Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett tilgjengelig turplass i Aurskog (evt Fet).


Concertina

Anbefalte innlegg

Får nytt telt i posten på torsdag tenker jeg, og har lyst til å ta en tur med ungene til helga for å innvie teltet. Men mannen har vakthelg og kan ikke være mer enn 30 min unna jobben på Aursmoen. Så, noen tips til steder det er greit å telte i Aurskog (evt Fet)? Bør da ikke ligge for langt unna parkering, evt med mulighet til å sykle helt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke veldig godt kjent akkurat rundt Aurskog, men kanskje det er noen muligheter på Heia (skiarena for Fet). Det går forøvrig skogsbilveier inn "over alt" her i kommunen så muligheter finnes vel også rundt Aurskog. At det kun skal være 30 min unna begrenser også mine tips da jeg holder til lengre syd i kommunen. Et mulig tips kan være å kjøre fra Aurskog, mot Bjørkelangen. Følg rv115 gjennom Bjørkelangen og ta til venstre ved skolen inn på 229 som du følger til skilt mot Grasåsen skytebane. Oppe ved skytebanen kjører du helt fram til bommen og parkerer.

 

Herfra er det ca 12-15 min å gå inn til det første av Skjebergtjenna. Sånn ca midtveis og helt inn til Skogsbilveien er det en liten men fin plass. Det er plank/stokker å sitte på og plass til et telt om det ikke er for stort. Denne lille plassen består av sand på fjell så det drenerer godt om det skulle komme ei skur. Det ligger praktisk talt i vannkanten, litt opphøyd, men kanskje ikke helt ideelt om barna er små og skulle ramle uti. Her står de ikke.

 

Isen har gått opp langs land og ca halve vannet er idag isfritt. Dette er vel det eneste jeg kommer på når nærheten til Aurskog er satt. 

 

Ikke la deg skremme av at det ligger inntil skogsbilveien. Riktignok kan det komme en og annen på beina eller sykkelen om sola skinner, men det blir neppe folksomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Vi endte opp med å bare parkere ved Varsjøen og tusle litt innover. Fant en kjempefin liten plass ved vannet, riktignok litt trafikksus siden vi kun tusla i 6-7 minutter, men vi så ingen biler og ungene var i hundre. Og det var utrolig deilig å våkne opp til denne utsikten på søndagen.

 

DSC_0400.sized.jpg

 

Tar forresten gjerne mot flere turtips som ikke er innenfor 30 min unna Aursmoen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere kom dere på tur og det så jo riktig så bra ut på bildet. Selv om lørdagen ikke var av det gode slaget kom jo søndagen og det ble en knallfin dag.

 

Kom på nå at det med samme utgångspunkt, altså Grasåsen skytebane ligger en fin plass med enda kortere gangtid. Denne plassen har penere beliggenhet og vannet er ikke brådypt her. Stokker og plank gir sittemuligheter her også. Denne plassen har ikke sola lenge utover kvelden, men du får den litt utpå morgenen. Det motsatte gjelder for tipset ovenfor. 

Kjør som forrige tips til Grasåsen skytebane, forbi alle bygningene og hold til venstre (den mest oppkjørte veien) parker ved bommen. Etter 4-5min gange ser du Svarttjenn på høyre side og straks etter følger du veien som tar av til venstre. (tar du rett fram her kommer du til forrige tips)

2 min senere er du ved Holmetjenn. Følg veien langs vannet ca 2-300 m og der ligger en liten holme som du tydelig ser. Teltet kan ikke være for stort her heller.

 

Et annet alternativ lenger syd i kommunen (men ikke lenger unna Fetsund) er å ta til høyre litt oppi bakken etter Fetsundbrua. Det er RV22 som du følger til Fjeldsrud for så å følge RV169 mot Løken. 15-20 min fra Fetsund passeres kommunegrensa mellom Fet og Aurskog-Høland. 

5-600 m etter at du har kommet inn i Aurskog-Høland kommer du til Tunnsjøen. Rett før vannet går det inn en liten skogsvei til venstre. Parker ved bommen og følg skogsbilveien ca 1 km til en vei tar av til høyre og ned mot vannet. Nede ved vannkanten er det en stor flate og telte på. Plassen har sol fra morgen tilmiddag.

 

En mye flottere teltplass finnes rett på andre siden av vannet med gode solforhold fra formiddag til godt uypå kvelden. Ikke ta av fra RV169 når du kommer til vannet. fortsett ca 1 km og sett bilen på plassen på venstre side av veien ved bommen. (på andre siden av veien er det en liten dam)

Følg grusveien først langs bekken og hold naturlig rett fram i første kryss. Foreløpig går grusveien et stykke fra vannet, men etter 1 km er den nede ved vannet. Etter enda 6-700 m ser du en fin plass mellom furutrærne og med en liten, men fin sandstrand. Flott for ungene. 

 

Er selvfølgelig enkelt å nå sistnevnte camp ved å parkere som i forrige tips, sette kano på vannet og padle innover Tunnsjøen til sandstranda som er nevnt.

Vet ikke om dere har kano, men har fler forslag vist det er aktuelt-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.