Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Kjøkken


Tom42

Anbefalte innlegg

Jag provade att göra en sådan här:

 

https://whiteburnswanderings.wordpress.com/2013/10/28/meths-stove-saga/

 

2 ölburkar och en red bull burk gick åt. Lite tung brännare, men fördelen är att själva bränsledelen är skyddad och den verkar vara väldigt bränslesnål.

Den är vindkänslig och trivs bäst i skyddade miljöer som inne i en caldera cone eller som brännare i ett "pocket stove" dom dagar det inte finns torr ved att elda med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg innrømmer at jeg ble grepet - av å bygge "Pepsi can stove" Men etter en stund fikk jeg en klar målsetting.

At ovnen(e) måtte ha en nyttehensikt:

- redusere vekt

-

- "lommestørrelse" (Ovn, kokekar, vindskjerm og forvarmingslokk får plass i en lomme, slik at jeg kan ko ke en kopp kaffe ved rast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på din eigen sikkerheit, bør du ta kokeapparatet ut av lomma ved bruk ;)

Det sa de på legevakta også. 

Men sannheten var at jeg trodde jeg hadde slettet innlegget, som bare var en liten del av en større sammenheng. Men i stedet sendte jeg det.

post-6671-0-43971000-1434533570_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg prøver meg igjen. Tilegnet Koppen

 

Som jeg nevnte i det ufullendte innlegget ovenfor ble også jeg grepet av å bygge "Pepsi can stove/Soda can stove", etter å ha sett ganske mange videoer om emnet på You tube. I tillegg har jeg også sett påp mange gode innlegg i denne tråden.

Vedr Youtube.  Etter hvert slo det meg at de aller fleste var mer opptatt av å bygge enn å bruke. Mange steder kunne jeg se stabler av kreasjoner i bakgrunnen, og når de skulle utprøves var ikke vekten det viktigste.  Ofte ble det kokt opp vann i relativt store kokekar.

 

Slik var det også med meg, men etterhvert ble jeg mer opptatt av nytteverdien.

-  Hensikt

-  Total vekt

-  Praktisk nytte

 

 

Bilde nr 1 viser første brukbare utkast.  I stedet for å bruke 2 bunner brukte jeg en bunn og en topp.  Litt mer arbeide med innerveggen fordi bunn og topp hadde forskjellige diametere. Jeg lager også den tradisjonelle Bunn bunn ovnen som reserve til Redbull ovnen. 

Kokekaret ble en colaboks

Hensikten var å ha med et lett kokekar slik at jeg raskt kunne koke meg en kopp kaffe.

Total vekt:  Så lett som mulig.   Vekten av ovn, kokekar, underlag/forvarmingslokk og vindskjerm med vinger til å legge steiner på stoppet på ca 49 gram

Praktisk nytte:  Meget tilfredsstillende

Holdbarhet:  Selv om jeg har utført ganske mange forsøk, er jeg i tvil om dette tynne kokekaret vil holde mål

-------------------------------------

Bilde 2, 3 og 4  Også Axe boks har blitt trukket frem som et ut merket enme til ovn.  Siden jeg ikke bruker sånt søl, kjøpte jeg på Meny en "First price" hairshampoo til kr 7,90 og lagte ovn av den.  En morsom liten sak som fungerte utmerket inntil vanne kokte.  Da begynte kokekaret å riste, og før jeg viste ordet av det resulterte det i en skikkelig forbrenning.  Kassert.

-----------------------------

Bilde 5.  Siden jeg fryktet at colaboksen kunne ryke lett jeg etter gode alternativer.  Bønnebokser er brukbart.  Men da jeg fant en boks med aspargis skjønte jeg at dette var løsningen.  Riktignok ble løsningen litt tyngre, men absolutt skikkelig solid.  Som ovn bruker jeg en Redbullboks.  Å fyttirakkern for en smak, men som ugressmiddel var det effektivt.  Siden den var relativ dyr bestemte jeg meg for å bruke toppen som bunn og bunnen som topp.  For å bevare toppen stakk jeg hull på midten, og sparyet ned halve kjøkkenet.  En innervegg ble satt inn, og ved hjelp av en nål lagde jeg de obligatoriske 16 hullene.

