Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen superlight, erfaringer?


trape

Anbefalte innlegg

En venn av meg vurderer å kjøpe et Helsport fjellheimen superlight men går rundt og grubler på følgende: Er den tynne duken sterk og skikkelig vanntett, og er pluggene og stengene spinklere enn på f.eks den originale Helsport fjellheimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På nettsiden står dette om materialene:

 

 

Superlight:

Stoff innertelt: Ripstop Superlight® Polyamid

Stoff yttertelt: Helsport Superlight® 3000, 3000 mm

Stoff bunn: Helsport Superlight® 1000, 4000 mm

Stang: DAC Featherlight NSL™ (36cm segmentlengde)*

 

Vanlig:

Stoff innertelt: Ripstop Superlight® Polyamid 20D

Stoff yttertelt: Helsport Superlight®1000, 4000 mm

Stoff bunn:  Polyamid SI, 5000 mm

Stenger: DAC Featherlight NSL (38 cm lengder)*

 

Her ser det ut til at ytterstoffet har en vannsøyle på 3000mm mot 4000mm, og bunnen har 4000mm mot 5000mm. Nå sier ikke vannsøyle alt så ta det med en klype salt.

 

En lettere utgave av et telt betyr som regel at styrken går ned, ferre "funksjoner" og litt mindre plass. Men det er jo heller ikke nødvendig med et ekspedisjonstelt dersom du bare skal ut i marka. Selv tror jeg superlight holder for de fleste, men ville følt meg mer komfortabel i et sterkere telt dersom jeg lå værfast på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En venn av meg vurderer å kjøpe et Helsport fjellheimen superlight men går rundt og grubler på følgende: Er den tynne duken sterk og skikkelig vanntett, og er pluggene og stengene spinklere enn på f.eks den originale Helsport fjellheimen?

Jeg har Ringstind Superlight 1-2, og er veldig fornøyd. Har brukt det både i Trollheimen og i Rondane. Det var sterk vind i Rondane siste natta, men teltet sto. :) Nå har jeg lyst på Trolltind 2.. Teltfetish lenge leve. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om hvordan dette teltet holder på fjellet sommerstid? Ville dere stolt på det en uke på Hardangervidda i august f.eks.?

 

Kun prøvd mitt på en todagerstur i Frafjordheiene, men har ikke noen betenkninger mot å bruke det på fjellet sommerstid. Kan gi en bedre tilbakemelding etter 1 måned med teltet i nordnorge i juli.

 

Pluggene er definitivt spinklere. Det følger med 5 ganske kraftige V-plugger (á 14 gram) og 12 minimalistiske lettvektsplugger (á 5 gram). Men plugger er jo lett å supplere med om man vil ha med seg flere av den kraftige typen. Tror imidlertid de lette pluggene tåler gankse mye, men de har en liten overflate og fester derfor ikke like godt i løst underlag som en V eller Y plugg vil gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjellheimen Superlight men har ikke brukt det mye enda. Derimot har jeg brukt Ringstind Superlight mer aktivt. Enest jeg har gjordt hittil er å forsterke enden av kanalen på den store buen. Her er det kun tynt stoff og jeg legger ofte en flat lite sten der for å bedre spennet i duken. Ellers tror jeg heller ikke de spinkle glidelåsene varer evig.

 

Den lave vekten tatt i betraktning aksepterer jeg at dette er telt med noe begrenset holdbarhet.

 

Som jeg også tidligere også har gitt uttrykk for ser jeg på superlett utstyr som et suplement, ikke en erstatning for mer solide saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun prøvd mitt på en todagerstur i Frafjordheiene, men har ikke noen betenkninger mot å bruke det på fjellet sommerstid. Kan gi en bedre tilbakemelding etter 1 måned med teltet i nordnorge i juli.

Tja, det haster litt mer enn det for min del...Ellers takk for tilbudet. Men basert på det du sier så stoler du nok på teltet til at du kun har med deg det 1 mnd i nord-norge? Venter du kraftig vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det haster litt mer enn det for min del...Ellers takk for tilbudet. Men basert på det du sier så stoler du nok på teltet til at du kun har med deg det 1 mnd i nord-norge? Venter du kraftig vind?

 

Regner vel med opp i kuling. Nokså sjeldent vinden kommer opp i storm styrke i sommermånedene.

 

Skulle det meldes litt vind før den tid her i Rogaland så skal jeg teste hvor godt det står :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 3 camp carianten i fjor og har brukt det en del i både skog og på fjell (rondane). Har pt ingenting å utsette på det. Det har ikke vært utsatt for voldsomt kraftig vind, men en god del regn og hundepoter. Har ikke blitt bløt, har ikke fått huller fra klør, og har ikke vært redd for at det skulle spjære. Pluggene føles litt spinkle, men man kan jo kjøpe andre om man synes de blir litt tynne. Synes duken føles solid og fin. 

 

Vi skal faktisk en 4-5 dager med det på hardangervidda i august, og det har ikke slått meg en gang at det skulle være problematisk. På vinteren ville jeg vært mer skeptisk, men ikke på sommeren. Det skal jo sies at om det blir meldt storm så kan det jo hende vi ikke drar på tur, men det er først og fremst for egen komfort og ikke på grunn av redsel for teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 3 camp carianten i fjor og har brukt det en del i både skog og på fjell (rondane). Har pt ingenting å utsette på det. Det har ikke vært utsatt for voldsomt kraftig vind, men en god del regn og hundepoter. Har ikke blitt bløt, har ikke fått huller fra klør, og har ikke vært redd for at det skulle spjære. Pluggene føles litt spinkle, men man kan jo kjøpe andre om man synes de blir litt tynne. Synes duken føles solid og fin. 

 

Vi skal faktisk en 4-5 dager med det på hardangervidda i august, og det har ikke slått meg en gang at det skulle være problematisk. På vinteren ville jeg vært mer skeptisk, men ikke på sommeren. Det skal jo sies at om det blir meldt storm så kan det jo hende vi ikke drar på tur, men det er først og fremst for egen komfort og ikke på grunn av redsel for teltet. 

Superlight (3 camp) du snakker om nå, sant? Er i så fall det jeg tenker på å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltfetish lenge leve. ;)

Teltfetish, ja.. :D Jeg har Helsport svalbard 6 camp og Fjellheimen 3 camp men nå går jeg selv og vurderer et lettere alternativ for de lengste turene. Betryggende å høre at de tåler endel. :thumbsup:  Lurer bare på om et tomannstelt blir litt lite om man skulle få med seg en person..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse på telt blir det veldig mye snakk om personlige preferanser. 

Jeg kjøpte Fjellheimen Superlight 4 primært for å brukes som solotelt. Jeg ønsket også at det skulle være brukbart for to mann som har med mye fotoutstyr. Tidligere erfaringer med Fjellheimen 3 og flere andre telt er at konstruksjoner med kun en inngang er knotete for flere personer da man fort forstyrrer hverande ved feks tissebehov om natten.

Jeg har derimot meget god erfaring med å være to stykker i tomanstelt med to sideutganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at 2 Camp er et trangt to-persontelt, 3-camp et topersonstelt med grei plass og 4-camp et 3-personstelt med grei plass. I sistnevnte får du til nøds inn tre brede exped-matter, og da ligger de å gnisser oppå hverandre i fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Fjellheimen Superlight 3 Camp på mange turer nå. Romslig for to, men 3 personer har også plass (dog ikke med feite expedmatter).
Har tålt været og bruken det har vært utsatt for uten problemer. Kan absolutt anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.