Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen 2 Camp vs. Hilleberg Nallo 2


Anbefalte innlegg

Hei. Etter lange og grundige undersøkelser, ser det ut til at teltvalget koker ned til nettopp disse to telttypene. Jeg kan begynne med å si noe om behovet mitt og bruken. Hovedsaklig ønsker å kjøpe ett nytt telt, pga. av en mnd. ekspedisjon på Saltfjellet og Sulitjelma i sommer, men teltet skal såklart benyttes mer enn til dette formålet. Hovedsaklig ønsker jeg et 3-sesongstelt, med mulighet for noen turer om vinteren (men dette er ikke viktig). Det må kunne tåle kraftig vind og regnskyll på snaufjellet. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke at teltet veier mye mer enn 2.5 Kg. Pris er ingen hindring, og jeg er villig til å strekke meg langt for det riktige teltet. Selv er jeg 193 cm, og det gjør at jeg krever litt ekstra plass i teltet. Teltet må også kunne egne seg for å ligge værfast i. Det vil si at jeg må kunne lage mat i forteltet samtidig som at jeg har lagret en del utstyr der. Sjekk vedlegget for specs på teltene. 

 

Oppsummering

- Tåle kraftig vind og regn på snaufjellet

- Romme en person på 193cm

- Egne seg til å ligge værfast

- hovedsaklig 3-sesongstelt

- Pris ingen hindring

- Helst ikke mer enn 2.5 Kg, men er fleksibel.

 

I tillegg har jeg et par praktiske spørsmål om matrialer. Hva er praktiske forskjellen på en vannsøyle på 3000mm vs. 4000mm? Hva er praktiske forskjellen på rivestyrke 8/12/20 kg? Skjønner at det tåler mer vann og at det skal mer til før det revner, men er det overkill med 20 Kg? holder 12 eller 8 Kg i storm? 

post-12455-0-66127900-1367088794_thumb.p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat kjøpt nallo 4gt til ca samme bruk som deg dvs primært 3 season bruk. (2 voksen og 2 barn)

Men det telte her har mindre lufte mulighet enn fjellheim teltet,det mangler en høy ventil og til vinterbruker det her nesten noe man "må" ha,jeg vet ikke hvordan det går i praksis men jeg tror det er noe man fort kan savne ved vinter bruk.

jeg kjøpte i tilleg "mesh" innertelt http://hilleberg.se/sv/product-family/mesh-innert%C3%A4lt det tror jeg er veldig kjekt da det fort kan bli varm på sommertid.

Videre så tror jeg nok du til vintertur att det er greit med hver cm du kan få,ofte er det veldig vansklig og få unytta lengden på telte da det ofte ikke er så lett og "stramme" telt duken hvor man har beina,så bli ofte att man akuratt får nok plass,er greit med rett vegger til vinterbruk. (helsport har 230 vs 220 på hilleberg)

 

jeg ville nok godt får fjellheimen superlight,hvis penger ikke er noe spørsmål,grunnen til jeg valgte nallo var størelsen (det er større enn superlight telte hvis ikke hadde jeg kjøpte det) i tilleg  får dama veldig fort klaus når det er varmt så Mesh telt var og bonus ;)

 

Tror ikke du skal henge deg så mye opp i rivestryke eller vannsøyle så lenge du bardunere korrekt og ikke prøver og få mest mulig storm på telte går det nok bra (uten att jeg kan nok om det her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt nallo 4gt til ca samme bruk som deg dvs primært 3 season bruk. (2 voksen og 2 barn)

Men det telte her har mindre lufte mulighet enn fjellheim teltet,det mangler en høy ventil og til vinterbruker det her nesten noe man "må" ha,jeg vet ikke hvordan det går i praksis men jeg tror det er noe man fort kan savne ved vinter bruk.

jeg kjøpte i tilleg "mesh" innertelt http://hilleberg.se/sv/product-family/mesh-innert%C3%A4lt det tror jeg er veldig kjekt da det fort kan bli varm på sommertid.

Videre så tror jeg nok du til vintertur att det er greit med hver cm du kan få,ofte er det veldig vansklig og få unytta lengden på telte da det ofte ikke er så lett og "stramme" telt duken hvor man har beina,så bli ofte att man akuratt får nok plass,er greit med rett vegger til vinterbruk. (helsport har 230 vs 220 på hilleberg)

 

jeg ville nok godt får fjellheimen superlight,hvis penger ikke er noe spørsmål,grunnen til jeg valgte nallo var størelsen (det er større enn superlight telte hvis ikke hadde jeg kjøpte det) i tilleg  får dama veldig fort klaus når det er varmt så Mesh telt var og bonus ;)

 