(Et lite tips:  Jeg strippet en ledningskabel og tredde isolasjonen inn på stoppenålen.  Da hadde jeg bedre kontroll på hullenes størrelse)

-----------------------------

Bilde 6.  Og så AFE kommer noe av hensikten; at ved å putte vindbeskyttelsen ned i boksen og stikke ovnen i kokekarets åpning var det enkelt å stikke det hele i lommen og ta det ut før bruk.

(For å kunne få ovnen ned i aspargisboksen må ringen å toppen fjernes)

------------------------

Bilde 7 viser ekvipasjen in action.  Syltetøylokket brukes som støtte og forvarmingsskål, hindre brann.  Til å koke opp ca 2 dl vann bruker jeg 18 ml rødsprit.  Jeg bruker en sprøyte og ofrer 2 ml til forvarming.   Vannet koker på under 5 min.

På bilde 7 viser jeg også hvordan boksen også fungerer på mitt lette feltkjøkken.  (Se Tommetrix)  Jeg brukte her kaffekjelen, men kommer til å lage en topp, lik brennerlokket slik at jeg kan spare litt vekt ved å kun bruke aspargisboksen til kaffe.  Lokket kan også brukes til såkalt grilling.

 

Konklusjon:  Med på Hardangervidda til høsten vurderer jeg å kutte ut primusen og satse på å koke/steke på feltkjøkkenet i oppholdsvær og bruke på "Soda can stove" når regnet høljer ned.

 

Til nå har jeg ikke funnet en godt fungerende flammedemper lik den på Trangiaovnen, men det kommer.

post-6671-0-13215800-1435252941_thumb.jp

post-6671-0-36062600-1435253652_thumb.jp

post-6671-0-74677000-1435254032_thumb.jp

post-6671-0-76993400-1435254063_thumb.jp

post-6671-0-85544700-1435254299_thumb.jp

post-6671-0-99592000-1435254317_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB WELD

Om du trenger JB WELD til dine "Soda can stoves" kan dette kjøpes på E bay.  Jeg styrer unna selgere fra USA fordi frakten er så høy.

Derfor handler jeg hos et firma fra UK:    [email protected].   Der betaler jeg for 2 pakker (kjekt å ha) og betaler kr 140.65 inkl frakt. 

post-6671-0-57977000-1435296993_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg prøver meg igjen. Tilegnet Koppen

 

Som jeg nevnte i det ufullendte innlegget ovenfor ble også jeg grepet av å bygge "Pepsi can stove/Soda can stove", etter å ha sett ganske mange videoer om emnet på You tube. I tillegg har jeg også sett påp mange gode innlegg i denne tråden.

Vedr Youtube.  Etter hvert slo det meg at de aller fleste var mer opptatt av å bygge enn å bruke. Mange steder kunne jeg se stabler av kreasjoner i bakgrunnen, og når de skulle utprøves var ikke vekten det viktigste.  Ofte ble det kokt opp vann i relativt store kokekar.

 

Slik var det også med meg, men etterhvert ble jeg mer opptatt av nytteverdien.

-  Hensikt

-  Total vekt

-  Praktisk nytte

 

 

Bilde nr 1 viser første brukbare utkast.  I stedet for å bruke 2 bunner brukte jeg en bunn og en topp.  Litt mer arbeide med innerveggen fordi bunn og topp hadde forskjellige diametere. Jeg lager også den tradisjonelle Bunn bunn ovnen som reserve til Redbull ovnen. 

Kokekaret ble en colaboks

Hensikten var å ha med et lett kokekar slik at jeg raskt kunne koke meg en kopp kaffe.

Total vekt:  Så lett som mulig.   Vekten av ovn, kokekar, underlag/forvarmingslokk og vindskjerm med vinger til å legge steiner på stoppet på ca 49 gram

Praktisk nytte:  Meget tilfredsstillende

Holdbarhet:  Selv om jeg har utført ganske mange forsøk, er jeg i tvil om dette tynne kokekaret vil holde mål

-------------------------------------

Bilde 2, 3 og 4  Også Axe boks har blitt trukket frem som et ut merket enme til ovn.  Siden jeg ikke bruker sånt søl, kjøpte jeg på Meny en "First price" hairshampoo til kr 7,90 og lagte ovn av den.  En morsom liten sak som fungerte utmerket inntil vanne kokte.  Da begynte kokekaret å riste, og før jeg viste ordet av det resulterte det i en skikkelig forbrenning.  Kassert.

