Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Sengetøy


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hvilken sovepose skal en gramjeger kjøpe seg? Mitt bruk er vår, sommer og høst. Er en del på høyfjellet, å kan oppleve temperatur ned mot null grader (veldig skjeldent). Har en helsport alta nå. Ikke akkurat en lettvekter det. Når det kommer til pris er jeg ikke villig til å gå over kr 3000.-

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken sovepose skal en gramjeger kjøpe seg? Mitt bruk er vår, sommer og høst. Er en del på høyfjellet, å kan oppleve temperatur ned mot null grader (veldig skjeldent). Har en helsport alta nå. Ikke akkurat en lettvekter det. Når det kommer til pris er jeg ikke villig til å gå over kr 3000.-

Anders

 

Enig med Grimner i at du bør velge en dunpose så lenge du ikke er plaget med allergier. For komfortabel bruk ned mot -5 anbefaler jeg en med dunvekt på 400-600 gram (avhengig av dunkvalitet). Om du liker å ligge med mye klær kan du gå 100 gram lavere. Å holde den tørr er en enkel sak med litt erfaring. I kort betyr det å pakke i en vanntett pakkpose, og ikke ta den ut før du er under tak. Pass også på å lufte posen en halvtime om morgenen for å få ut fuktighet før du komprimerer den. 

 

Kvalitet koster, men om du aksepterer 100-300 gram ekstra sparer du fort en tusenlapp på posen. For eksempel koster Xero serien en drøy tusenlapp mer en Helium serien fra Mountain Equipment for soveposer med samme temperaturområde. Du finner tilsvarende poser fra mange produsenter.

 

Selv benytter jeg en Marmot Atom som er komfortabel ned til noen minusgrader med lakenpose og ullundertøy på kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sovepose skal en gramjeger kjøpe seg? Mitt bruk er vår, sommer og høst. Er en del på høyfjellet, å kan oppleve temperatur ned mot null grader (veldig skjeldent). Har en helsport alta nå. Ikke akkurat en lettvekter det. Når det kommer til pris er jeg ikke villig til å gå over kr 3000.-

Anders

Kjøp "Cumulus" pose fra Polen/Tjekkia. Ekstremt god kvalitet, kun de beste materialer, og billige. Her har du for eksempel en pose på 630 gram, komfort temperatur -2, og under 1500 kr. En kamerat kjøpte modellen som er litt tynnere, og leverandøren må ha glemt å føre på verdi, for han fikk ingen moms på pakken.

http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-300,down-sleeping-bags,2.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sovepose skal en gramjeger kjøpe seg? Mitt bruk er vår, sommer og høst. Er en del på høyfjellet, å kan oppleve temperatur ned mot null grader (veldig skjeldent). Har en helsport alta nå. Ikke akkurat en lettvekter det. Når det kommer til pris er jeg ikke villig til å gå over kr 3000.-

Anders

 

Jeg har prøvd diverse nyvinninger (arvet) av en venn som kjøper nytt hele tiden, men vekt, komfort og kompatibilitet med grevling gjør at min 16 år gamle ajungilak tyin alltid er favoritten. Selv ned til -20 er den helt grei hvis du pakker inn tærne litt. Veier sikkert 1,2kg med kompresjonstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sovepose skal en gramjeger kjøpe seg? Mitt bruk er vår, sommer og høst. Er en del på høyfjellet, å kan oppleve temperatur ned mot null grader (veldig skjeldent). Har en helsport alta nå. Ikke akkurat en lettvekter det. Når det kommer til pris er jeg ikke villig til å gå over kr 3000.-

Anders

 

Ajungilak Sphere Spring til 2199,-!  550g og komfort temp 0 grader. Den er snart ikke å få tak i lenger så løp og kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sphere Spring er bra. Super lett og relativ varm i forhold til fyllvekt. Har testet den ned til rundt 2 pluss grader. Kan føles litt klam hvis det er veldig varmt. Ellers en super pose som sammen med exped ul liggeunderlag kommer på 1kg til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sphere Spring er bra. Super lett og relativ varm i forhold til fyllvekt. Har testet den ned til rundt 2 pluss grader. Kan føles litt klam hvis det er veldig varmt. Ellers en super pose som sammen med exped ul liggeunderlag kommer på 1kg til sammen.

Ajungilak Sphere Spring til 2199,-!  550g og komfort temp 0 grader. Den er snart ikke å få tak i lenger så løp og kjøp.

Ser bra ut den posen. Hvordan vil den fungere med ajungilak bamse extreme? Er fortsatt litt skeptisk til disse "nymotens" ligge underlag, mest på grunn av prisen og slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer sikkert fint, for min egen del så fungerer jeg beste etter en god natts søvn på 7cm med luft  ;-)  så lenge man ikke har en hund med kvasse klør eller at man absolutt skal ligge oppå bålet så fungerer oppblåsbare liggeunderlag fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlag.. tja. Det kommer an på. Jeg har gått fra luft til skum i år.

Komforten går (for meg) opp. Har hatt litt for mange frosne netter på sommeren oppå et luftunderlag. Hjelper ikke å ligge mykt når man fryser. Nå skal det sies at jeg tror det er meg: går varmt, sover kaldt.

 

Har prøvd en Expeed madrass med luft og dun - både varmt og godt å ligge på. Men vekt og volum ble for mye - nå var det en luksus-ekstra-lang modell, så vi får se i fremtiden. Godt det er alternativer når alderen krever sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurdere Bamse så så jeg det på tilbud til 179 på XXL her om dagen.

Jeg har Synmat UL 7 som jeg bruker om sommern. Lett og pakker lite samt godt å ligge på. Har og en Downmat 9 DLX som er en del år gammel.

