Gå til innhold
  • Bli medlem

Bigfoot..... i Norge?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Her er en liste over hva "Bigfoot" kalles rundt om i verden.

Skal vi diskutere zologi bør vi kanskje få et navn på den norske varianten som muligens kan ha innvandret fra Russland ?

Med eller uten støvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror så absolutt at det finnes masse arter som ikke er offisielt oppdaget enda, men langt de fleste i de store havdypene og ellers kun i de mest avsidesliggende strøkene.

 

Hvis man tenker litt på de store artene som faktisk er oppdaget, men som anses som utryddningstruet har vi fjellgorilla, Western gorilla, snøleopard, tiger, panda etc. Dette er store dyr som man alikevel har ful oversikt over. Flere av dem lever i de samme områdene som man hevder Bigfoot gjør.

 

Problemet er bare at det er folk i stort sett alle områder i Russland og Nordamerika. Greit nok, det er ikke tettbebygget, men det bor masse folk spredd rundt. I tillegg er det haugvis med folk som bruker skog og fjell til rekreasjon og i disse landed ofte med motoriserte midler. Enten må bestanden av Bigfoot være så forsvinnede lav at de ikke blir funnet, men da tviler jeg også på at det er nok av dem til å formere seg (uten innavl og påfølgende selvutrydelse). Eller så bor de i små samfunn hvor de lever av fotosyntese og brenner sine frenders levninger når de dør.

 

Men som sagt, I de store havene finnes det nok en del morsomt.

Det var jo først i fjor at noen faktisk fanget levende kjempeblekksprut på film.

Megamouth haien ble "oppdaget" i 1976. Denne blir over 5 meter lang og veier 1200 kg http://en.wikipedia.org/wiki/Megamouth_shark

Blåhvalen var nær utryddet i 1966 og i dag er den på vei oppover igjen.

 

Derfor finer jeg det lite sannsynlig at det finnes noen Bigfoot, men for all del. Vis meg noe annet enn kornete sjelvende video som faktisk kan brukes til noe så er jeg den første til å ombestemme meg. Fjortisen knipset vel noe sånt som 70 milliarder bilder under 3 dager med Just In Bieber, så det drøyer kanskje ikke altfor lenge før det foreligger bevis for Bigfoot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er en liste over hva "Bigfoot" kalles rundt om i verden.

Skal vi diskutere zologi bør vi kanskje få et navn på den norske varianten som muligens kan ha innvandret fra Russland ?

Med eller uten støvel.

 

 

Ikke glem Paul Bunyan :mrgreen::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at REs linker til ei paranormal side,men bigfoot og liknande skapningar går vel ikkje under betegnelsen paranormalt? Den rette betegnelsen er vel krypotozoologi.  

http://no.wikipedia.org/wiki/Kryptozoologi

 

Den finns faktisk enkelte dyr som har blitt rekna som slike "fabeldyr",men som har vist seg å eksistere i verkelegheita. To kjente eksempel er nebbdyret og okapien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølgje definsjonen eg fann på wikipedia så burde absolutt sjøormen sortere under begrepet kryptozoologi.  I tillegg kan ein og sei at ein del slike  historier om  "fabeldyr" også kjem inn under begrepet folklore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer bigfoot for lokalnæring i sine områder slik seljordsormen fungerer for turistnæringa i Seljord?

Enten om man reiser til Area51 eller Seljord så møter man på flere som har "gode beviser" for eksistens av både aliens og sjøorm.

Jeg savner også litt klargjøring fra trådstarter. Etter startinnlegget har det blitt stilt spørsmål som ikke er besvart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer bigfoot for lokalnæring i sine områder slik seljordsormen fungerer for turistnæringa i Seljord?

Enten om man reiser til Area51 eller Seljord så møter man på flere som har "gode beviser" for eksistens av både aliens og sjøorm.

Jeg savner også litt klargjøring fra trådstarter. Etter startinnlegget har det blitt stilt spørsmål som ikke er besvart.