-----------------------------

Bilde 5.  Siden jeg fryktet at colaboksen kunne ryke lett jeg etter gode alternativer.  Bønnebokser er brukbart.  Men da jeg fant en boks med aspargis skjønte jeg at dette var løsningen.  Riktignok ble løsningen litt tyngre, men absolutt skikkelig solid.  Som ovn bruker jeg en Redbullboks.  Å fyttirakkern for en smak, men som ugressmiddel var det effektivt.  Siden den var relativ dyr bestemte jeg meg for å bruke toppen som bunn og bunnen som topp.  For å bevare toppen stakk jeg hull på midten, og sparyet ned halve kjøkkenet.  En innervegg ble satt inn, og ved hjelp av en nål lagde jeg de obligatoriske 16 hullene.

(Et lite tips:  Jeg strippet en ledningskabel og tredde isolasjonen inn på stoppenålen.  Da hadde jeg bedre kontroll på hullenes størrelse)

-----------------------------

Bilde 6.  Og så AFE kommer noe av hensikten; at ved å putte vindbeskyttelsen ned i boksen og stikke ovnen i kokekarets åpning var det enkelt å stikke det hele i lommen og ta det ut før bruk.

(For å kunne få ovnen ned i aspargisboksen må ringen å toppen fjernes)

------------------------

Bilde 7 viser ekvipasjen in action.  Syltetøylokket brukes som støtte og forvarmingsskål, hindre brann.  Til å koke opp ca 2 dl vann bruker jeg 18 ml rødsprit.  Jeg bruker en sprøyte og ofrer 2 ml til forvarming.   Vannet koker på under 5 min.

På bilde 7 viser jeg også hvordan boksen også fungerer på mitt lette feltkjøkken.  (Se Tommetrix)  Jeg brukte her kaffekjelen, men kommer til å lage en topp, lik brennerlokket slik at jeg kan spare litt vekt ved å kun bruke aspargisboksen til kaffe.  Lokket kan også brukes til såkalt grilling.

 

Konklusjon:  Med på Hardangervidda til høsten vurderer jeg å kutte ut primusen og satse på å koke/steke på feltkjøkkenet i oppholdsvær og bruke på "Soda can stove" når regnet høljer ned.

 

Til nå har jeg ikke funnet en godt fungerende flammedemper lik den på Trangiaovnen, men det kommer.Plutselig så jeg lyset, som sikkert mange andre har sett før meg

Mitt engasjement på colastove er i ferd med å ta av.    Jeg har nå laget ovner for minst tre liv, og ovnene har skapt engasjement blant familie og venner.    "Alle" kommer nå med bokser, dessverre tomme.    Jeg har visst markedsført ovnene ganske godt, for nå får jeg Colabokser i bøtter og spann.   

 

I går fikk jeg en hel bærepose av min datter og begynte å dele dem opp for å spare lagerplass.

 

Det var da jeg så det.     I stedet for å klippe vekk hele halsen på boksen jeg tenkte skulle bli til kokekar, lot jeg ca en cm av halsen bli igjen.      Dermed tåler boksen mer juling.      

For å beholde systemet med kokekaret som hylster for vindskjerm og brenner erstattet jeg colaboksen med en Redbullboks.       Bruker da kun en boks og lar toppen være ildstedet.   

post-6671-0-26612500-1436350102_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt engasjement på colastove er i ferd med å ta av.    Jeg har nå laget ovner for minst tre liv, og ovnene har skapt engasjement blant familie og venner.    "Alle" kommer nå med bokser, dessverre tomme.    Jeg har visst markedsført ovnene ganske godt, for nå får jeg Colabokser i bøtter og spann.   

 

I går fikk jeg en hel bærepose av min datter og begynte å dele dem opp for å spare lagerplass.

 

Det var da jeg så det.     I stedet for å klippe vekk hele halsen på boksen jeg tenkte skulle bli til kokekar, lot jeg ca en cm av halsen bli igjen.      Dermed tåler boksen mer juling.      

For å beholde systemet med kokekaret som hylster for vindskjerm og brenner erstattet jeg colaboksen med en Redbullboks.       Bruker da kun en boks og lar toppen være ildstedet.   

 

Nå er det like før jeg bestiller en cola/redbull brenner med skjerm og alt fra deg. Dette skulle jeg likt å se IRL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det like før jeg bestiller en cola/redbull brenner med skjerm og alt fra deg. Dette skulle jeg likt å se IRL.

