Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft-kollektiv / utleie i Oslo?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sysler med tanken om å skaffe meg en slik doning, men synes prisen er stiv i forhold til bruken jeg ser for meg... Tipper det blir et par turer i året i Nordmarka og en fjelltur eller to på maks en uke.

Så jeg lurer på om det er én eller flere som er i samme situasjon og som kunne tenkt seg å spleise på en slik doning? Man må selvsagt finne ut av en ordning for bruk i så fall.

Eventuelt om det er noen som eier en slik packraft og som av og til kunne tenke seg å leie den ut? Jeg drar ofte på tur når alle andre er på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mange motargumenter og tenker egentlig bare å lufte ideen her. Om folk har negative eller positive erfaringer med slike "utstyrskollektiv" er det forsåvidt fritt frem.<br /><br />Skulle man gått for noe sånt måtte det jo være med en klausul om mulighet til å kjøpe ut den andre etc, reservasjon, erstatningsansvar etc.<br />

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kunne jeg f.eks tenkt å byttelånt en Alpackaraft Denali mot min Ally noen ganger når det bare er meg og bikkja på tur.

Sikkert andre ting som kan byttelånes/eies felles i tillegg. Sikkert mange som har telt for lavland/sommer men kunne tenke seg leie et ekstremtelt istedenfor å kjøpe hvis de en gang eller to skal på vintercamp på fjellet .

 

Litt forskjellige modeller kan brukes.

- privatleie mellom 2 pers pr gang

- et spleiseklollektiv på litt forskjellig utstyr med et vist antall person.

- en utstyrpool hvor men legger inn et vist antall utstyr hver som er tilgjenglig for andre som er med i pool.

 

 

Noen utfordringer er det dog.

Hvor mange skal være med

Større ting bør kun eies/deles felles med folk som bor innen avstand for egenfrakt.

 

Selv om de fleste er redelige kan det være noen som leverer mye senere enn avtale, i verste fall ikke i det hele tatt. Dog tror jeg nok at av problemer så vi det med skade/reparasjon etc være det man mest sannsynlig kommer ut for. Greit at man lager regler, kontrakter etc men hvis vedkommende som har ødelagt noe ikke har penger der og da så hjelper det ikke. Selv om det evt ordner seg etter en stund så kan det være at ting var ødelagt når du selv skulle bruke det.

 

Men en artig tanke. Kan jo gjøre en del mer utstyr og turer tilgjengelig for flere.

 

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varmer mitt gamle hjerte, dele byttelåne leie også videre er en kjempe tanke som du må fortsette med!

Du kommer til å få mye motbør fordi folk har såpass mye penger i dag at de ønsker å eie selv, men ikke gi opp det finnes mange som har samme mening som deg det er bare litt vanskelig å finne dem.

Jeg har lånt bort telt, lavo, kanotraller og annet i flere år, nå begynner det å bli såpass slitt og dårlig at jeg har gitt bort det meste til noen som ønsker å fikse det opp og forhåpentlig bruke det litt til.

For litt siden (uker) så var det en som ønsket å gi bort masse utstyr til nystartede friluftsfolk eller ungdom, se om du finner den tråden der kan det være noen som tenner på din tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

For litt siden (uker) så var det en som ønsket å gi bort masse utstyr til nystartede friluftsfolk eller ungdom, se om du finner den tråden der kan det være noen som tenner på din tanke.

Hehe, det var vel jeg som startet den tråden også. Strengt tatt har jeg fint råd til en packraft, men sliter litt med å overbevise meg selv om at det er verdt en investering på 10.000 kroner for 2-3 turer i året.. Definitivt enkleste løsning for min del ville vært om noen her på forumet var interessert i å leie ut en slik doning i ny og ne når de ikke bruker den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har tenkt også. Litt usikker på hvor mange turer det blir i løpet av en sesong, blir sommerværet verre enn i fjor blir det ikke så mange turene. Har en Ally som brukes lite også, som regel 1-2 turer i året.

Selv om jeg har noe penger så er jo 9000-10000 for en packraft en del penger uansett. Se om jeg kanskje lar Packraft være denne sesong, trenger noe nytt musikkutstyr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble en liten raft alikvel gitt :cool:  . En Denali Liama. Kjøpte båten først og så starter jeg med enkelt utstyr av det andre inntil videre.