Men når det er sagt føler jeg at velmenende (eller rettere ikke ondsinnet) humor nesten har mobbet SuperTed bort fra tråden. Jeg er ikke bedre enn de andre på tråden og beklager dette. Torti har som jeg allerede har sagt rett i dette med "facerape".

 

En trenger på ingen måte å være eksentrisk eller ukritisk for å fatte interesse for dette. Jeg har i alle år lest om dette med stor iver og interesse, men regner meg for å være både kritisk og jordnær.

 

Det litt komiske er at jeg ikke makter disse (etter min mening) idiotiske, overnaturlige filmene om det overnaturlige som i tillegg fullstendig kolliderer med all logisk kunnskap, men dette går folk mann av huse for å se, mens mange av dem mener dette (denne tråden og dens tema) er helt absurd.

 

Jaja, jeg håper SuperTed har noen linker!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi nå pokker i om det finnes sasquatcher i Norge: jeg er mye mer interessert i de "håndfaste bevisene" på at de eksisterer som noe annet enn eventyr. Altså helst ikke videofilmer hvor fotografen leide gorilladrakt dagen før, fotspor som passer til noen plankebiter hillbillien nede i hugget har i garasjen eller et tusentalls historier fra byfolk i skogen for første gang eller rene spøker.

Ville vært svært interessant å høre hva dette var for noe nytt og spennende. Har noen endelig fanget dyret? Funnet beinrester? Lort? Hårtuster? For det ville vært... håndfast.

Hei

Alt dette har blitt rapportert funnet. Men verden trenger tydeligvis mer enn DNA, video og lort.

Selvfølgelig eksisterer bigfoot, jeg er da smart nok til å forstå såpass. Spm er hva er sannsynligheten for at dem er i Norge eller kanskje Sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer bigfoot for lokalnæring i sine områder slik seljordsormen fungerer for turistnæringa i Seljord?

Enten om man reiser til Area51 eller Seljord så møter man på flere som har "gode beviser" for eksistens av både aliens og sjøorm.

Jeg savner også litt klargjøring fra trådstarter. Etter startinnlegget har det blitt stilt spørsmål som ikke er besvart.

Tråden er ikke for å diskutere BF eksistens. Ser ikke på det som mitt ansvar å belære eller overbevise personer som ikke har gjort nok research selv.

Er derimot interessert i mulige observasjoner, videoer, bilder, historier eller lignende fra vårt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt føler jeg at velmenende (eller rettere ikke ondsinnet) humor nesten har mobbet SuperTed bort fra tråden. Jeg er ikke bedre enn de andre på tråden og beklager dette. Torti har som jeg allerede har sagt rett i dette med "facerape".

En trenger på ingen måte å være eksentrisk eller ukritisk for å fatte interesse for dette. Jeg har i alle år lest om dette med stor iver og interesse, men regner meg for å være både kritisk og jordnær.

Det litt komiske er at jeg ikke makter disse (etter min mening) idiotiske, overnaturlige filmene om det overnaturlige som i tillegg fullstendig kolliderer med all logisk kunnskap, men dette går folk mann av huse for å se, mens mange av dem mener dette (denne tråden og dens tema) er helt absurd.

Jaja, jeg håper SuperTed har noen linker!

:)

Siden du spør så fint kan jeg legge en liten liste her ila. uken. Helt klart spennende med teknologien vi har i dag. Spesielt mht. å analysere videoer, og billigere tilgang på viltkameraer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer bigfoot for lokalnæring i sine områder slik seljordsormen fungerer for turistnæringa i Seljord?

Enten om man reiser til Area51 eller Seljord så møter man på flere som har "gode beviser" for eksistens av både aliens og sjøorm.

Jeg savner også litt klargjøring fra trådstarter. Etter startinnlegget har det blitt stilt spørsmål som ikke er besvart.

Jeg har faktisk sett sjøormen i Seljordvatnet.

