Gå til innhold
  • Bli medlem

Paraply på tur (utskilt)


Tom42

Anbefalte innlegg

Grimner, on 25 Apr 2013 - 21:19, said:

eSigar til @Kjetiljo for godt svar.

\, en paraply for sol og silregn (brukbare pusteegenskaper), og en Jerven fjellduk for vind og regn

For noen år siden tok jeg opp dette med paraply på det forrige nettet Friluftsliv? Det satte i gang virkelig diskusjon. Hva mener Forumet i dag. Personlig synes jeg det er en god i de, ikke minst når du "må" midt på natten i regnvær.

Off Topic: I samme åndedrag kom dette forumet, så langt jeg kunne bedømme, fullstendig ut av kontroll, med heftige personangrep.

Det var derfor flere sa takk for seg, Saldalskamelen og Lars Petter, Jevnaker var viktige bidragsytere som jeg savner.

Endret av Tor Magnus
Splittet ut som egen tråd da det ble litt på siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke lagt regnjakka igjen hjemme nei, men en lett paraply som beskytter mot regn i svak vind eller sterk sol om man får nok av det hadde ikke vært helt feil.

Må jo være deilig å legge seg ned og ta en lur med paraplyen som parasoll når sola står midt på himmelen og ingen skyer er å se :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid med parasoll før jeg ble litt mer vektbevisst ;)

 

Nei, paraply tviler jeg på jeg finner i sekken med mindre noen andre har lagt den der. I helt spesielle situasjoner er det sikkert herlig, men disse tror jeg det er så lenge (og langt) imellom at det er uinteressant. Som jeg har sagt mange ganger tidligere, jeg har med mest mulig tid, det veier lite og sparer meg for mye, derfor kan jeg f.eks heller sette opp et tarp eller innrette meg på annen måte med noe annet jeg har med allikevel.

 

Men nei, jeg vil på ingen måte skule rart om jeg skulle treffe noen med paraply, vi har alle våre egne preferanser.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Magnus, on 27 Apr 2013 - 22:42, said:

Som sagt @Larsdx, begrenset bruksområde. :) Genialt når regnet er lett og faller rett ned da. Inget material puster så godt som inget material. ;)

Etter å ha lest litt på nettet fra folk som faktisk bruker paraply konkluderer jeg med at paraply for min del ikke er egnet for norske høyfjell. I skogen kunne det sikkert fungert, bortsett fra at jeg hater å ha ting som stikker opp av sekken og setter seg fast i trær etc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare vekt, kan eg ikkje sjå at paraply er løysinga. Paraplyen erstattar ikkje anna utstyr, så vekta vert i tillegg til det som allereie er i sekken. Det skal ikkje mykje vind til før regnet kjem under paraplyen og vinden i seg sjølv gjer paraplyen uhåndterbar.

 

Sjølv ville eg aldri tenkt tanken på å ta med meg paraply på tur, og eg ville nok ikkje gløyme det så fort dersom eg såg nokon som faktis gjorde det¹. Dersom ein ikkje vil vekkje oppsikt, vil eg derfor ikkje anbefale å ta fram paraplyen langt til fjells. Men dersom ein ikkje bryr seg om kva andre meiner, må ein gjerne bruke paraply.

 

¹Eg kjenner ein som har vorte observert med paraply på reinsjakt., og den historia har allereie levd godt i fleire år, og vil nok ikkje gå i gløymeboka så fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden tok jeg opp dette med paraply på det forrige nettet Friluftsliv?  Det satte i gang  virkelig diskusjon. Hva mener Forumet  i dag.  Personlig synes jeg det er en god i de, ikke minst når du "må" midt på natten i regnvær.

 

Ut og tisse utpå natta? En regnponcho er kjekk å ha til sånt, synes jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paraply passer nok ikke alle, nei. For egen del blir regnestykket sånn: en Jerven Orginal fjellduk er alltid med uansett. Den håndterer vannrett regn. Paraplyen tar seg av loddrett regn og skyfri himmel (det høres utrolig ut,  men det kan altså bli ganske varmt selv i høyfjellet).

 

Hvis jeg brukte en membranjakke/dress + regntrekk, ville paraplyen blitt hjemme. Vet ikke om jeg sparer særlig vekt, men det er mer komforten samt bruk av et "plagg" likevel er med som er utslagsgivende.

 

Er nok en nisje med få utøvere. Jeg har til gode å se en paraply i Cuben og karbonfiber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bruke paraply i fjellet høres like teit ut som å bruke skalljakke i byen.

 

et uvurderlig bidrag til denne tråden!

 

Jeg dømmer aldri utstyr eller metoder før jeg har prøvd det selv!

 

Og om andre synes jeg ser rar ut på tur så tar jeg ikke det så tungt :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et uvurderlig bidrag til denne tråden!

 

Jeg dømmer aldri utstyr eller metoder før jeg har prøvd det selv!

 

Og om andre synes jeg ser rar ut på tur så tar jeg ikke det så tungt :cool:

Så hvis noen spurte deg om crocs og joggedress var passelig bekledning for en toukers fjelltur, hva ville du svart...?

Jeg setter det litt på spissen nå, men du skjønner sikkert hva jeg mener... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjelden jeg ser joggedress/grilldresser på fjellet i Nord-Norge om sommeren :)

Unektelig snakk om behagelige plagg i godt vær!
Skal være en måned nordpå i sommer og crocsene er allerede med i pakkelisten, så det er ikke til å se bort fra at jeg låner meg en grilldress for å teste antrekket på fjelltur...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis noen spurte deg om crocs og joggedress var passelig bekledning for en toukers fjelltur, hva ville du svart...?

Jeg setter det litt på spissen nå, men du skjønner sikkert hva jeg mener...  :D

 

 

Det har jeg ikke prøvd så det vet jeg ikke 

Joggedress på en 2 ukers hadde jeg ikke gått for, men for en joggetur i marka med 1 overnatting, tja hvorfor ikke :-P

Det er faktisk mange som bruker crocs som "leirsko" om vandreskoene er våte :mrgreen:

 

Som sagt tidligere: alt til sitt bruk, og folk har forskjellige preferanser.

 

Men for å stoppe deg før du foreslår ballkjole og stylter så kan jeg jo si at jeg skjønner poenget ditt :cool:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke paraply i fjellet høres like teit ut som å bruke skalljakke i byen.

Bruker ofte skalljakke i byen jeg og skjønner ikke hvorfor det er så teit.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner, on 28 Apr 2013 - 17:16, said:

Crocs og joggedress - hvilket fjell og hvilken årstid? Velger man rett her kan det gå bra :)

Crocs og joggedress er sikkert knall opp til Gaustadtoppen en sommerdag med bra værmelding, men finnes det et fjellområde i Skandinavia der du ville anbefalt dette som eneste fot og klesplagg for en toukers tur?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.