Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Føttene


tjernivar

Anbefalte innlegg

Neida, bare de sålene som er i skoene. Har brukt litt forskjellig, så ifjor ville spørsmålet fått et annet svar.

 

Men i dag krever jeg først og fremst at sålene tørker fort. Gått med støvler som tørker på en halvtime, men sålene er gjennomvåte hele dagen og krever lang tørking. Noe av vitsen med vått/tørt skotøy forsvinner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, men da hører denne posten kanskje ikke inn i en lettpakkingstråd?

Poenget er vel kanskje at de fleste egentlig ikke trenger svære og tunge fjellstøvler av lær pga stabilitet. Selv med en sekk som er betraktelig tyngre enn hva som regnes som 'lettpakket'

 

Hvis man vil vandre med lettere utstyr er det jo bra å slippe å aksellerere og retardere overflødig vekt tusenvis av ganger på føttene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nå fått testet Salomon XA 3D Ultra 2 GTX på noen turer både på sti og utenfor sti. Er rett og slett imponert over hvor gode de er å gå på. Akkurat nok støtte til at jeg ikke trår over om jeg skulle trø skjevt på en sten eller noe. Føttene føles mye friere enn med høye fjellstøvler.

 

post-13206-0-73014100-1408212839_thumb.j

 

Med mini gammasjer på blir det ikke smårusk nedi skoene heller og sokkene holdes rene for gjørma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dirty Girl Gaiters er noe herk. Borrelåsen vil ikke sitte av seg selv og bør helst limes på skoene. Spørs om nytteverdien da. 

 

Har sendt inn bestilling på LevaGaiter som skal kunne brukes uten borrelås. Spent på å få testet dem. Produsenten sender dog ikke utenfor USA så Jetcarrier måtte være med på laget.

 

 

Forøvrig har jeg gått til innkjøp av La Sportiva Raptor GTX og Ultra Raptor (ikke GTX). Fantastiske mountain runners! Tunge på 400g per sko, men du verden så stabile og gode. Nøler ikke fullt så mye med å bruke disse i steinur som tynnere og lettere løpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dirty Girl Gaiters er noe herk. Borrelåsen vil ikke sitte av seg selv og bør helst limes på skoene. Spørs om nytteverdien da. 

 

 

 

Har bare hatt en tur med de foreløpig, men de sitter nå ihvertfall godt fast etter den første turen. Gjorde du hælen skikkelig ren før du satte de på? Kan jo være forskjell fra sko til sko også om du har noen med tøy bak så sitter de nok ikke like godt. Ihvertfall mange som har brukt disse på skikkelig lange turer og vært svært fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen av skoene mine har tøy bak. Synes også de ble veldig slappe etter å ha festet gamasjene foran og bak.

 

Ja, de var litt slappe, men holdt likevel rusk og annet ute av skoene. Jeg kjøpte str L, kunne kanskje hatt en størrelse mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dirty Girl Gaiters er noe herk. Borrelåsen vil ikke sitte av seg selv og bør helst limes på skoene. Spørs om nytteverdien da. 

 

Har sendt inn bestilling på LevaGaiter som skal kunne brukes uten borrelås. Spent på å få testet dem. Produsenten sender dog ikke utenfor USA så Jetcarrier måtte være med på laget.

 

 

Forøvrig har jeg gått til innkjøp av La Sportiva Raptor GTX og Ultra Raptor (ikke GTX). Fantastiske mountain runners! Tunge på 400g per sko, men du verden så stabile og gode. Nøler ikke fullt så mye med å bruke disse i steinur som tynnere og lettere løpere.

 

Jeg har foreløpig ikke hatt problem med borrelåsen. Brukte en kalle K skrubb og salmiakkvann på 10 år gamle sko. De ble rene som bare fy og borrelåsen satt som et skudd. Festet den på et sted med "skum"/ gummi.

