for enkelte turar i lett terreng kan det fungere godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sugen på en god varm ullgenser til tur.. Men jeg syntes de er blytunge alle sammen. Noen som har noen tips til en litt vektvennlig god ullgenser.

Alternativet er vel gjerne fleece, men hadde egentlig mest lyst på ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så jo helt knall ut. Å for ei remse med gode feedbacks på den sida. Kan jo ikke være en dårlig måte å gjøre av med 9 mellomlapper på.

Man kan ikke overgå en god passe varm ullgenser når man sitter rundt bålet en lun kveld :) Min mening iallefall.

Mange takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Var sugen på en god varm ullgenser til tur.. Men jeg syntes de er blytunge alle sammen. Noen som har noen tips til en litt vektvennlig god ullgenser.

Alternativet er vel gjerne fleece, men hadde egentlig mest lyst på ull.

Jag tycker att du skall titta på Woolpower. Där kan du välja mellan olika tjocklekar på väven och den är tvättbar i 60 grader. Inte fel i mina ögon.

http://www.woolpower.se/produkter/forstarkningsplagg/full-zip-jacket-400/

Just denna brukar gillas av de som köpt den. Var bara klar över att den med tiden blir noppig, dvs utsidan blir mindre (?) snygg. Inget fel på funktionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sugen på en god varm ullgenser til tur.. Men jeg syntes de er blytunge alle sammen. Noen som har noen tips til en litt vektvennlig god ullgenser.

Alternativet er vel gjerne fleece, men hadde egentlig mest lyst på ull.

 

Har du vært på Nøstebarn og sett der? De har ullfleece og ullfrottè, jeg syns ikke disse plaggene veier mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi någon här som provat att gå med poncho? En sådan kan göras motstånds-aktig mot regn, men samtigt ganska luftig. Gör den i 27 grams skytex och plötsligt väger den typ ingenting. Men fungerar det bra? Jag har inte testat. Borde ju vara intressant för lättpackningsfanatiker. Man kan få in ryggsäcken under också slipper man regnskydd till den.

 

Har som @afe brukt Jervens fjellduk. Den duger, men er neppe plagget som ponchoer skal dømmes på. Vekten er høy og snittet er tvilsomt i forhold til en ordentlig poncho. Men det virker ganske bra, klamt, men regnet er mer på avstand enn i regntøy. En reim og gamasjer er antagelig nødvendig ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne trengt noen forslag når det kommer til ytter bekledning, vertfall 1 forslag til mellom og ytter lagene...

 

Innerst har jeg merinoull...

Men de to ytterse lagene har jeg ingen kontroll på.

 

Per i dag har jeg som regel noe i retning Feltsjorte eller ullgenser som veier veldig mye (ikke veid) som mellom..

Og enten en 15år(no kidding, arvet av farmor) gamel Bergans skalljakke eller en 1kg tung Dovrefjell jakt-jakke som ytterlag, det funker, men lagt fra optimalt. :-P

 

Så har jeg sittet å sett og sett og sett, 10 nettbutikker og 1000 forskjellige jakker fra 500kr til 5000kr å da blir jeg snøblind...

Jeg er nede på Light / UL når det kommer til sekken, og tenker litt på vekt når det kommer til klær også, men pris er enda viktigere, uaktuelt å bruke 10.000kr på 3-4 klesplagg.

 

Bruk = vandring med sekk i fjellet i alskens vær.

Norske nettbutikker, helst fra samme butikk.

Har XXL i nærheten, men der har jeg størst problem med å finne noe, og de ansatte, vel... stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Jeg kunne trengt noen forslag når det kommer til ytter bekledning, vertfall 1 forslag til mellom og ytter lagene...

Jeg er nede på Light / UL når det kommer til sekken, og tenker litt på vekt når det kommer til klær også, men pris er enda viktigere, uaktuelt å bruke 10.000kr på 3-4 klesplagg.

Hittar dessa jackor som kan vara aktuella på XXL. Tillräckligt lätta för att vara intressanta. Lättpackare brukar väl normalt inte välja en jacka för allt bruk utan en vindtät jacka och ett lätt regnställ. Vindjackan kan du då använda som mellanlag.

http://www.xxl.no/hagl%C3%B6fs/Lim-II-Paclite-Jacket%2C-skalljakke-herre/p/1087477_1_Style

http://www.xxl.no/Root/Kl%C3%A6r/Kl%C3%A6r-herre/Jakker/Skalljakker/La-Combe-GTX-Paclite-Jacket%2C-skalljakke-herre/p/1087126_2_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Bjørn. :)

 

Komplettfritid har -30% rabbatt på villedene priser nå, kun i dag.

som gir Hag. Lim II til 1400kr.

Og den er blandt de jeg ser på...

http://komplettfritid.no/product/hagl%C3%B6fs-lim-ii-jacket-typhoon-blue

 

Noe samme funksjon som den Bergansjakken jeg har i dag. (som er helt utslitt)

 

Om jeg går for Lim II, hva passer til Merino Innerst og den jakken?

(alt skal jo jobbe sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål, @ - mye personlige preferanser, men kan da prøve:

 

I midten

Fleece, jakke/vest med syntetisk eller dun, eller to-tre ekstra ull skjorter. Selv bruker jeg en jakke med syntetisk for, men liker tanken på ull etter behov.

Fleece er billig, varmer brukbart og tørker fort, men tar mye plass i sekken. Lag med for er fine, men bør ikke bli våte. Pakkvolum er minst på dun.

 

Ytterst

Et plagg som er vindtett og ett annet som er vanntett. Tøy som "kan alt" vil sannsynligvis skuffe på et eller annet tidspunkt. Pustende tøy gjør nok det, men svetter jeg finnes det gjerne en fiffig oppfinnelse kalt "glidelås" som kan åpnes for ventilasjon.

 

Grimners 2013 kolleksjon har en t-skjorte (finvær), en vindjakke (vind), en paraply (silregn og sol), og en Jerven fjellduk orginal (fra dårlig vær til uvær). Sammen med en ulltrøye og nevnte forete jakke er samlingen ganske komplett.

 

"Allværstøy" er fint i og med at det i ganske stor grad er nettopp det, men det koster kroner. Ulempen med mitt system er at jeg må kle meg etter været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg litt frem med klær i fjor. Har endt opp med oppsettet beskrevet øverst i tråden.

Ulempen med disse veldig tynne og lette skallklærne er at de er lite slitesterke. Det går fort hull, særlig i buksa. Disse ultralette jakkene tåler nok litt mer bruk, hvis sekken er lett. Om det går små hull er det gjerne i armene, som er enkle å lappe.

Men om jeg skulle dratt på langtur ville jeg kanskje vurdert noe litt mer solid og heller droppe en ekstra vindjakke og vindbukse og kanskje ta med en shorts i tilfelle superbra vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.