Gå til innhold
  • Bli medlem

12-15 år gammel parafin


Kjellis

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte huset etter mine besteforeldre for 11 år siden og nylig kom jeg over en kanne med 6 liter grønn parafin etter de. Jeg filtrerte parafinen og fyrte opp Hikeren, det blir parafin på primusen en god stund fremover nå :)

Tømmer parafin over på annen kanne:

post-3450-13670757457974_thumb.jpg

Filtrerte parafinen gjennom kaffefilter:

post-3450-13670757922249_thumb.jpg

Pen flamme med den gamle parafinen:

post-3450-13670758337799_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen godt at det fortsatt finnes noe som ikke går ut på dato med en gang man har fått det. Selv fyrer jeg også mest med gammel fyringsparafin, og har ikke opplevd noen problemer ennå. Seks liter er kjapt å bruke opp skal jeg si deg :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamle kanner taper bensin og parafin seg ved kondens og eventuell rust fra gamle stålkanner. Det finnes de med vrangforestillinger om at bensin er ferskvare som må dumpes etter relativt kort tid, men dette er bare tøv. For totaktsmotorer skal en imidlertid være oppmerksom på at oljen i ferdigblandet vare taper seg, og derfor kan slike motorer ta skade. Jeg er ikke redd for å fete opp slik bensin med litt ekstra totaktsolje.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrte med parafinen i går og midt under kokinga ble effekten redusert, men etter en runde med rensenåla ble det full guffe på Hiker'n igjen :)

Det er tydlig at selv om jeg filtrerte parafinen så kan det bli med rusk, jeg har kun brukt alkylatbensin på primusen tidligere og har aldri måtte ty til rensenålen ;)

Tenkte jeg skulle skifte dyse på Whisperliten min og fyre den på parafinen også, spørs om jeg må være obs angående rensing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen i parafin kan nok klumpe deg over tid. Ville ha brukt finsil på den før den gikk i primusen.

Hehe, trodde det var all maten og snopet jeg setter til livs som klumper meg over tid, Dag :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som interessert i siling av drivstoff legger jeg ut et par linker på hva jeg har kjøpt til formålet. Begge leverandørene sender som brevpost til Norge og de er raske.

 

1. Coleman funnel: http://www.fogas.se/shop/1680---tratt-med-filter-coleman/

 

2. Mr. funnel:  http://www.ebay.co.uk/itm/Mr-Funnel-F1C-Fuel-Filter-2-5-gal-minute-Petrol-Diesel-Heating-Oil-Kerosene-/200840590963?pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item2ec3083673

 

Har brukt mye kaffefilter jeg også, men ble lei av alt sølet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.