Jump to content
IGNORED

Sykkelvogn

banan
 Share

Recommended Posts

Det finnes flere fine modeller så det er bare å sjekke litt rundt. Ta med pasasjeren som skal sitte i vogna og se hvordan den passer. Ta høyde for at poden vokser. Det kan være en fordel med fast bunn i stedet for bare stoff. Da er det også enklere hvis du skal bruke den som varehenger. Det er også en fordel at den har varerom bak slik at du kan stikke innom butikken etter melk og brød på vei hjem.

Du trenger ikke noe spesielt til sykkelen. Vogna festes direkte til ramma bak. Så langt bak som mulig for å unngå at helen på venstre sko skal dunke borti festet.

Det er ganske tungt å sykle med en slik henger så du bør ha en del gear å ta av. En del tyngre enn å ha barn i barnesete bak på sykkelen, men poden sitter bedre i hengeren enn i et sykkelsete.

Pass på at poden sitter sjikkelig fastspendt i setet i vogna. 3 eller 4 punkt sele. Og husk jelm.

Det kan se ut som om barna sitter ganske trykt i en slik henger, men har du veltet hengeren en gang med poden usikret så gjør du det aldri igjen.

Jeg har veltet hengeren flere ganger med barn i, men bare en gang usikret. Min sønn er i dag 13 år og han husker den velten enda.

Det er veldig lett å velte hengeren. Litt fart og det ene hjulet treffer en fortauskant så vipper den over på siden, og sitter ikke poden fast og med hjelm så fyker han rundt som i en vaskemaskin, og asfalt er ganske hart.

Jeg har syklet to barn til barnehagen med slik henger. Når de blir for store for hengeren, ca. siste året i barnehagen, så gikk jeg over til en tandemtilhenger.

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/test-av-sykkeltilhengere-3279000.html

http://www.gmax.no/produkt/367320(BC_4)/bike-tec-tandemhenger-for-barnjr/

Annonse