Jeg kom i bil nordfra og hadde vannet på høyre side. Plutselig roper min sønn i baksetet: ''Se pappa hva er det?''

Et lite stykke fra land stakk det opp en liten pukkel etterfulgt av en større og noe lengre pukkel, og de beveget seg sakte i samme ratning som vi kjørte.

Jeg stoppet bilen og min kone rotet febrilsk etter kamera i vesker og pakkenelliker, slike som damer alltid omgir seg med, også i bilen.

Kameraet kom frem, men for sent.

Nei, sjøormen forsvant ikke, men den fikk hode.

Opp av vannet forran de to puklene kom det plutselig til syne et digert elgegevir etterfulgt av et elgehode som gumlet tilfreds på noen lange grønne vannplanter.

Et litt uskarpt bilde eller en filmsnutt her kunne lett blitt bevis for at sjøormen virkelig finnes. :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Alt dette har blitt rapportert funnet. Men verden trenger tydeligvis mer enn DNA, video og lort.

Selvfølgelig eksisterer bigfoot, jeg er da smart nok til å forstå såpass. Spm er hva er sannsynligheten for at dem er i Norge eller kanskje Sverige :)

 

Har du noen lenker til rapporter som konkluderer i retning av at bigfoot eksisterer basert på DNA-analyser?

 

Det beste jeg kunne finne var et forskerteam fra universitetet i Oxford som inviterte kryptozoologi-entusiater til å sende inn sitt materiale til DNA-analyse, men jeg fant ikke noe henvisning til resultatet. ( https://www.wolfson.ox.ac.uk/academic/GBFs-v/OLCHP )

 

Utenom det fant jeg en sak om en forsker fra Texas som har gitt ut en artikkel med DNA-bevis for bigfoots eksistens, men dette var etter å ha blitt avvist hos flere tidsskrifter. Slik forstod jeg saken: I stedet for å ta til seg tilbakemeldingene fra tidsskriftene, og gå vitenskapelig til verks for å finne ut hva som gjorde at artikkelen ble avvist, kjøpte/overtok hun heller sitt eget tiddsskrift, døpte det om og gav ut sin egen artikkel. Dette kvalifiserer ikke akkurat som overbevisende i et vitenskapelig miljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen lenker til rapporter som konkluderer i retning av at bigfoot eksisterer basert på DNA-analyser?

 

Det beste jeg kunne finne var et forskerteam fra universitetet i Oxford som inviterte kryptozoologi-entusiater til å sende inn sitt materiale til DNA-analyse, men jeg fant ikke noe henvisning til resultatet. ( https://www.wolfson.ox.ac.uk/academic/GBFs-v/OLCHP )

 

Utenom det fant jeg en sak om en forsker fra Texas som har gitt ut en artikkel med DNA-bevis for bigfoots eksistens, men dette var etter å ha blitt avvist hos flere tidsskrifter. Slik forstod jeg saken: I stedet for å ta til seg tilbakemeldingene fra tidsskriftene, og gå vitenskapelig til verks for å finne ut hva som gjorde at artikkelen ble avvist, kjøpte/overtok hun heller sitt eget tiddsskrift, døpte det om og gav ut sin egen artikkel. Dette kvalifiserer ikke akkurat som overbevisende i et vitenskapelig miljø.

 

Det høres ut som du tenker på Ketchum studien. 

Tror det er litt viktig å huske på at det ikke er noen statsfinansiert forsking på dette. Undersøkelser på DNA må betales for av egen lomme og det er samtidig vanskelig å finne selskaper som går med på å analysere DNA-et om du forteller hva det er.

Der er forøvrig massevis av DNA studier som har blitt gjort på hårtuster og blod. De kommer i de fleste tilfeller tilbake som "inconclusive". Her også er det viktig å huske på hva dette faktisk betyr. Det virker som folk vil ha et resultat av en DNA analyse som sier "this is bigfoot". For å gjøre dette må du ha en død BF som referanseindex til å måle DNA opp mot. Inntil den dagen er der så har du ingenting å sammenligne DNAet med og det vil alltid være "inconclusive".