Bare beskriv og bestill.    Pr i dag gjør jeg som i gamle Østtyskland:  Produserer for lager.    Det eneste som vil koste noe er om du vil ha brenner av ugressmiddelet redbull/tilsvarende.    Kokekaret lager du selv.    Og som den fattige pensjonisten jeg er må jeg har dekket porto..

Endret av torø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Soda can stove. Colaboks vs Red bull

Om du er i Sverige kan du kjøpe Coca Cola bokser som inneholder 150 ml drikke. Men det som er mer interessent er diameteren som er den samme som på REdbull og andre lignende drikker. Og det beste av alt er prisen - om du likevel skal til Sverige da.

post-6671-0-17678500-1439409989_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag fått tid att göra en bildserie över mitt kök.

http://www.fjellforum.no/topic/36883-lett-kokkit/

139 g i tyngsta versionen (den på bilderna), med alternativ gryta (sista bilden) blir vikten omkring 100 g.

Har också gjort en version med halvliters colabox som kokkar och en minimalistisk redbull-brännare som väger 68 g, men den smala grytan gör att bränslebehovet ökar, 25 ml bränsle för att koka 4 dl vatten, mot 15 ml bränsle i den stora versionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag fått tid att göra en bildserie över mitt kök.http://www.fjellforum.no/topic/36883-lett-kokkit/

139 g i tyngsta versionen (den på bilderna), med alternativ gryta (sista bilden) blir vikten omkring 100 g.

Har också gjort en version med halvliters colabox som kokkar och en minimalistisk redbull-brännare som väger 68 g, men den smala grytan gör att bränslebehovet ökar, 25 ml bränsle för att koka 4 dl vatten, mot 15 ml bränsle i den stora versionen.

Hva er egenvekten på brenslet?

Om forbruket er høyere vektmessig enn på et kjøkken som forbrenner drivstoff mer effektivt, vil det være et kryssningspunkt på når det forbruksmessig lønner seg med en tyngre brenner som brenner mer effektivt, kontra et lett kjøkken med dårligere effektutnyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egenvekten på brenslet?

Om forbruket er høyere vektmessig enn på et kjøkken som forbrenner drivstoff mer effektivt, vil det være et kryssningspunkt på når det forbruksmessig lønner seg med en tyngre brenner som brenner mer effektivt, kontra et lett kjøkken med dårligere effektutnyttelse.

Med en skillnad på 10 ml bränsle (8,1 g) per kok blir det samma startvikt med bränsle för nio kok.

En break-even uppstår då vid 18 kok, då får jag i snitt bära identisk vikt i kokkit+bränsle hela tiden.

I praktiken är dock ölburkgrytan och minibrännaren ganska misslyckade.

Vill jag ha en kopp te/choklad/kaffe räcker mina större grytor till både maten och drickan i ett kok, och då går det åt ca 20 ml bränsle, medan burken kräver två separata kok, med 15-20 ml bränsle till drycken.

Då är det plötsligt 16-18 g skillnad per måltid.

Dessutom kan man grunnet ostabilitet räkna med att burken välter ca 1 av 10 kok, medan den låga grytan är otroligt stabil.

På pappret ser ölburken alltså bra ut, i praktiken blir den på sin höjd med på dagsturer när jag vill ha något varmt, eller korta turer där det är någon form av viktutfordring som ska uppfyllas, vilket sällan händer. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg prøver meg igjen. Tilegnet Koppen

 

Som jeg nevnte i det ufullendte innlegget ovenfor ble også jeg grepet av å bygge "Pepsi can stove/Soda can stove", etter å ha sett ganske mange videoer om emnet på You tube. I tillegg har jeg også sett påp mange gode innlegg i denne tråden.

Vedr Youtube.  Etter hvert slo det meg at de aller fleste var mer opptatt av å bygge enn å bruke. Mange steder kunne jeg se stabler av kreasjoner i bakgrunnen, og når de skulle utprøves var ikke vekten det viktigste.  Ofte ble det kokt opp vann i relativt store kokekar.

 

Slik var det også med meg, men etterhvert ble jeg mer opptatt av nytteverdien.

