Gå til innhold
  • Bli medlem

revesaks, brenner


elgen

Anbefalte innlegg

Hei 

 

I lettvektstrådene er det stor kreativitet mht cola-boks brennere og lignende basert på sprit. Men til vinterbruk med mye snøsmelting tar det L-A-N-G tid med sprit uansett brennertype inkl. Trangia brenneren.

 

Jeg bruker Trangia ultralight kokesett- uten kaffekjele! - fordi det står stødig, har 2 kjeler til mat og snøsmelting, vindstabilt og utnytter varmen bra, fordi det omtrent fungerer etter Nansen kjele prinsippet, hvor varmen smyger sig opp om kjelen. Utrolig mye varme går tapt sideveis på 3-bensbrennere med bare litt vind.

Jeg fyrer  av hensyn til brann/eksplsjonsfaren alltid med parafin/tennveske - og forvarmer også med dette! Trykk på brennstoffflasken, åpne ventilen i 5-7 sek. stenge ventilen, sette fyr på forvarmerveken. Dette har aldri sviktet.

Da jeg kjøpte multifuel brenner til Tangia var det Optimus Nova som var standard. For 3-4 år siden hadde de store kvalitetsproblemer i fremstillipost-1047-0-44829200-1367059795_thumb.jppost-1047-0-71076100-1367059837_thumb.jppost-1047-0-26519900-1367059865_thumb.jppost-1047-0-35709600-1367059883_thumb.jppost-1047-0-06018800-1367059930_thumb.jppost-1047-0-50353300-1367059947_thumb.jpngen med disse, så Trangia gikk over til primus omnifuel.

 

På solo helgeturer har jeg dog behov for mindre - lettere kokeopplegg. For ikke å skulle montre de 3 ben på brenneren hver gang har jeg tatt en Esbitbrenner - "revesaksen"- blant venner - og kuttet et hul midt i den med samme diameter som  "trangiahullet". Akkurat dette er ganske krevende fordi  revesaksen er utført i forbausende hardt stål!

 

Som kokekar bruker en gammel firkantet Nato model i aluminium. Trangia har vist en maken på.Brenner og alt kan ligge i den. Både revesaks og kokekar er kjøpt i army overskuddslager for 10 - 20 kr. Jeg har ikke vekt på opplegget, for brenneren er på hytta. Det kan komme senere.

 

hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dumt, alltid interessant å se selvkomponerte løsninger :) Ser du har en Trangiaflaske, lekker den i korken når du renner drivstoff av den? Jeg har en slik og den lekker oppe ved mutteren på toppen og det blir søl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nei, det er ikke noe som lekker! Gummipakningen mellom flaske og pumpedelen er ved å bli litt gammel og stiv og bør vel byttes.

Den ny Nova modell har stengekran og annen slangekobling enn min. Det er der de fleste får søl, hvis en ikke lar trykket gå helt av flasken. På min er det en liten CEJN kopling - kjent av alle som bruker trykkluft verktøy. Skyveren skal helt tilbake, så klapper en ventil for. Alle trykkluft brukere kjenner det korte pffft, når koplingen trekkes ut. Noe mer guffent med bensin enn med parafin eller luft for den del.

Revesaksen kan selvsagt også brukes med trangia sprit brenneren, da den har samme diameter.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.