Får du derimot noe som ligner Elg, Bjørn, menneske hår etc. så er dette resultatet av DNA studien og blir kalt "conclusive". Det er flere måter å analysere hårtuster på, og ene er med referansebilder under mikroskop som viser detaljer om håret. Om det noen sinne har blitt klippet, tykkelse indre og ytre osv osv. Her kommer de beste av de beste hårene også frem som "inconclusive". Nemmelig at håret er ulikt noe vi kjenner til i dag, men hårene er derimot like seg selv selv om man "ikke vet hva det er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dør aldri disse skapningene? Hvorfor er det aldri funnet lik? Mister de aldri hår? Driter de aldri? Hvorfor finnes ingen seriøs biologisk forskning? Hvis det hadde eksistert mange håndfaste bevis ville det aldri vært såpass mye tvil i denne tråden (eller i verden). Og hvis det finnes observasjoner i hopetall ville det også antyde at det finnes individer i hopetall. Og da blir de første spørsmålene jeg stilte enda vanskeligere å svare på. Håndfaste bevis skal være slående, og bør fjerne enhver tvil hos de fleste. Sånn er det ikke i dag. Slik trekker i alle fall jeg mine streker, og jeg føler meg likevel ikke særlig ignorant.

 

Hvor ofte finner du ferske hårrester, lik og lort fra gaupe? Sett en liten strek under ferske, for DNA-et brytes altfor raskt ned ute i naturen.

Samtidig er det meget høy sannsynlighet for at denne skapningen på mange måter er mye "smartere" enn oss - slik som sjimpansen. Med smartere her mener jeg at den har ti ganger raskere tankeprosess og reaksjon enn oss, perfekt tilpasset skog. Det som er felles forståelse i miljøet i dag er også at disse skapningene lever i familie eller klaner, hva om de faktisk begraver sine døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Spm er hva er sannsynligheten for at dem er i Norge eller kanskje Sverige :)

Forsvinnende liten.

 

Det er lite av Norge som i dag ikke allerede er utforsket. Skulle noe slikt skje måtte vi ha store områder der mennesket bare unntaksvis var, og som gir muligheter for ukjente arter til å leve uforstyrret. Det har vi ikk her i landet. Ikke i Sverige heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne bigfoot hadde eksistert ville vi sett den. Klart vi finner nye arter av forskjellige slag hvert år, men disse er alt fra små fugler til innsekter. Bigfoot er rett og slett for stor til at vi ikke hadde oppdaget den. Disse bevisene du snakker om, hvor har du de ? Jeg har sett noen filmer av dette dyret, og det er åpenbart fake. Jeg garanterer ikke at den ikke eksisterer, men å kalle ignorant fordi jeg ikke tror på bigfoot blir feil igjen ;) Gi meg film der de åpner opp dyret og konstaterer at det ikke er en vanlig bjørn, så tror jeg det. 

 

Vel, ignorant ovenfor blant annet vitneobservasjoner som bevis, eller bare generelt sett veldig arrogant.

Det du egentlig sier er at MANGE tusen mennesker mangler evne til å skille mellom en bjørn på to bein og en helt annen skapning, og da snakker vi om et land der bjørn i mange stater er lett å se. Foreslår du setter deg ned og leser noen av disse tusenvis av rapportene, gjerne A-klassifiserte rapporter. Dette er rapporter på kloss hold, over lengre tid og av mennesker som enten har autorative jobber eller gjennom jobben sin er trent i å observere, og da samtidig forstår viktigheten i å observere korrekt. Personer som skogsforvaltere (rangers), politimenn, rettsdommere, fugletittere, forskere, biologer o.l. kommer i slike sjangere.

 

Det vil forøvrig kanskje være sunt for deg å spørre deg selv hvorfor vi ikke har noen rapporter om bigfoot i Norge? Vi har da bjørn og skog vi også.... eller er vi bare så utrolig mye flinkere til dette enn amerikanere?