-  Hensikt

-  Total vekt

-  Praktisk nytte

 

 

Bilde nr 1 viser første brukbare utkast.  I stedet for å bruke 2 bunner brukte jeg en bunn og en topp.  Litt mer arbeide med innerveggen fordi bunn og topp hadde forskjellige diametere. Jeg lager også den tradisjonelle Bunn bunn ovnen som reserve til Redbull ovnen. 

Kokekaret ble en colaboks

Hensikten var å ha med et lett kokekar slik at jeg raskt kunne koke meg en kopp kaffe.

Total vekt:  Så lett som mulig.   Vekten av ovn, kokekar, underlag/forvarmingslokk og vindskjerm med vinger til å legge steiner på stoppet på ca 49 gram

Praktisk nytte:  Meget tilfredsstillende

Holdbarhet:  Selv om jeg har utført ganske mange forsøk, er jeg i tvil om dette tynne kokekaret vil holde mål

-------------------------------------

Bilde 2, 3 og 4  Også Axe boks har blitt trukket frem som et ut merket enme til ovn.  Siden jeg ikke bruker sånt søl, kjøpte jeg på Meny en "First price" hairshampoo til kr 7,90 og lagte ovn av den.  En morsom liten sak som fungerte utmerket inntil vanne kokte.  Da begynte kokekaret å riste, og før jeg viste ordet av det resulterte det i en skikkelig forbrenning.  Kassert.

-----------------------------

Bilde 5.  Siden jeg fryktet at colaboksen kunne ryke lett jeg etter gode alternativer.  Bønnebokser er brukbart.  Men da jeg fant en boks med aspargis skjønte jeg at dette var løsningen.  Riktignok ble løsningen litt tyngre, men absolutt skikkelig solid.  Som ovn bruker jeg en Redbullboks.  Å fyttirakkern for en smak, men som ugressmiddel var det effektivt.  Siden den var relativ dyr bestemte jeg meg for å bruke toppen som bunn og bunnen som topp.  For å bevare toppen stakk jeg hull på midten, og sparyet ned halve kjøkkenet.  En innervegg ble satt inn, og ved hjelp av en nål lagde jeg de obligatoriske 16 hullene.

(Et lite tips:  Jeg strippet en ledningskabel og tredde isolasjonen inn på stoppenålen.  Da hadde jeg bedre kontroll på hullenes størrelse)

-----------------------------

Bilde 6.  Og så AFE kommer noe av hensikten; at ved å putte vindbeskyttelsen ned i boksen og stikke ovnen i kokekarets åpning var det enkelt å stikke det hele i lommen og ta det ut før bruk.

(For å kunne få ovnen ned i aspargisboksen må ringen å toppen fjernes)

------------------------

Bilde 7 viser ekvipasjen in action.  Syltetøylokket brukes som støtte og forvarmingsskål, hindre brann.  Til å koke opp ca 2 dl vann bruker jeg 18 ml rødsprit.  Jeg bruker en sprøyte og ofrer 2 ml til forvarming.   Vannet koker på under 5 min.

På bilde 7 viser jeg også hvordan boksen også fungerer på mitt lette feltkjøkken.  (Se Tommetrix)  Jeg brukte her kaffekjelen, men kommer til å lage en topp, lik brennerlokket slik at jeg kan spare litt vekt ved å kun bruke aspargisboksen til kaffe.  Lokket kan også brukes til såkalt grilling.

 

Konklusjon:  Med på Hardangervidda til høsten vurderer jeg å kutte ut primusen og satse på å koke/steke på feltkjøkkenet i oppholdsvær og bruke på "Soda can stove" når regnet høljer ned.

 

Til nå har jeg ikke funnet en godt fungerende flammedemper lik den på Trangiaovnen, men det kommer.

Etter utallige løfter om å få flytte tilbake til ektesengen og at hun vurderer å trekke tilbake separasjonssøknaden, vurderer jeg på min side om jeg skal legge cola boks ovn produksjonen ned en stund eller flytte virksomheten?    Jeg skjønner for øvrig ikke at et par colabokser og 4 ødelagte kjøkkensakser er noe å bråke om, ei heller 4 branntilløp.   

post-6671-0-33519500-1440409914_thumb.jp

 

Hun burde heller være glad over at jeg har en hobby.       Ikke minst nå etter at jeg kom over en annonse på Finn.no om en som selger colaboksovner for 200 kroner stykket.     Om jeg også slår meg på samme bølgen, vil jeg i det minste få dekket utgiftene til legevakta.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.