Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sovepose og liggeunderlag


Theis

Anbefalte innlegg

Hei Fjellforum! 

 

Jeg er på leting etter en sovepose som kan brukes høst/vinter/vår. Skal ligge en del i snøhule/telt og trenger noe som kan takle ned mot 15 blå. For meg er det også viktig at den er så lett som mulig. 

 

Jeg trenger også ett nytt liggeunderlag, men jeg vet ikke hva jeg burde ha for å takle noe av det samme som soveposen jeg skal ha. 

 

Setter veldig stor pris på erfaringer og forslag til hva jeg burde kjøpe. 

 

Jeg er 183 cm, hvis det har noe å bety :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du skal bruke den vinterstid og .15 så lukter den en vinterpose her. Skal de være lette så blir det dunposer.

Sportsnett har en del ME poser på tilbud om dagen, se om noe der kan passe http://www.sportsnett.no/s/c.aspx?cid=1076 . Helium800 kan kanskje være en pose som passer til ditt bruk. Varm nok med litt klær på om vintern og ikke for varm høst og vår.

183cm høyde så vil nok både 195cm og 200cm poser fungerer for deg.

Selv bruker jeg Nanok performance WGD - 30 dunpose til vinter og mange kuldegrader. Er et billig alternativ når man trenger vinterpose i dun men litt tyngre enn ME Helium800

 

Underlaget er og viktig når det er kaldt, og enda viktigere på dunposer da man klemmer dun mer sammen når man ligger på det.

Et 18-20mm celleplastunderlag av bra kvalitet er fint. Men mange foretrekker litt mer varme og komfort med underlag som Exped Downmat. Dog er de ganske dyre.

Skal du starte pent så har XXL Bamse Extreme til kr 279,- om dagen. Det er 14mm underlag men holder fint vår, sommer og høst. Kan du evt supplere med noe når det nærmer seg vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greie på hvem merker som er best, men min erfaring vil kanskje hjelpe deg til å ikke kjøpe for dyrt. 

Snøhule har jeg ikke sovet i på snart 30 år, men husker godt at å ha med et kubbelys var både koz og varme i hula. Inni hula var det ofte rundt 0-5*c ved 15 blå ute så da klarte man seg med en mye mindre/lettere sovepose. Det samme gjelder i telt bare at der lufter du så mye mere for å holde kondens borte så ved 15 blå så har du mellom -5 -10*c, men ingen trekk så du kan fortsatt ha en mindre/lettere pose.

 

Du må bestemme deg for hva som er viktigst er det å kunne ligge i posen i underbuksa eller er det greit å ligge med langt undertøy og derved lettere pose. skal du ha dun lettere, men med sine utfordringer og pris eller syntetisk tyngre ingen utfordringer og billigere.

 

Liggeunderlag: Jeg har brukt lignende Bamse i alle år og for varmen sin del har det aldri vert noe problem, men de siste åra har jeg bruk oppblåsbart med dun inni da dette har vert bedre for ryggen.

 

Jeg har har en pose som i dagens norm er ca 0 -5*c komfort denne har jeg ligget ute i -25*c, men da ligger jeg med langt undertøy x to sett, gjerne et sett av ull som jeg også går med og ett sett av flis som er lett og ligger i sekken dette fungerer også som extra sikkerhets sett hvis jeg blir klissvåt.

Da har jeg brukt Bamse lignende underlag som har funket i forhold til varmen.

Jeg har også en extra flis pose som jeg bruker inni den vanlig posen, dette gir gjerne 5*K varmere, men denne brukes bare når jeg har med ex fruen.

 

Fjellduken funket ikke for meg jeg ble klissvåt, så for meg er fjellduken bare med som sikkerhetsutstyr hvis jeg må grave meg ned eller å sitte/ligge i under en storm, blir mest brukt under jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte litt på det med å sove med ett sett ullundertøy i posen. Kan vel spare meg for en del vekt og penger, men jeg mer lyst til å åpne posen litt om det blir for varmt enn å ligge å fryse om nettene, så er ikke helt sikker. Hvordan fjellduk er det du bruker? 

 

Takk for svar. Tar gjerne imot flere erfaringer og tips til hva jeg burde velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.