Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelvogn


banan

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er usikker på om dette er riktig sted å poste men prøver :)

 

Vurderer å kjøpe meg en sykkelvogn. Har aldri prøvd dette så er helt fersk. Vognen skal brukes med poden i 1,5 år nå, men fint om den kan brukes til to barn, eventuelt som "varevogn" også. ER det noen med erfaring omkring hvor tungt det er å sykle med vogn med ca 15 kg oppi?

 

Titter på denne fra oslo sportslager, noen synspunkter?

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/merida-sykkelvognbarnehenger-for-2-barn-23348.aspx

 

Og hva trenger jeg ekstra på sykkelen, hengerfeste etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å sjekke ut dette? http://www.nordiccab.no/menu/forsiden

Selv kjøpte jeg denne pakken i vinter. Har ikke testet den som sykkelvogn enda, men min akita og jeg har brukt den som pulk. Med i pakken følger det drag og seler til hund og person. I sommer skal jeg på langtur langs landeveien med denne vogna. http://www.nordiccab.no/menu/nettbutikk/hundevogner/helarspakke-hund-vare

 

Høy pris kanskje, men man kan starte med en billigere pakke og bygge på senere etter behov.

 

 

Her er vi på vei til butikken. Tur/retur 22 km. Primuspause er "innbakt" i en slik handletur. :)

post-8832-0-10734800-1367155004_thumb.jp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en slik en - http://www.gmax.no/produkt/409563%28BC_4%29/aretti-sykkelvogn/

 

Koster nada - veier lite - kan brukes til å frakte ting med - lett å slå i sammen. Kan kun brukes til sykkelvogn - lite stæsj - veier derfor lite - om ikke aller minst

 

 

MEN: Vi er på utkikk etter noe annet - ene og alene på grunn av at ungene sovner så fort i vogna - og det er ikke god sitte/sovekomfort. jeg ville prioritert en sykkelvogn med faste seter. Nå er gutten vår blitt fire og sykler såpass mye selv at vi har vurdert å bare ha den billige vi har nå. Har jo blitt solgt helt ned i 499 disse Arettivognene. Det følger med feste til sykkelen. Egentlig ikke bruktbar til annet enn til barnehagefrakt. Egentlig ganske OK lasteplass bak ungene også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere fine modeller så det er bare å sjekke litt rundt. Ta med pasasjeren som skal sitte i vogna og se hvordan den passer. Ta høyde for at poden vokser. Det kan være en fordel med fast bunn i stedet for bare stoff. Da er det også enklere hvis du skal bruke den som varehenger. Det er også en fordel at den har varerom bak slik at du kan stikke innom butikken etter melk og brød på vei hjem.

Du trenger ikke noe spesielt til sykkelen. Vogna festes direkte til ramma bak. Så langt bak som mulig for å unngå at helen på venstre sko skal dunke borti festet.

Det er ganske tungt å sykle med en slik henger så du bør ha en del gear å ta av. En del tyngre enn å ha barn i barnesete bak på sykkelen, men poden sitter bedre i hengeren enn i et sykkelsete.

Pass på at poden sitter sjikkelig fastspendt i setet i vogna. 3 eller 4 punkt sele. Og husk jelm.

Det kan se ut som om barna sitter ganske trykt i en slik henger, men har du veltet hengeren en gang med poden usikret så gjør du det aldri igjen.

Jeg har veltet hengeren flere ganger med barn i, men bare en gang usikret. Min sønn er i dag 13 år og han husker den velten enda.

Det er veldig lett å velte hengeren. Litt fart og det ene hjulet treffer en fortauskant så vipper den over på siden, og sitter ikke poden fast og med hjelm så fyker han rundt som i en vaskemaskin, og asfalt er ganske hart.

Jeg har syklet to barn til barnehagen med slik henger. Når de blir for store for hengeren, ca. siste året i barnehagen, så gikk jeg over til en tandemtilhenger.

 

 

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/test-av-sykkeltilhengere-3279000.html

 

http://www.gmax.no/produkt/367320(BC_4)/bike-tec-tandemhenger-for-barnjr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Charriot Corsair for to barn fra abckids.dk for 10 år sen. Vi har brukt den først for ett, sen for to barn. De har en snodig insats for barn som ikke er gamle nokk for å sitte, samt et greit regntrekk. Vi har senere brukt den som varevogn på skogsveier, tungt lastet. Kjøpte til joggehjul, samt 'strollerhjul'. I praksis har vi brukt sykkelvognkonfigurasjonen, samt et av de andre når vi ikke kunnet ta med sykklene. Joggehjulet er stort nokk til bruk på skogsvei.

Har bare godt å si om denne, forutom prisen. Bra feste til sykkel, inget som må monterest fast på sykkelen. Legg en bit liggunderlag på bunn, så minsker man risikoen for å ha sønder bunn. Vekten på vagna er lav. Bruker fortsatt vognen noen dager hvert år, for transport av telt på skogsveier.

Jeg vurderte ett tag å selge denne vognen, og skaffe en ren transportvogn i sted. Såg på noen enhjuling som hette Yak, samt Burleys og Meridas transportvogner: Yak går ikke å legge sammen. Ved høy pakking forandrer den balansen ganske mye, negativt. Ellers usedvanligt kul... Burleys er sammenleggbar, men dyr. Meridas var noe tung. Jeg endet opp med å beholde sykkelvognen fra Charriot som transportvogn :)

Skulle jeg hatt en til transportvogn, så hade jeg kjøpt en brukt barnesykkelvogn på finn for 500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar som hjelper en stakkar. Hva tror dere om den spesifikke jeg linket til? Og hvem vogn ville dere eventuelt kjøpt for ca dem prisen.

Ønsker ikke å kjøpe for dyrt da vi er usikre på om dette er noe for oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.