Bruker 44-45-46 (kommer an på merket) og kjøpte Dirty Girls i str L. De oppfattes som litt slappe i fisken, men har fungert som forventet. Rundt leggen strammer de akkurat så vidt og jeg tror kanskje M hadde blitt for stramt over tid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt en tur med de foreløpig, men de sitter nå ihvertfall godt fast etter den første turen. Gjorde du hælen skikkelig ren før du satte de på? Kan jo være forskjell fra sko til sko også om du har noen med tøy bak så sitter de nok ikke like godt. Ihvertfall mange som har brukt disse på skikkelig lange turer og vært svært fornøyde.

 

Var litt for kjapp der, den ene hadde visst blitt dratt av når jeg tok av gammasjene. Satser på å lime den med superlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig ikke hatt problem med borrelåsen. Brukte en kalle K skrubb og salmiakkvann på 10 år gamle sko. De ble rene som bare fy og borrelåsen satt som et skudd. Festet den på et sted med "skum"/ gummi.

Bruker 44-45-46 (kommer an på merket) og kjøpte Dirty Girls i str L. De oppfattes som litt slappe i fisken, men har fungert som forventet. Rundt leggen strammer de akkurat så vidt og jeg tror kanskje M hadde blitt for stramt over tid.

 

 

Samme her. Limet glipper så fort det kommer vann mellom borrelåsen og den glatte plasten (?) på baksiden av 295. Skrubbing og superlim fikser forhåpentligvis biffen. Dirty Girls utmerker seg for øvrig med sine fargeglade mønstre - kjøper man disse i svart eller grått, så har man ikke skjønt tegninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med eller tanker om Inov-8 Roclite 286 GTX? Har i dag Crispi Besseggen som jeg til tider synest er fryktelig tunge og stive på foten. Går til daglig i "barfotsko" fra Vivo, som jeg digger, og er på jakt etter noenlunde samme konsept for fjellet. Er i utgangpunktet ikke bekymret for manglende/dårlig ankelstøtte da jeg aldri har hatt problem med overtråkk etter jeg gikk over til barfot-verdenen (muligens fått en del sterkere ankler), men usikker på om sålen beskytter godt nok mot uheldige tråkk på skarpe steiner, og om skoen tåler slitasje fra fjellheimen godt nok (og holder vannet ute). 

 

Bruken det er snakk om er teltturer med 10-12 kilo på ryggen. 

 

Har et par 295 og kan kanskje svare på noe. Ja, de beskytter overraskende godt mot skarpe steiner, men er du først uheldig vil du kjenne det. De kommer til å bli slitt. Lett skotøy holder ikke så lenge som store lærstøvler. Jeg er redd det er noe vi for tiden må leve med. Mine sko viser tegn på slitasje, men vil antagelig greie neste år også. Først og fremst sålen som har fått kjørt seg.

Tror nok vannet holder seg ute så lenge du ikke tråkker over. Hvor fort 286 tørker etter et bad kunne vært spennende å finne ut av.

Med din bakgrunn tror jeg du er "hjemme" i de skoene fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Limet glipper så fort det kommer vann mellom borrelåsen og den glatte plasten (?) på baksiden av 295. Skrubbing og superlim fikser forhåpentligvis biffen. Dirty Girls utmerker seg for øvrig med sine fargeglade mønstre - kjøper man disse i svart eller grått, så har man ikke skjønt tegninga :)

 

Jeg vurderte det dithen at de fargerike gammasjene er forbeholdt jentene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Inov-8 286 GTX som jeg har fått brukt litt i sommer, og jeg er litt blandet. For lettere dagsturer har det gått fint, med sekk opp til 10kg i ur og steiner. Lette og fine sko, tørker raskt. Merker at jeg går mye lettere enn med de vanlige fjellskoene mine.

Brukte de på Hardangerviddda på en 5-dagers tur forrige uke (skulle egentlig være padletur men ble mye motvind en av dagene). Veien inn på fjellet er sti, og der gikk det forsåvidt bra med 25-30kg sekk men merket at jeg måtte være forsiktig.

 

Hadde en dag med kliving i ur langs vann, med kjerr og egentlig ganske jævlig underlag. Da var det tydelig at dette ga alt for lite støtte for mine føtter. Jeg var meget bekymret for anklene, da det ble mye uforutsett skliing på blaut stein. Sålen er for myk i tillegg, slik at foten blir klemt om du kiler skoa mellom steinene. Den myke sålen gjør også at skoa ikke "henger" bra nok når du har bare delvis feste på en stein, sålen bare bøyer seg så sklir du av. Ble et par skikkelige overtråkk ut av dette, men nå vet jeg ihvertfall mine grenser med disse skoa.

