Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor IKKE drikke før du blir tørst.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Vi hadde en tråd "vannmengde på topptur" rundt jul. Den tok litt av, og som vanlig ble det en diskusjon om hvor MYE vann som burde drikkes.

 

At produsenter av sportsdrikke ønsker at vi drikker, bør ikke komme som en bombe, men at så mange "hiver" seg på og godtar påstandene, er litt underlig.

 

Jeg påstår at det holder å drikke når en kjenner seg tørst, og at det er bortkastet å drikke før.

 

(I tillegg ar det i den senere tid også kommet frem at det også kan være direkte farlig å drikke for mye vann, men den diskusjonen bør muligens tas i en egen tråd.)

 

For interesserte:

http://www.sportsscientists.com/2007/10/fluid-intake-dehydration-and-exercise_26.html

 

 

.... the sports drinks keep your osmolality higher and therefore makes you thirstier. So instead of lowering osmolality, which is what your body wants you to do, the sports drinks raise it. Seems kind of counter-intuitive, doesn't it?

The final word - Drinking to thirst optimizes your fluid intake

We hope it has become clear that, for a number of reasons, it is not necessary to drink so much during exercise, and in furthermore no one needs to tell you how much to drink. As we have shown you here, the thirst mechanism is highly sensitive and very successful at what it is meant to do: maintain your osmolality, not your weight. But the final message here is that when you drink to thirst, you optimize your fluid intake, and by that we mean your thirst will always keep you from drinking too much or too little. There is such a thing as both of those, but drinking to thirst will always prevent you from straying too far in one direction or the other.

In addition, who wants to carry around three Liters of fluid in a backpack when half that volume will be just plenty? And when there is no scientific evidence to support the claims that dehydration increases your core temperature or elevates your risk for heat stroke, it
seems quite unnecessary. In fact, the concept that people are "dehydrated" while losing a few kg's is now debatable.

One last thing, is that as humans, we are regarded (by most, anyway) as the smartest animals, right? Yet for some reason, companies making fluids deem it necessary to inform you how much you should drink. Have you ever had to force your pet cat or dog to the water bowl? Have you ever seens signs in the wild pointing animals to the watering hole with instructions to drink before they're thirsty? Yet somehow, the Gatorades of the world have "discovered" the NEED to educate us all about fluid. It does strike one as patently ridiculous - thirst is good enough for every animal in the world, it's good enough for us...!


 

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Njaaa! Både enig og uenig. Har selv drevet med terrengsykling på temmelig høyt nivå og broren min i worldcup/VM/EM nivå. Kan skrive under på at det ikke holder å drikke når du selv føler tørsten dersom du skal yte optimalt. La meg ta et kort eksempel: Hvis det er kaldt og regner kjenner du ofte ikke trangen etter å drikke. Du blir ikke tørst i tide. Da ender det med at du får vondt i hodet, mister trøkket og blir generelt daff.

 

Å holde væskebalansen er viktig. Som du vet binder salt vann i kroppen. Så å drikke eller spise saltet mat før du skal bruke kroppen aktivt kan hjelpe deg. Spesielt for de som svetter mye (dette varierer fra person til person). Påstanden din om at du blir mer tørst av sportsdrikk er korrekt. Derfor varierte jeg alltid underveis i konkurranser. Vi fikk flasker i langesoner og jeg byttet på å få sportsdrikk, rent vann eller drikke med mye sukker (f.eks daff cola).

 

Når det kommer til gåturer, toppturer og annen aktivitet hvor kroppen ikke tynes og hvor aktiviteten foregår over lang tid, så kan tørsthetsfølelsen holde. Uansett anbefaler jeg en gjennomsnittsperson å ta til seg en munnfull hvert 20-30 minutt når kroppen er i aktivitet. Går du rolig i lett terreng og ikke svetter så mye, så kan du fint utvide intervallene - men det gjeder å kjenne sin EGEN kropp. Hva eksperter, labratorieforsøk eller Ola Nordmann påstår, trenger ikke å være riktig for deg. Menneskekroppen er veldig forskjellig og vi har forskjellige behov for å yte optimalt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel både sant og ikke sant tror jeg.

Er man ute på vandring så er det nok greit å drikke når man føler seg tørst, da har man gjerne noen pauser underveis og. Men mye av det at man skal drikke før man blir tørst er rettet mot idretten. Det skal ikke så store tap av væskemengde til i kroppen før den yter dårlligere, allerede på 2% mindre væske i kroppen skjer det saker. Det ofte rundt 2% at man først føler tørste. Går man tur i fjellet i mange timer kan det gjøre det litt tyngre å komme opp de siste kneikene men det er jo heller ingen du konkurrerer med om tideler.

 

Driver man idrett, spes i varme omgivelser så vil det nok være en fordel å drikke litt på forskudd. Man ser f.eks på langrenn at man har begynt å ta til seg væske underveis på kortere distanser enn før. Ikke fordi man er tørst men fordi man vil slippe å bli veldig tørst mot slutten. Har drevet en del sykling selv. I varme omgivelser kvitter jeg meg lett med over 1 liter svette i timen, i tillegg går så og så mye ut med pusten, gjennom fordøyelsessystemet. Dvs at hvis jeg venter med å drikke til jeg blir tørst etter ca en time så er jeg allerede på nivå med svekket prestasjon.