Båt 8.125,-

Kanovest fra Biltema som veier 470gr kr 299,-

Padleåre(delbar) fra XXL som veier 1130gr til kr 299,-

Åreline og båtline er ordnet av en dødmannssnor til båtmotorer fra Biltama. Tok av ring i ene enden og erstattet med en liten karabin slik at det er karabin i begge ender. Ferdig kom hver line da på den nette sum av kr 40,-

 

Båten er testpadlet så vidt på søndag, mest for å se hvordan jeg må feste sekk med og uten bikkje ombord. Bikkja var ikke helt fortrolig med å leggge seg på spraycover i starten men ved å le henne gå av og på båten et par ganger så ordnet det seg. Sett litt på nett og sett andre som har med hund. Mange padler da uten sprayover oghar bikkja foran seg, så har de beina hengende på ripa selv. Testet stilling med båten oppblåst hjemme og det er nok en bedre plass for bikkja på litt lengre strekk. Er glatt det spraycoveret så hun er fort på vei til vanns når hun skal snu seg.  Har bikkja foran enn oppå passer og bedre til en lavere åreføring for mindre vanndrypp.

Enkelt å blåse opp og montere ned. Artig liten sak. Ser for meg at den brukes mest på turer hvor det ikke er så lange avstand, hvertfall med bikkje. Til turer med mye padling vil jeg nok ta Ally så lenge jeg kan kjøre nærme første vann. Tar ikke spes mye plass sammenpakket. Som pakkposen til et 2 manns tunelltelt som ikke er i superlight versjon.

Noen opptatte helger fremover men den skal på tur i Nordmarka så fort som mulig. Med så lav vekt så gidder jeg bære den med til vann utenom de tradisjonelle vannveiene gjennom marka som man tar med kano.

 

Om det er verdt pengene for et par turer i året???? Må jeg nok vente hvertfall over første sesong å svare på. Båtene skal jo holde mange år. Så pris delt på antall turer den tålte er vel det mest vesentlig.

Packrafting sier folk har de i 10-15 år men ikke hvor mange turer. Med 10 turer pr år så blir kost pr tur 81,25 kr. Ikke spes dyrt. Innen de 10 årene har snittpris for t-bane til og fra jobb oversteget kr 81,25 pr dag det og :-P

 

Utleie....tja...kommer an på hvem det er. Alltid kjedelig hvis ting blir ødelagt. Selv om det blir et hull i den som kan lappes så er jo ikke båten hel lenger. Kan jo ikke kreve ny båt av leier for slikt synes jeg men samtidig er jo båten skadet uten at jeg selv var skyld i det. Liker derfor ikke leie ting selv heller, så lenge det ikke er fra firmaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åreline og båtline er ordnet av en dødmannssnor til båtmotorer fra Biltama. Tok av ring i ene enden og erstattet med en liten karabin slik at det er karabin i begge ender. Ferdig kom hver line da på den nette sum av kr 40,-

Du binder faktisk både åra og båten i deg selv? Det er det jeg liker å kalle dødsfelle.

 

Jeg bruker ikke en gang fangline på kanoen når jeg padler. Det er svært ubehagelig(egenerfart) og farlig å hekte seg fast i noe sånt i en allerede stresset situasjon. Personlig vil aldri anbefale noen å binde sammen noe som helst når en padler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt båtline enda, bare laget den i samme slengen. Tenkte kanskje det var lurt å ha en kobling mellom vest og båt også. Sånn hvis jeg(eller bikkja) greier velte båten. Da blåser den ikke avgårde. Jeg kommer nok foreløpig bare til å bruke den på flatt vann.

Har ikke lest noen erfaringer rundt dette, men bør kanskje gjøre det. Bare kjøpte 2 stk snører i farten.

Åreline festet jeg til båten. Men greit med andres erfaringer om hva som er lurt og spesiellt IKKE lurt. Ikke padlet annet enn kano før så har ingen erfaring med åreliner etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Strengt tatt har jeg fint råd til en packraft, men sliter litt med å overbevise meg selv om at det er verdt en investering på 10.000 kroner for 2-3 turer i året..

 

Har man den i 10 år blir det 20-30 turer. Då blir det 300-500 NOK/tur. Helt OK tycker jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forhandleren av packraft i Norge kunne gjort god business med en demodag hvor folk får testet farkosten. Det virker som interessen er stor, men at mange vegrer seg litt for prisen. Dersom båtene er så bra som de hevder, er kanskje en testtur det som skal til for at folk handler? Jeg kunne ihvertfall tenkt meg å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på FB siden til Packrafting så er de igang med å samle inn interessenter for demo på båtene. Da melder de deg på liste og så sendes det et vist antall båter ut til folk. Når de har testet sender de videre til neste på lista o.s.v. Men det koster deg da kostnaden ved å sende den videre til nestemann som norgespakke med posten. Så krever de despositum av de som er med på ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.