Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferskvann - Fiskeustyr-spørsmål


lougil

Anbefalte innlegg

Jeg har fisket litt om sommmeren opp gjennom, men for det meste i sjø/saltvannsfiske.

Nå frister det å ta med fiskestang på skogs- og fjellturer, og i fjor høst fikk jeg en gammel fiskeveske med en del utstyr oppi.

 

Det meste er nok ganske gammelt og mindre brukbart, og noe er bare rariteter, men det hadde vært greit å vite hva jeg eventuelt kan ha nytte av å ta med på ferskvannsfiske (f.eks hvilke kroker som er effektive), og hva jeg eventuelt burde kjøpe inn. Noen av krokene og litt diverse hadde jeg liggende og fulgte ikke med vesken.

 

Jeg fikk med en teleskopstang som fungerer greit, og som jeg fikk fisket ørret med før vinteren kom. Den passer også perfekt utenpå sekken på lengre turer, så er ikke ute etter ny stang for øyeblikket.

 

Jeg har lagt ut bilder av alt utstyret på photobucket, så kom gjerne med en kort forklaring på hva jeg har: 

 

BILDER


 

Jeg fikk også med noen fluer som du kan se på et av bildene, men tror ikke jeg skal prøve meg på fluefiske helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Snøret må du teste om det er inntakt. Ellers var det mye utstyr som brukes den dag i dag.

95 er ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flott utstyr her. Ville muligens kostet langt over tusenlappen å kjøpe i dag. Kjøper du bare sene, så er du klar for fisketur.
Kunnskap om hvordan du bruker det er det mulig å finne f.eks på bibilioteket. Finnes mange bøker om fisketeknikk og -utstyr.
Det beste ville nok vært å lært av noen som har erfaring. Inviter noen med på fisketur hvis du har en kjenning eller et familiemedlem som har ry på seg for å være fiskeinteressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra utstyr. Fluene kan du bruke med dupp.

 

Tusen takk for tipset. Skal lese meg litt opp og teste ut.

 

 

Tusen takk for svar fra alle dere andre også. Jeg har nytt snøre på teleskopstangen jeg fikk og tror ikke jeg tørr å bruke de gamle nei. 

Kjenner til noen som liker å ta seg en fisketur, men vet ikke hvor stor kunnskapen dems på ferskvannsfiske er. 

 

Hvis det er noen av slukene/spinnerne som er å foretrekke til ørretsfiske så hadde det vært greit å vite. Lest at det kommer ann på tidspunkt, temperatur osv, men det finnes kanskje noen som er grei som "allrounder"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinner så er panter martin sine veldig gode. eg liker veldig godt den sorte med orange skål på som eg såg det var noen av. har vert utroleg godt bet på den, serlig ettermiddag og kveld. bruk gjerne blanke sluker/spinnere på dagtid og mørke på kveld og natt.
 
i vertfall etter min erfaring. sluk så bruker eg ofte møreungen og spesial classic. sølv/cobber/grønn og sort.
 
men lurt og skifte sluk/spinnere ofte når en står og fisker så en får prøve litt forskjelligt. og det er forskjelligt på hva en fisker etter.
og mark og dupp er jo ein klassiker som skjeldent slår feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sluker trenger du ikke være redd for å bruke veldig små eller forholdsvis store. Du kan få stor fisk på små sluker og omvendt. I valget av slukstørrelse pleier jeg først og fremst å tenke på hvor langt jeg vil kaste og hvor dypt jeg vil fiske. Med mindre det blåser mye, prøver jeg som regel først en nokså liten skjesluk. Vanligvis sølvfarget og rød 6-10 grams. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og forslag til utstyr. 

Ser jo at utstyret jeg hadde ikke var helt ubrukelig likevell, så da blir det nok bare innkjøp av noen ekstra sluker før jeg sier meg fornøyd.

 

Håper på å få til en tur med ørretsfiske på Hardangervidda når isen har gått, også satser jeg på å samle litt mer fiskeerfaring før sesongen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "Snap hooks" eller fluesnapperne som de ble kalt er smarte saker. Tror ikke de finnes lengre, men de gjør fluebytte raskt, tynger litt og fluen beveger seg fritt som når de bindes inn i løkke.

 

Ad fiskesnøre kan det være verdt å merke seg at eldre snører som er godt oppbevart kan være bedre enn relativt nye som f.eks har lagt i solen.

 

Fin fotoblogg. Flotte turer. Med fiskestang i tillegg blir det enda bedre, både for deg (dere), fotobloggen og oss som kikker i den.

 

God tur og lykke til med fiskingen!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved godt bet så spiller det ingen rolle hva du fisker med, men det er dager med dårlig bet som det er flest av og da er det erfaring og utholdenhet som teller sammen med utstyr. Jeg bruker så små sluker/spinnere som mulig også noe som mange er uenige i, mørkt vann mørke sluker/spinnere lyst vann lyse sluker/spinnere.

Knute oppskriften er absolutt noe du må ta vare på kjempe nyttig å ha.

 

Men det viktigste kom deg ut i marka og koz deg, god tur. Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske gir for meg omtrent aldri resultater. Nå har jeg vært ute etter sjøørret to ganger i år. Resultat: 0-null. Ikke ett napp. Enten så er det for kaldt, feil vind, feil plass, feil utstyr, feil innsveiving eller feil årstid. Men man vet ikke hva problemet er og da går man fort lei.

 

Dagens sutring over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.