Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Femundsmarka


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er to villmenn som planlegger å prøve seg på en ukes kanotur i Femunden.

Tenker å ta innpass ved Kjærringsjøen i Sverige men lurer på hvor lang bæreetappen blir ned til Rogen, samtidig lurer vi på hvordan terrenget er?

 

Hvordan er mobildekningen i dette området, har man muligheter for å ringe i nødstilfellet?

Hvor er det smart å handle i dette området?

 

Takk for svar og lev lurt!  :mrgreen:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen personlig erfaring, men dette med bæringer står utførlig forklart i boka til Lars Monsen og Trond Strømdahl.

Mobildekningen er best i høyden. Det var også dekning ved MS Femundens anløp ved Røa, husker jeg. Men du kan ikke regne med særlig mobildekning i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere måter å gjøre det på.

Noen bærer likegodt hele veien fra KJærringsjøen til Rogen. Det er noen kilometer.

Noen padler over KJærringsjøen, bærer over til Hån. Padler den og så drar de kano ned til Rogen langs myra.

Noen tar kano via kanalen fra Hån ned til Rogen. Kan padle noe der med er og 5 korte bæringer så vidt jeg husker.

VIa Kjærringsjøen og Hån er terrenget greit å bære kano.

 

Alt er å dra fra Kjærringsjøen og så bortover alle småvannene langs Rogen. Så bære ned fra Østre Rødsjøen. Flere korte bæringer men det er ganske greit å bære. Er tråkk og stier mellom vannene. Noen steder er det laget små brygger der det er mye gjørme.

 

Men det kommer litt an på hvor dere skal videre. Skal dere over Rogen og opp til Bredåsjøen etc er det greit å ta en av de 3 første alternativer. Skal dere videre mot Reva og norsk side er det like greit via småvannene. Man er ikke så utsatt for vind der heller.

 

Mobildekning er litt ymse. Varierer litt med type telefon og abbonnement. Jeg ringte litt derfra men måtte da som regel gå litt fra camp og opp på en liten høyde, så prøve i forskjellige retninger til jeg hadde god nok dekning til å ringe. SMS er litt enklere. Oppsynsmann hadde en litt eldre mobil med antennepisk og den tok inn mye bedre.

 

Handle kommer an på hvor du kommer fra. Sydfra så er det greit å handle i Särna eller Idre. Nordfra er jeg ikke så kjent. Det er dårlig med butikker i Tanäs. Nærmeste derfra er Funesdalen(nordover) eller Hede(Østover).

De selger og noe mat på stugarna på svensk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok samme turen i August 2012. Vi var 2 + hund i en 16,5 fot Ally. Det var faktisk mere bæring enn jeg hadde sett for meg på forhånd, selv om jeg har vært i området flere ganger tidligere til fots. Men så hadde vi med oss så mye at vi måtte gå tre turer frem og tilbake ved bæringer, selv om vi var to. Så når vi gikk så gikk vi altså fem ganger lengre enn vi forflyttes oss nedover. God mat og godt drikke for ei hel uke veier mye :) Vi brukte 6 dager fra Kjærringsjøen og ned til utløpet av Røa. Da brukte vi relativt god tid. Hadde en bil i Sverige og hadde på forhånd parkert en bil på Elgå. Ikke regn med særlig mobildekning. Terrenget er jo som det er i Femundsmarka, mye stein og svært lite oppgåtte stier. Så det er krevende å bære kano, møtte noen italienere som bare gav opp og la fra seg en tung glassfiberkano de hadde leid på Langen. Ikke vet jeg hvordan de forklarte det i ettertid. Men det er en flott tur som kan anbefales. Det er noe eget med Femundsmarka. Jeg skal tilbake en tur i August i år, men da til fots. Jeg har nemlig en avtale med en svær ørret jeg å vidt hilste på i Krokethåen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Via linken nedenfor kan dere måle litt på avstander. 

Det er 350m mellom Kjerringsjøn og Hån og et par like lange bæringer til dersom dere følger kanalen. Over myra direkte fra Hån er det 8 -900 meter, men der kan dere slepe kanoen over myra.

