Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken stor sekk på over 100l av disse


jamthund

Anbefalte innlegg

Jeg skal til å kjøpe meg en ny storsekk, men trenger gode råd og begrunelser for evt valg. Er veldig inntresert i og høre om personlige erfaringer og begrunelse for i mot med noen av disse mod:

PARA RANGER 120 L

 

 NORRØNA RECON SYNCROFLEX

 

POWERFRAME 130L

Er jo snakk om en langvarig innvistering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, selv har jeg ingen av modellene du har listet opp, men jeg har både en 80 l. sekk og 100 l. sekk med Norrønas Syncronflex bæresystem.

Jeg er veldig fornøyd med dette bæresystemet, passer meget godt til min rygg og bevegelsesmønster når jeg vandrer. Sekken sitter godt og man bærer med skuldre, rygg og ikke minst hofter (fleksingen i hoftebeltet kan justeres under gange). 

Med andre ord, syncronflex er etter min mening et meget bra utviklet bæresystem.

Tidligere hadde jeg en Osprey 110 l. men den endte jeg med å gi bort da bæresystemet overhode ikke passet meg.

Så svaret er vel egentlig: om mulig, test de modellene du vurderer som mest aktuelle i butikk, med vekt i og gjerne lengre enn 15 min, og så tar du en beslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må teste de for å finne ut hva som passer deg.

Selv har jeg erfaring med en Helport 90+30. Bra detaljer og ok bærekomfort så lenge den ikke ble lastet for tungt. Nyere versjon av den er vel Helsport Spitsbergen, den har jeg bare så vidt testet på ryggen.

Jeg kjøpte i fjor en Norrøna Recon Pack og den har vært suveren. Pga ramma er den stiv og fin og sitter som limt på ryggen. Testet og Para Ranger men den passet ikke meg, Ble liksom en gleppe mellom sekk og rygg. Så selv om de ser like ut bortsett fra ramme men de var ikke det til meg hvertfall.

Har og testet Bergans Alpinist og powerframe. Alpinist satt bedre på meg en Para men ikke fullt så bra som Recon. Men var og veldig god med ett unntak, på meg så snes jeg hoftebeltet er litt for stort i volum.

Recon har enda mer massivt belte enn Alpinist, er og en veldig stor sekk, en god del større enn Recon. Men den satt ikke like godt, følte der mer at jeg hadde en stor sekk hengende på ryggen.

Fordel med powerframe er at det er lettere å ta av sekkeposen fra ramme hvis du har tenkt å bruke ramma alene noe.

Spurte og litt butikker som hadde begge og både de og kundene foretrakk i stor grad Recon før Powerframe.

Men som sagt du må teste. Ikke sekk føles lik på alle.

 

Når det gjelder Ospry så har de veldig fine og lette sekker men synes de mangler litt når man skal bære tungt.(25+)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg nettopp kjøpt Reconpack. Har bare bært den med ca 25kg, men det gikk ihvertfall overraskende bra. Sekken veier litt i seg selv, men bærekomforten er det ingenting å utsette på. Jeg har samme opplevelse av para-sekken som borgern. Den passet ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må prøve for din rygg. Para ranger og Recon pack er ganske like - frasett ramme. Para Ranger finns fordi at rammen på Recon pack ikke alltid tåler å droppes med fallskjerm. Den tåler vanlig (tung) bruk.

 

Selv bruker jeg Recon pack, fast med avtagne sidelommer (det er glidlås). Da minsker vekten med en kilo, det er fortsatt masse plass, og jeg får konforten av ramme + syncroflex. Det første er bra ved vekt, det andre når høften roterer mye (bratt terreng, ski).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er inne på tanken om Reconpack bør du være kjapp dersom du trenger den før sommeren. Nå er nemlig Norrønas egen webshop utsolgt, XXL er utsolgt og flagship storen deres i Oslo er utsolgt. Neste forsendelse med reconsekker er i juli.

Det finnes helt sikkert endel butikker som har den på lager, men det begynner å bli tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har brukt gamle recon pack uten syncoflex og den nye med synco....gamle uten syncoflex er grei pakkrammesekk, men syncoflex som andre sier her er virkelig å anbefales. Fordelene med et fleksibelt hoftebelte kjenner du best i ulendt terreng, syncoflex beltet hindrer ikke overkroppen når du bøyer deg, til forskjell fra et fast hoftebelte.

 

Selv har jeg ikke brukt pararanger...men resonnerer på den måten at skal jeg først kjøpe en 100+ liter sekk så kan det like godt være pakkramme. Ikke så stor forskjell i vekt på sekkene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å sammenligne med, man har hatt Para Ranger i 7-8 år. Oppfatter den som meget solid og ekstremt slitesterk. Tenker at jeg nepper får behov for å bytte storsekk noe mer her i livet.

Har ved flere anledninger hatt 30+ kg med den (veier selv 75kg) , og opplever den som så stabil at jeg personlig ikke ser behovert for ramme.

Selvfølgelig litt å trekke på høy egenvekt, men det jevner seg ut i det man skal bære mye, samt at man jo kan strippe bort sidelommene (som jeg kan opplyse om at har plass til et usedvanlig høyt antall med ølbokser om man er deperat nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.