Å drikke så mye i forkant har ikke så mye for seg. Dog vet jeg at en del i klubben som på lengre ritt blir plaget med kramper har drukket 1/2 liter vann om morgenen tilsatt en teskje Seltin noen dager i forkant for å binde opp mer væske i kroppen frem mot ritt.

 

Dog er det vel anbefalt å drikke noe mer i høyde enn i lavlandet da det er mindre oksygenmetning i høyden som fører til raskere pust og mer damp som forsvinner. Sånn 1500 moh og oppover, behov øker mer desto høyere.

Vel kanskje ikke så mange som tenker på på toppturer i fjellheimen. Har faktisk vært på fjelltur hvor noen dra av gårde tidlig og skulle rekke mange topper, kom tilbake 8 timer senere og frøs og var helt nedslitt resten av kvelden. De hadde så klart hatt med for lite drikke generelt men alt drikke i løpet av turen hadde nok hjulpet i positiv retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke når man er tørst og spise når man er sulten har funket i noen tusen år nå, så jeg tror vi kan stole på det. Snart fødes vel mennesker med bruksanvisning og reservedeler :)

Hehe, joda! Men det er forskjell på å yte greit eller maksimalt. Forskjell på Petter Northug og en som skal gå på tur med ungene i skogen. For noen er væskeinntak forskjellen på 1. plass og 20. plass, som betyr alt for dem. Å påstå at man kun trenger å drikke når man er tørst er altfor generalisert og helt feil. Det må tilpasses deg, din kropp, dine formål og ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde væskebalansen er viktig. Som du vet binder salt vann i kroppen. Så å drikke eller spise saltet mat før du skal bruke kroppen aktivt kan hjelpe deg. Spesielt for de som svetter mye (dette varierer fra person til person). Påstanden din om at du blir mer tørst av sportsdrikk er korrekt. Derfor varierte jeg alltid underveis i konkurranser. Vi fikk flasker i langesoner og jeg byttet på å få sportsdrikk, rent vann eller drikke med mye sukker (f.eks daff cola).

 

Dine personlige erfaringer har jeg lite å stille opp overfor. Du kjener din kropp best, men....

I følge den siterte artikkelen, så er det osmolaliteten som skal opprettholdes, og jeg er ikke helt sikker på at det er det samme som veskebalensen. Slik jeg har forstått det (og her er jeg langt ute på tynn is) så har osmolalit med forholdet mellom veske og "salter" å gjøre og er ikke avhengig av mengden veske.

Er dette riktig (og det tror jeg det er), så hjelper det ikke å spise salt mat for så å tyne vann, det blir som å drikke sportsdrikk - du blir tørstere.

 

 

Er vel både sant og ikke sant tror jeg.

Er man ute på vandring så er det nok greit å drikke når man føler seg tørst, da har man gjerne noen pauser underveis og. Men mye av det at man skal drikke før man blir tørst er rettet mot idretten. Det skal ikke så store tap av væskemengde til i kroppen før den yter dårlligere, allerede på 2% mindre væske i kroppen skjer det saker. Det ofte rundt 2% at man først føler tørste. Går man tur i fjellet i mange timer kan det gjøre det litt tyngre å komme opp de siste kneikene men det er jo heller ingen du konkurrerer med om tideler.

 

Det at 2% vesketap påvirker ytelsen, har også fått en gundig gjennomgang. De forsøk som ble gjort, viste at selv 3% nedgang i vekt ikke ga "målbare" negative resultat. Vel og merke så inneholder en vekteduksjon på 3% også en del andre ting som fett (totalt ca 1/3) som selvsagt uansett ikke ville påvirke veskemengden.

 

At en reduksjon i veskemengde ikke direkte påvirker ytelsen, henger selvsagt sammen med at det ikke er "veskebalansen" som er avgjørende, men osmolaliteten.

Endret av REJOHN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine personlige erfaringer har jeg lite å stille opp overfor. Du kjener din kropp best, men....

I følge den siterte artikkelen, så er det osmolaliteten som skal opprettholdes, og jeg er ikke helt sikker på at det er det samme som veskebalensen. Slik jeg har forstått det (og her er jeg langt ute på tynn is) så har osmolalit med forholdet mellom veske og "salter" å gjøre og er ikke avhengig av mengden veske.

Er dette riktig (og det tror jeg det er), så hjelper det ikke å spise salt mat for så å tyne vann, det blir som å drikke sportsdrikk - du blir tørstere.

 

En teskje salt i en liter vann gir en viss osmolalitet. Denne kan økes ved å fjerne vann eller tilsette salt, eller reduseres ved å øke mengden vann eller fjerne salt. Så mengden væske er absolutt en faktor for osmolaliteten. I kroppen er det imidlertid forskjell på reguleringen av kroppsvæskenes osmolalitet og kroppens væskemengde. Kroppens osmolalitet reguleres gjennom å regulere vannmengde i kroppen.