 

http://kso.lantmateriet.se/kartsok/kos/index.html

 

Jeg ville handla i Funasdalen eller Sarna. På Skedbrostugan nord i Rødsjøn selger de proviant, vi fikk til og med kjøpe øl av hyttevakta!

 

God tur!

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mye informasjon på FF om kanoturer i Rogen/Femundsmarka området (bl.a endel turrapporter Martin M og jeg har skrevet). Bruk søkefunksjonen! Mine råd er følgende: Padl de små innsjøene og elvene. Les turrapporter nøye. Da får dere mye god informasjon. Ta med minst mulig. Ikke mer enn at dere to får med sekker og kano på en vending. Kjøp mat på stuene (Rogenstugan, Skjedbrogstugan, Rødvollen og Havlingstuguna). Vær oppmerksom på at Rogen ofte ikke er padlbar pga vær. Hvis dere ikke har Ally-kano bør dere unngå lange bæringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar og dette er notert.  :mrgreen:

Ser det er avmerket en liten øy midt i Revsjøen, har noen erfaring med hvor stor denne er? 

Lar det seg å gjøre og campe her, eller blir denne for liten?

 

Takker igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en fin leirplass rett ved Styggsjøkoia, som i seg selv er verdt ett besøk. :) når jeg var med kano (og alt for mye bagasje) brukte vi en lang dag (14timer) i øsende regn, fra revbua til kjærringsjøn. Padlet/bar opp til hån og videre inn til kjærringsjøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring fra kanoturer, men var på fem dagers fottur i femundmarka forrige uke og opplevde at mobildekningen var god så lenge jeg ikke var i ett søkk eller hadde en åsrygg som skygget for sikten vestover.
Fikk sterkt signal opp hele røavassdraget til øvre roasten. Der slo mobilen over til svensk nett.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Siste lille bekymring; hvordan håndterer dere myggen? Olje, hatt, andre ting? Kjedelig hvis været blir knall og myggen skulle plage vettet av oss  :???:

 

Samene sier at myggen slutter å plage dem etter 14 dager uten å dusje eller vaske seg på vidda.

Kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mygg virker myggmidler rimelig bra. Er mer utfordring hvis det er mye knott og klegg.

Var ikke spesielt plagsomt når jeg var der. Et tips er å ta en Zyrtec e.l hver dag. Det demper den allergiske reaksjon av stikket. På meg slår de ikke ut i det hele tatt da.

Sikkert ike bra å spise medisiner i tide og utide men tror ikke det er bra å kline seg inn med diverse myggmidler 24/7 heller.

En lite leirbål hjelper og. Spe på med noen kongler nå å da så det ryker mye.

Er det knallvær er mygg mer i ro på dagen, komme rlitt utpå ettermiddagen som regel. I overskyet og stille vær er den mer plagsom hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste myggtips er å finne seg en leirplass som ikke ligger i ly for vinden. 
Oppe på åsrygger er det som regel nok trekk til at leirlivet ikke blir uutholdelig.
En annen fordel med å telte i høyden er at underlaget som regel er tørt. Det kan riktignok bli litt ekstra gåing etter vann.

Øyer er selvfølelig også fine leirplasser med tanke på mygg, men såvidt jeg vet er det ikke tillatt å bo på øyene i Røavassdraget hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Øyer er fy-fy i hele nasjonalparken. En kjenning av meg, spiser hvitløk i en uke før tur, og går med moste hvitløksfedd i beltet. Når han slår leir, henger han hvitløken i taket i telten.

Aldri prøvd selv, da jeg ikke er plaget av jagerne, men han påstår at det er det "eneste" som virker.

Ellers vil jeg tro at myggen i de fleste tilfeller er en psykisk plage. Slutt å tenk på de, og slutt å syte og bære over de, så tror jeg det blir bedre med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang at å ha overskudd på b vitaminer skulle holde myggen borte. Den er vel rundt deg for det, men den skal ikke stikke. Har ikke prøvd da jeg ikke får myggstikk, men vurderer det på ungene.

Lilleplutt ser ut som ho har fått byllepest etter en natt ute. ( telte 20 stikk bare I pannen hennes I går kveld)

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.