Tror ikke du skal henge deg så mye opp i rivestryke eller vannsøyle så lenge du bardunere korrekt og ikke prøver og få mest mulig storm på telte går det nok bra (uten att jeg kan nok om det her)

fant nettopp en test, som konkluderte med at superlight var vindstabil opp til 60 km/t, altså Stiv kuling. Kan fort risikere å treffe på kraftigere vinder enn det.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må en altså definere "vindstabil". Jeg vil anta at et større telt er mer utsatt, så kanskje ville Nallo havne nedenfor Helsport i en slik sammenligning? Kommer jo selvsagt an på hvordan en skal tolke testen. Det er jo mengder av muligheter. Det var forresten en voldsom forskjell i rivestyrke på modellene i testen!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg 193 cm, og det gjør at jeg krever litt ekstra plass i teltet.

 

Eg er sjølv 190cm og har bare dårlege erfaringar med telt med skrå endevegg. Eg brukte Hilleberg Nammatj nokre år, som heilårstelt. Då eg låg frå hjørne til hjørne gjekk det forsåvidt rimeleg greit. Det vil seie at plassutnyttelsen inne i teltet vart veldig dårleg med litt bagasjeplass i dei to ledige hjørnene. Men eg kunne stenge myggen ute frå innerteltet. Vinterstid er problemet med skråveggen betydeleg større med snøen som legg seg på. Då måtte eg ligge med føttene ut i ytterteltetet. Etter å ha erstatta teltet med andre telt med betre liggelengde, har eg aldri savna dette teltet. Eg forstår at vekta gjer desse telta freistande, men eg kan på ingen måte anbefale dei, i alle fall ikkje utan at du sjølv har prøvd telta grundig før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannmessig ville jeg heller hatt Nallo GT enn fjellheimen da sømmene til helsport lett lekker og jeg mener å huske at der er flere sømmer over forteltet i fjellheimen.

Jeg har Nallo GT og en kompis har fjellheimen og vi blir ikke helt enige om hvilket som er "best" men da vi var på en helgetur med 48 timer med regn var mitt stash tørrest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannmessig ville jeg heller hatt Nallo GT enn fjellheimen da sømmene til helsport lett lekker og jeg mener å huske at der er flere sømmer over forteltet i fjellheimen. Jeg har Nallo GT og en kompis har fjellheimen og vi blir ikke helt enige om hvilket som er "best" men da vi var på en helgetur med 48 timer med regn var mitt stash tørrest.
Har tre Helsporttelt og aldri sett antydning til lekkasjer i sømmer på de, og de har sett en del regn. Så den påstanden din er jeg slettes ikke enig i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre Helsporttelt og aldri sett antydning til lekkasjer i sømmer på de, og de har sett en del regn. Så den påstanden din er jeg slettes ikke enig i.

Også min erfaring. Har hørt dette med sømmer som lekker fra noen få i forum gjennom mange år, men kjenner ingen som har telt fra Helsport som har opplevd dette.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre Helsporttelt og aldri sett antydning til lekkasjer i sømmer på de, og de har sett en del regn. Så den påstanden din er jeg slettes ikke enig i.

Så bra da. Jeg har kun erfaring fra ett samt bruksanvisningen til helsport som sier at sømmene lekker inntil de har trutnet eller at du har imprignert dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må en altså definere "vindstabil". Jeg vil anta at et større telt er mer utsatt, så kanskje ville Nallo havne nedenfor Helsport i en slik sammenligning? Kommer jo selvsagt an på hvordan en skal tolke testen. Det er jo mengder av muligheter. Det var forresten en voldsom forskjell i rivestyrke på modellene i testen!

 

:)

 

Her ser du selve testen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her ser du selve testen. 

Kanskje jeg har litt lang overledning på slutten av en helg, men jeg er like klok. En vindmaskin som blåser 60 km/t vind på Helsportteltet... Hva med de andre? Det er vel sammenligningen mellom aktuelle produsenter/modeller som er interessant!?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogen teltet til Hilleberg er testet vindstabilt til 70km/t av samme gjengen. Jeg har Nallo 2 selv, men ville vurdert Rogen var jeg deg. Luftingsegenskapene på det teltet er gull om sommeren. Det er jo ikke alltid så lett å komme seg i seng i polare strøk om sommeren når solen står på hele døgnet. Du får fort et par timer ekstra om morgenen i et telt som Rogen kontra Nallo 2. Skjønner at du vil sikre deg mot stormen, men jeg hadde heller tatt med meg flere barduner på Rogen teltet. Litt svakere duk på det, men jeg tipper det holder. Det er da Hilleberg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant og sett Superlight teltet med vind fra siden og forfra.

