Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen - ned på Snowboard


Abnorm

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Annonse

Der var rennet.

Har deltatt en gang. Skulle være kjekk og stilte i en tung islender og en vadmelsbukse fra det svenske Forsvaret (eldgammel). Det var så varmt og tungt å gå opp at jeg nesten ikke klarte å stå på beina da jeg kom opp. Fikk lite pause på toppen da turen opp hadde tatt lengre tid enn antatt. Jeg kom meg ned på under 20 min, men rompa og magen var mer mot snøen enn skia. Aldri mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest lyst til å kjøre ned fjellet i den perioden hvor det er minst folk.

Elsker følelsen av å være alene på fjellet og lage sine egne spor i snøen.

 

Noen som vet hvor mange grader stigning fjellet har?

Tenker litt på snøras risikoen.

 

 

Det er ein drug tur men fullt mogleg sjølv om ein må gå frå Bøverdalen/Galdesanden. Men ski er nok eit betre
valg enn snøbrett og truger.
Vegen inn til Spiterstulen opnar i februar/mars.

http://www.spiterstulen.no/

Da skal jeg sjekke opp Bøverdalen/Galdesanden litt nærmere.

Ski er ikke et tema, så det må bli truger og snøbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig ved dårlige snøforhold, og ufarlig ved gode forhold.. Du kommer ikke opp uten å gå i så bratt terreng at du kan utløse skred. 

 

Jeg blir litt skeptisk til prosjektet når du sier du vil være alene i fjellet, og samtidig stiller sånne spørsmål.. Håper du kommer hel ned igjen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skeptisk til prosjektet når du sier du vil være alene i fjellet, og samtidig stiller sånne spørsmål.. Håper du kommer hel ned igjen! 

 

Alene = Oss som drar på denne turen og uten andre turgående i terrenge.

Vi har alle stått mye offpiste, men ingen har vært på Galdhøpiggen.

Så slapp av, vi kommer nok "hel ned", (men ulykker kan skje) så derfor vil jeg innhente informasjon og erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør dere sikkert :-) Mitt poeng var bare at dere må sjekke forholdene som gjelder akkurat når dere skal dit. Og evt være forberedt på å snu, selv om dere har tatt den lange turen. Det er ikke mulig for noen å avgjøre nå om det er rasfarlig når dere skal dit til vinteren en gang..

 

God tur! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

 

Noen som vet hvor mange grader stigning fjellet har?

Tenker litt på snøras risikoen.

 

 

Ned mot Spiterstulen er det rundt 30 grader, men mange heng med mye større bratthet og det er ingen linjer hvor du ikke er eksponert for brattere skredfarlige heng. 

 

NGI har et veldig fint kart for å sjekke bratthet:

http://skredkart.ngi.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hvordan gikk turen ned Piggen,Abnorm? 

 

Hvordan var snøen?

 

Stod samme ruten med en kompis for et par år siden i mai.

 

 

Jeg endte med å kjøre ned fra Svelnose på 2272m i sluttet av April.

Vurderte faktisk å kjøre over Styggebreen og ned til brefalle, men den ideen ble forkastet.

 

 

Registerer at Spiterstulen åpner 1,mars. Stemmer det, Abnorm?   :D

 

Det stemmer, i følge www.spiterstulen.no så åpner den ca. 1 Mars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte hele turen fra Galdhøpiggen til Spiterstulen i mai. Jeg skjønner at du valgte ruten fra Svellnose. Lurt valg å unngå turen over Styggebreen. I såfall ville jeg kjørt innbundet. Øvre del av turen var mer en sjarmøretappe ned over Piggbrean opp Keilhaus topp, og  ned mot Svellnose. Vi gikk deler av etappen til Svellnose med truger. 

 

Har noen erfaring med å kjøre ned mot Elveseter? 

 

Hvordan var snøforholdene, Abnorm? 

 

Vurderer turen igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.