 

Lett last - helt supre sko, med tyngre sekk vil jeg ha noe med stivere såler. Jeg har bare brukt stive fjellstøvler før så har nok mye potensial i å styrke anklene mine. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Limet glipper så fort det kommer vann mellom borrelåsen og den glatte plasten (?) på baksiden av 295. Skrubbing og superlim fikser forhåpentligvis biffen. Dirty Girls utmerker seg for øvrig med sine fargeglade mønstre - kjøper man disse i svart eller grått, så har man ikke skjønt tegninga :)

Jeg klippet til borrelåsen så den passet skoen istedetfor gamasjen.

 

20140818_111621s_zpse3b3d355.jpg

 

Men, jeg så nå at det ene hjørnet på den ene borrelåsen har begynt å løsne. Har ikke brukt dem mer enn et par ganger. Tror jeg kanskje kunne unngått dette ve å klippe hjørnet rundt istedetfor 90 grader

 

20140818_111648s_zps1395d047.jpg

 

Gamasjene er selvsagt i "riktig" mønster.....man er da trygg nok på egen seksualitet :D

 

20140818_111759s_zps1ff07566.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input! Beholder nok Crispi-skoene til tyngre turer, men er veldig fristet til å prøve 286. Et siste spm: Hvordan er de i størrelsen? Får desverre ikke prøvd dem, men er villig til å ta sjangsen og bestille uprøvd. 

 

XXL har GTX versjonen av Inov-8 Roclite så om du bor nærme en XXL kan du jo prøve de der (de hadde tilbud på de også sist jeg var innom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input! Beholder nok Crispi-skoene til tyngre turer, men er veldig fristet til å prøve 286. Et siste spm: Hvordan er de i størrelsen? Får desverre ikke prøvd dem, men er villig til å ta sjangsen og bestille uprøvd. 

 

Jeg og bestillte uprøvd. Størrelsene stemmer ganske bra ut fra det jeg har fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kort oppsumering av sommer og høst med

 

Inova-8 Rocklite 295

- godt grep, spesielt på stein og sand

- rund og romslig hæl - mine spisse hæler har som vanlig gnagd seg ekstra plass uten at jeg har merket noe til det

- oval form med mye rom

- tåler ørlite vann

- brukbar beskyttelse mot underlaget - de store knottene og det forsterkede mellomfeltet hjelper

- litt høyere enn MT10

 

New Balance MT10

- godt grep overalt, kanskje litt svakt på glatt stein - men hvilke yttersåler er vel perfekte på det underlaget?

- smal hælseksjon med to puter på hver side - så langt intakt

- smal bak, bred foran, mer "fotform" enn Rocklitene

- full oversvømmelse i første vannpytt

- ca 70 gr lettere enn Rocklite, antagelig mest fordi de ikke har innersåler

- sitter bedre på foten

 

- for lange lisser, hekter seg fort i lyng

- tynne såler, du merker godt spiss stein hvis du planter føttene feil

- må ha gamasjer ellers skyller du ut kreklingsalat på slutten av dagen

 

 

Begge skoene har vært gode å gå med tross ulikheter i konstruksjonen. Begge bærer preg av bruk, men ser ut til å være klare for noen turer til. Myke såler og null støtte er gjennomgangsmelodien.

 

Sykt nok savner jeg støvler uten å ha noen som helst rasjonell grunn for det. Gir seg nok med tiden, dette er min første skosesong.

 

 

PS

Treff under årets rypejakt var 66%. Årsaken til dette var ikke antall dager på leirduebanen (0), eller at det har skjedd noe med den 60 år gamle hagla. Spekulerer på om det kan ha hatt noe med fottøyet å gjøre. Småsko gir lett en fremoverlent holdning og beina møter ingen hindring i sving og justering. Som sagt, kun spekulasjon, men den treffprosenten er ikke min normale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.