Bruker de ikke utenfor teltet da. Men har hund som stadig vekk tråkker på de. Ikke vært noe problem så langt. Er nok å he de rundt bål som er den verste fienden.

Testet Sphere Spring selv. Fin pose men til meg var den for trang desverre. Sphere er en ganske smal modell.

Alternativer for de litt brede som sommerpose er WM Megalite og MH Phantom 32(som jeg har). Men de koster litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kresen på vekt når jeg er på tur men, når det kommer til sovepose liker jeg og minimere der jeg kan uten at det går utover sovekomfort.

Jeg kan da godt legge inn et godt ord for mountai equipmet helium serien, koster litt men holder temperarturene de lover og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kresen på vekt når jeg er på tur men, når det kommer til sovepose liker jeg og minimere der jeg kan uten at det går utover sovekomfort.

Jeg kan da godt legge inn et godt ord for mountai equipmet helium serien, koster litt men holder temperarturene de lover og vel så det.

Bruker du helium 400 eller 600?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en helium 400 som jeg har ødelagt med litt bål action, så kjøpte jeg en helium 250 som jeg skulle bruke til min Npl ekspedisjon men vil heller gå for en syntetisk til turen da det kan bli lange perioder uten muligheter for tørking. Går heller for litt mer vekt og en pose som jeg kan utsette for litt røffere behandling.

Men til korte turer opp til en uke uten tvil, har akkuratt lagt ut min helium 250 for salg ubrukt og til en meget god pris i håp om å få inn litt penger til turkassa.

Jeg ville gått for helium 250 og kombinert den med en innerpose for de kaldere periodene, syns at 400 fort kan bli for varm i vår og sommer perioden.

400 har ekstrem grense på -16 men 250 har -9 med en god lett innerpose matcher du det lett og bevarer posen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 95 liter til vinterturer og til lengre turer. Den blir litt for stor når jeg ikke skal ha med den store soveposen, telt og mye varme klær, Jeg klarer meg stort sett med tarp og myggnetting.

 

Ser Neoair kan spare meg for en halv kilo vekt, men isolerer den?

 

Har noen tips til en god 60 liter sekk som kan ta 15-16 kilo og som er god å bære. Med en 60 liter sekk kan jeg kanskje også få plass til telt i sekken. Der blir min 45 liter for liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neoair har ikke dun eller syntetisk fyll. Produsenten påstår at underlaget varmer 3 ganger mere enn andre underlag uten fyll. Om det er sant vet jeg ikke.

 

Hvis du sammenligner Thermarest Neoair Regular med Exped Synmat 7 UL så er differansen 60 gram.

 

Neoair:        183 x 51 x 6,3 (pakket 23 x ø10cm) vekt 410g (har ikke noe fyll) R-verdi: 2,5

Synmat UL: 183 x 52 x 7 /pakket 24 x ø9,5cm) vekt 470g (har syntetisk fyll) R-verdi: 3,5 

 

Jeg bruker Arc'teryx sekk på lang tur og kortere turer. Bora 95 og Axios 52 

begge er knall gode sekker, kan ikke annet enn å anbefale arc'teryx. stikk i en butikk og prøv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sovepose skal en gramjeger kjøpe seg? Mitt bruk er vår, sommer og høst. Er en del på høyfjellet, å kan oppleve temperatur ned mot null grader (veldig skjeldent). Har en helsport alta nå. Ikke akkurat en lettvekter det. Når det kommer til pris er jeg ikke villig til å gå over kr 3000.-

Anders

 

Har brukt Mountain Equipment Xero 350 i to år og er strålende fornøyd. Sammen med Neo Air sover jeg supert på tur. Har brukt posen ned til -1 grader på finnmarksvidda, sov da i tynt ullundertøy og hadde en god natts søvn. Jeg kjøpte min fra Facewest, UK for 2500,- inkl frakt, mva og tollgebyr så det er det jo innenfor budsjettet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Finnes mange dunsoveposer og liggeunderlag med god komfort på rundt en halvkilo.

Med forbehold om at eg sjølvsagt ikkje kjenner til alle soveposane på markedet, har eg eit klart inntrykk av at dei aller fleste av dei aller lettaste soveposane er for kort for meg. I praksis er den lettaste soveposen eg har funne som både er lang nok for meg og varm nok til det eg meiner eg må ha i fjellet sumarstid, 1,2kg. Katalogvekta var riktignok litt lettare, men soveposar under 1kg og lang nok for ein rett over 190cm har eg rett og slett ikkje funne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe Hva med WM Ultralite 200cm -7 grader for 870 gram?

Takk for tipset. Er den vekta reell, eller er det bare reklamevekt? Det er uansett langt att til halvkiloet.

5000kr for å spare 300g, med risiko for at innsparinga kanskje bare vert det halve¹, er i alle fall for dyrt til at eg tar sjansen. Dei gramma skal eg kunne spare inn mykje billigare andre plassar.

¹Soveposen eg har på 1.2kg er i ca 150g tyngre enn oppgjeve av produsenten, som i dette tilfellet ikkje er Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Er den vekta reell, eller er det bare reklamevekt? Det er uansett langt att til halvkiloet.

5000kr for å spare 300g, med risiko for at innsparinga kanskje bare vert det halve¹, er i alle fall for dyrt til at eg tar sjansen. Dei gramma skal eg kunne spare inn mykje billigare andre plassar.

Mener at den var ganske spot on men jeg husker ikke 100%. Skal veie den.

Oppdatering: Kona sin veier 823 i dag i størrelse 180. 857 med pose. 3 gram over oppgitt er vel ikke ille? (og det er etter noe bruk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.