 

Kart med rapporterte observasjoner (tror nok mange lar være å rapportere - bare se på hvordan enkelte personer i denne tråden oppfører seg):

BFSightingsNAT8.jpg

 

 

 

Og en siste ting.. om hele verden var som deg ville vi vel strengt tatt gått rundt og tatt det for god fisk at jorden fortsatt var flat. Siden det ikke er noe poeng i å høre på dem som sa at den var "rund" (en litt skeiv sfære). Konkrete beviser fikk vi jo ikke før vi faktisk fikk tatt bilde av den fra verdensrommet.... eller??

Matematisk og astrologiske forklaringer på at jorden er rund er kanskje ikke veldig relevant for deg? Siden det samtidig ville bety at du forstod hvor liten sannsynligheten er for at ALLE rapportene er feil, og at bare EN rapport må være korrekt for at BF skal eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvinnende liten.

 

Det er lite av Norge som i dag ikke allerede er utforsket. Skulle noe slikt skje måtte vi ha store områder der mennesket bare unntaksvis var, og som gir muligheter for ukjente arter til å leve uforstyrret. Det har vi ikk her i landet. Ikke i Sverige heller.

 

Enig, likevel moro å høre om der kanskje er noen historier eller lignende i vårt kjære land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man vet at halvparten av amerikanerene tror at verden ble skapt for 5-6000 år siden skal man jammen med ta "observasjoner" derifra med en klype salt.

Er man hjernevasket med fundamental kristendom kan man se mye rart........... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man vet at halvparten av amerikanerene tror at verden ble skapt for 5-6000 år siden skal man jammen med ta "observasjoner" derifra med en klype salt.

Er man hjernevasket med fundamental kristendom kan man se mye rart........... :???:

 

Om jeg tolker deg riktig så sier du at siden kristne amerikanere er sosialt disponert til å tro uten mye bevis så er dem også sosialt disponert til å tro på bigfoot og at man derfor ser bigfoot?

 

Jeg er litt uenig i konklusjonen din, at man er sosialt disponert til å tro betyr ikke at man er sosialt disponert til å feiltolke hva man ser. Ikke for å snakke om hvor kraftig troen på at bigfoot eksisterer kolliderer med den kristne troen. Spesielt siden eksistensen av bigfoot ville endre på men samtidig være konkrete beviser for en annerledes evulosjonsteori enn den vi har i dag. En annen intelligent bipedal skapning med et eget språk på jorden - bortsett fra oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkurat det at når folk tror på noe, så har de mye lettere for lure seg selv. Før i tida trodde folk det fantes tusser og troll i skogen, og hva skjedde? De så tusser og troll stadig vekk. Per i dag finnes det vel akkurat like mye bevis på at det finnes bigfoot som det finnes tusser og troll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott Nelson (tidligere linguist/kodeknekker for US Navy kom over Sierra opptakene ved tilfeldighet da han skulle hjelpe sønnen sin med et skoleprosjekt, han har siden jobbet med å forstå språket og lage transkripter av flere forskjellige opptak.
Analyser av mange slike opptak viser at vokaliseringene er utenfor menneskets spekter. Det er også interessant at han påpeker at språket er så raskt at man må slakke ned opptakene for å få det med seg. Dette er i tråd med forskingen vi har på sjimpanser - som viser at overblikk, tankeprossess og reaksjon er mye raskere enn hos mennesker.)
 
 
En studie av sjimpansers tankeprosess:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde bigfoot hadde pels, og likte seg i skogen?

Ser man på kartet fra Nord-Amerika så trives den i kystnære sterkt befolkede strøk.

Feks veldig tett med observasjoner i Florida.

Mulig at det ikke er bare menneske-amerikanerne som flytter dit som pensjonister?

Det kan jo forklare hvorfor det er mye færre observasjoner i skogsområder, den har blitt urban?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.