Gå til innhold
  • Bli medlem

Frykter turistene skal overta viddas fiskevann


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Det blir spennende å se hva utfallet blir. Blir grensa gjeninnført...? Håper ihvertfall at det blir en løsning på problemet med rovfiske og bruk av medbrakt agnfisk. JensMartin er med god grunn bekymret for vidda "si". Har selv fått ødelagt lokale vassdrag med ørekyte og krepsepest. Og som JensMartin nevner i tidligere innlegg: Skulle det dukke opp noen parasitter eller sykdom som følge av dette, er plutselig mange vassdrag berørt...

 

Følger spent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg er enig i at den bør gjeninnføres dersom ei tilsvarende grense også blir innført i Troms. Hvis ikke flytter man bare problemet vestover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

No bur jo ikkje eg deroppe da, men kunne tenkt meg ein tur i framtida, men skjønna at eg kan ikkje venta for lenge då, eg er heldigvis ikkje redd for å gå. Korfor gjenninnføre dei ikkje berre 5 km regelen eller er da ikkje så enkelt? Må kanskje opp i stortinget og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Er ikke dette mot rettighetene til utlendingene iht. EØS avtalen? At man ikke kan forskjellsbehandle.

I tillegg blir det helt umulig å overvåke, samt en kjempekostnad.

Det eneste som virker er å fjerne motorisert ferdsel i utmark. Hele verden er overfylt av veier, vi trenger de få fristedene som finnes hvor slikt ikke tillates.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2013 den 9.03, Bjarne H.S. skrev:

Jeg tror vi skal ta denne "talen" litt med en klype salt, selv om den høres aldri så flott ut i våre ører: http://en.wikipedia.org/wiki/Chief_Seattle

 

:)

Denne talen er nok, i likhet med både hellige skrifter og diverse andre skriverier som har overlevd i lang tid, blitt endret og fikset på slik at de skal passe til dagens oppfatning. Og når det gjelder oppfatningen av at Nord Amerikas indianere bare tok ut det de trengte av vilt fra naturen så tror jeg heller at det var teknologien deres, våpnene og jaktmetodene, som satte begrensningen. Vi vet jo at jo mer en jeger klarte å nedlegge jo høyere status fikk han i stammen. Men like vel, mye eller ikke, så har vi i dag en helt annen forståelse av og holdning til naturen. Vi vet at hvis den ikke tas vare på så kan den bli så ødelagt at den ikke lar seg reparere i menneskenes tid. Enten det er turister og kommersielle interesser eller lokalbefolkningen som skader naturen så er skaden den samme. Men vi angriper jo alltid de som har minst mulighet til å forsvare seg. Vadefuglene på Jæren forsvinner og kråka får skylda. Ingen våger å påstå at oppdyrking og mangel på våtmark er årsaken, for da får man en samlet bondestand i mot seg. Kysttorsken forsvinner og tyske turister får skylda, men hvorfor er det ingen som ser på kystfiskerne og hvor mye de tar opp hvert år? Havet fiskes tomt for industrifisk, tobis, kolmule og lodde som ble brukt til produksjon av oppdretts fór, men vi finner alltid en løsning. Oppdrettsfisken fóres på soya- og palmeoljebasert fór mens sjøfuglenes unger sulter ihjel i redene. Hos oss forsvant hummeren på 1970 og -80 tallet og sportsdykkerne fikk skylda, men hvor mye fisket de lokale fiskerne? Min kones bestefar var hummereksportør og kjøpte hummer fra de lokale fiskerne. Det er bare å se på regnskapene hans så ser man hvor mange tusen hummer som ble fisket helt lovlig av lokale fiskere hvert eneste år fra før krigen og opp mot 1970 tallet. Og så kan man plusse på alt som ble solgt direkte fra fiskeren og til privatkunder uten noen form for regnskap. 

Nei, uansett hva eller hvem som er skyld i skadene så er skaden den samme og nå bør vi snart begynne å våkne før det er for seint.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 17.12.2018 den 13.41, Friluftsnoob skrev:

Er ikke dette mot rettighetene til utlendingene iht. EØS avtalen? At man ikke kan forskjellsbehandle.

I tillegg blir det helt umulig å overvåke, samt en kjempekostnad.

Det eneste som virker er å fjerne motorisert ferdsel i utmark. Hele verden er overfylt av veier, vi trenger de få fristedene som finnes hvor slikt ikke tillates.

Jeg tror ikke dette er imot EØS avtalen, isåfall så får det bli en lang rettssak om det før evt. reglene blir endret igjen. Aller helst skulle jeg sett at den var gjeldende fra f.eks Mars til September.

 

Jeg tror flesteparten av de som drar til fjells i Finnmark (vi som bor her og de som reiser hit) faktisk følger lover og regler, slik at eventuell overvåkning blir nok ikke å koste mer enn hva det koster SNO og Fjellpolitiet nå. Og det går an for en person å fortelle en annen person, evt en finlender/kineser at han/hun ikke har lov å fiske i dette tidspunktet (selvfølgelig på en ordentlig måte). Og følger de ikke dette så har de fleste en mobiltelefon med kamera slik at man kan ta bilde av vedkommende og rapportere til den rette myndighet. Men jeg tviler på at dette blir ett stort problem.

Grunnen til stenging er pga at vi som bor her føler oss fortrengt fra plassene vi har vært på i årevis, forsøpling fra spesielt finlendere og mulig overfiske, spredning av smitte osv.

Jeg var oppe på fjellet nå i sommer der jeg og 4-5 andre hadde camp i vinter, og det eneste som lå igjen der var noen vedkubber der vi hadde hatt teltene våre og en kork fra en brusflaske jeg tydeligvis ikke hadde fått med meg ned. Ellers var det ikke ett merke der.

Jeg tok samme tur rundt der jeg vet det lå en del finlendere i vinter, og jeg kan si at saken ikke var den samme. Hermetikkbokser, ølbokser, kasseroller og plast lå strødd.

 

Motorisert ferdsel i utmark har kommet for å bli. Den diskusjonen orker jeg ikke ta her. Det er kun lov å kjøre etter åpne løyper og unntaksvis utenfor hvis man har dispensasjon. Og det blir ikke ett merke igjen på fjellet av en snøscooter etter at sesongen er over.

Dette er friplasser for oss som bor her. Vi skjemmes ikke over at det kjører en snøscooter eller en ATV forbi oss eller til oss når vi er oppe på fjellet. Tvert imot, stopper mannen eller dama så blir de som oftest tilbudt en kopp kaffe eller noe å spise.

Hvis jeg absolutt vil ha det helt 100% stille på fjellet, så drar jeg langt unna scooterløper eller barmarksløyper. Det er milevis med plasser på Finnmarksvidda der du slipper unna hvis man vil det. Den høyeste motorduren du vil høre da er fra ett fly ca 10 000 meter over deg, og de lager forsåvidt mer lyd og varer lengre enn en skuter som kjører forbi.

Endret av JensM
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 13.2.2019 den 15.32, sverto skrev:

Det med levende agn er et kjempeproblem. I utlandet er det jo veldig vanlig, men Nordmenn generelt har ikke det i kulturen. Kjipt når gode vann plutselig er invadert av Mort.

Dette er et stort problem her hos oss. nesten alle vannene som er tilgjengelige med bil er fulle  av sørv og nå er også et av vannene fult av gjedde. Denne rovfisken har aldri vert her før, men vi få bare håpe at gjedda spiser opp sørven og så kan sportsfiskere hente opp gjedda. Men resultatet blir vel heller at både sørv, ørret og sik forsvinner før gjedda blir kannibal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.