Men det er vel også 3 manns versjonen som er testet her, 2er'n er vel noe smalere som også vil gi utslag på hvor mye vind det tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant resten av testene da jeg gikk direkte til youtube, men savner kriteriene for den. Det kunne f.eks virke litt tilfeldig hvilken vinkel vinden kom ifra, men det kan jo selvsagt være en gal oppfatning.

 

:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er litt rask Koppen. Outdoor-magazin er sannsynligvis verdens mest seriøse friluftsmagasin. Testene med vindmaskin har de gjort i mange år. Nallo 2 kom meget bra ut på testen i 2011, med 120km i timen: http://www.outdoor-magazin.com/zelte/zelt-hilleberg-nallo-2.569555.3.htm

Jeg har selv hatt Nallo i mange år. Se http://www.fjellforum.no/topic/25276-telt-soveposer-og-liggeunderlag-hilleberg-nallo/?hl=nallo

Jeg var rimelig skuffet første gang jeg så Superlighten oppslått. Korte og få barduner, lav, små lufteluker mm. Ikke rart den kom så dårlig ut. Her har vekt hatt første prioritet.

Er imidlertidig enig med Afe om at skrå endevegger er problematisk. Jeg er 187cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant resten av testene da jeg gikk direkte til youtube, men savner kriteriene for den. Det kunne f.eks virke litt tilfeldig hvilken vinkel vinden kom ifra, men det kan jo selvsagt være en gal oppfatning.

 

:cool:

Hvis du leser på linken til Fimax, så finner du mange svar.

Interessant å se at i testen fra 2011 så får ringstind light 2 karakteren sehr gut, og skal ha tålt opp till 100km/t. Litt OT Det, men det er jo langt mer enn fjellheimen superlight.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er litt rask Koppen. Outdoor-magazin er sannsynligvis verdens mest seriøse friluftsmagasin. Testene med vindmaskin har de gjort i mange år. Nallo 2 kom meget bra ut på testen i 2011, med 120km i timen: http://www.outdoor-magazin.com/zelte/zelt-hilleberg-nallo-2.569555.3.htm

Jeg har selv hatt Nallo i mange år. Se http://www.fjellforum.no/topic/25276-telt-soveposer-og-liggeunderlag-hilleberg-nallo/?hl=nallo

Jeg var rimelig skuffet første gang jeg så Superlighten oppslått. Korte og få barduner, lav, små lufteluker mm. Ikke rart den kom så dårlig ut. Her har vekt hatt første prioritet.

Er imidlertidig enig med Afe om at skrå endevegger er problematisk. Jeg er 187cm.

Jo, kan godt hende det. Tok jo også høyde for det selv. Men allikevel fikk jeg et inntrykk av at teltene ble belastet på tvers, langs og skrå om en annen. Skal se på linkene dine etter hvert. En foreløpig takk for dem.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje det er så stor forskjell på Hilleberg vs Helsport når det gjeld vanntettleik i saumane. På begge mine Hillebergtelt (akto og nallo) har dette vore eit problem. Lar seg relativt lett løyse med ein omgang Seamseal av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje det er så stor forskjell på Hilleberg vs Helsport når det gjeld vanntettleik i saumane. 

Det har jeg da heller ikke påstått. Alt jeg påpekte var at sømmene lett lekker og at jeg mener å huske at der er flere sømmer i forteltet på fjellheimen enn Nallo.  Nå tror jeg forøvrig heller ikke at videre diskusjon ang. sømmer hjelper trådstarter med å velge telt så jeg gir meg der.

 

Ser forøvrig at fjellheimen er litt høyere i innerteltet og det teller vel så mye når man skal ligge værfast et par døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Interessant å se at i testen fra 2011 så får ringstind light 2 karakteren sehr gut, og skal ha tålt opp till 100km/t. Litt OT Det, men det er langt mer enn fjellheimen superlight.
Absolutt ikke OT. Helsport har stort sett fått god omtale på Outdoor. 100km/t, dvs sterk storm, er en meget sjelden foretredelse, 60km/t eller stiv til sterk kuling er vanlig i fjellet. Jeg ser ikke bort for at Koppen har et poeng, at testen kanskje er dårlig utført, men jeg tviler. Kanskje teltet er levert med gamle Helsportstenger? De går nå over til Dac.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Selv om jeg har hatt ganske få turer i mitt Nallo 2, kan jeg skriver under på Fimax vurdering av teltet. Personlig er jeg ikke så glad i å koke i forteltet på det, men jeg er kanskje litt forsiktig av meg. Ellers vil jeg bare legge til at jeg synest duken tørker litt sent, og at luftingsmulighetene om sommeren er for dårlige for natteranglere. Virker særdeles slitesterkt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.