 

Høy osmolalitet --> vi blir tørste og drikker --> normalisert osmolalitet.

 

Væskemengde regulereres gjennom mengden salter i kroppen.

 

Lite væske --> konsentrasjonen av salt økes (dvs. i hovedsak reopptak i nyrene) --> væske bindes i kroppen og væskemengde økes. 

 

Litt bakvendt? Javisst.

 

Det hele reguleres altså av to parallelle systemer med sine respektive reseptorer og hormoner. Noen vil påstå at disse systemene til en viss grad opererer sammen. De har helt rett. Jeg er forresten på flere meter tykk stålis her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine personlige erfaringer har jeg lite å stille opp overfor. Du kjener din kropp best, men....

I følge den siterte artikkelen, så er det osmolaliteten som skal opprettholdes, og jeg er ikke helt sikker på at det er det samme som veskebalensen. Slik jeg har forstått det (og her er jeg langt ute på tynn is) så har osmolalit med forholdet mellom veske og "salter" å gjøre og er ikke avhengig av mengden veske.

Er dette riktig (og det tror jeg det er), så hjelper det ikke å spise salt mat for så å tyne vann, det blir som å drikke sportsdrikk - du blir tørstere.

Forholdet mellom salt og veske er viktig, men ikke se deg blind på det. La oss si du har x gram salt og x liter vann i kroppen, også 10dobler du begge faktorene. Forholdet er likt, men du presterer absolutt ikke likt ;)

Men jeg er enig at det ikke er lurt å drikke for mye. For mye veske kan være negativt, og i helt ekstreme tilfeller dødelig. Det finnes mange forskningsresultater og mange av de motstrider hverandre. Det jeg ofte opplever med slik forskning er at de ser isolert på en faktor, og ikke setter det i sammenheng med alt annet. Derfor er ikke alltid labratorieresultater gyldig i en ekte situasjon hvor miljø og andre ytre faktorer spiller inn.

 

Kroppens evne til å holde på vesken er en faktor som er forskjellig fra alle. Slik som faren min som er aktiv mosjonist. Han svetter enormt mye mer enn meg under hard fysisk aktivitet. Det er ikke fordi han er dårlig form - tvert i mot, men fordi hans kropp sliter med å holde på vesken. Som resultat av dette drikker han alltid over dobbelt så mye som meg. Gjør han ikke det så svimer han omtrent av. 

Selv jobber jeg deltid i sportsforretning ved siden av studier og får ofte spørsmål om ernæring og veske underveis i konkurranser. Og jeg kan informere kundene om forskjellen på produktene og hvordan jeg på generelt grunnlag og basert på egenerfaring anbefaler å bruke produktene, men at det ikke finnes en fasit. Man bør prøve produktene under trening, under harde økter og mindre viktige konkurranser FØR man stiller på start til årets store begivenhet. Slik som jeg reagerer kraftig på enkelte produkter og ved inntak av de under høy belastning presterer jeg dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som svetter mye mer enn gjennomsnittlig under aktivitet. Han har på langturer på fjellet opplevd å bli dårlig pga. saltmangel, selv om han da spiste mye posemat som er saltere enn vanlig mat. Jeg han også opplevd saltmangel i mindre grad på en kort tur. Da følte jeg at kroppen skrek etter salt. Så ja, man bør kjenne sin kropp godt og ta inn ekstra salt når man behøver det. Dette bør standard være med i sekken og ikke glemmes som jeg alltid gjør. Salte nøtter er også et godt alternativ. Vi pleier på fjellet å drikke vann, te eller en pose sjololademelk, men kanskje er sportsdrikk lurtere ved varmt vær.

 

Vi har under andre forhold (ikke tur, men Norseman deltakelse) opplevd at hvis han forbereder seg skikkelig, får rikelig med riktig type sportsdrikk tilsatt ekstra salt, at det går veldig bra til tross for ganske varmt vær. Og hva som er riktig type sportsdrikk var selvfølgelig testet gjennom det halve året med forberedelser. Det er sikkert forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke bare å klemme i seg sportdrikk og slikt plutselig. Mange som har erfart ugrei mage etter å ha starte med det første gang i ett ritt, mest sleit folk med slike geltuber.

Har over med produkter som kaviar, saltpølse etc i nista på tur. Sportsdrikk bruker jeg stort sett bare til harde treninger uteover en time og i ritt og renn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda! Men det er forskjell på å yte greit eller maksimalt. Forskjell på Petter Northug og en som skal gå på tur med ungene i skogen. For noen er væskeinntak forskjellen på 1. plass og 20. plass, som betyr alt for dem. Å påstå at man kun trenger å drikke når man er tørst er altfor generalisert og helt feil. Det må tilpasses deg, din kropp, dine formål og ambisjoner.

 

Med tanke på at dette vert diskutert i ein tråd under 'Generelt om friluftsliv' i eit forum som heiter Fjellforum, er denne generaliseringa ganske grei. Dersom det derimot hadde vore ein diskusjon om ernæring i eit toppidrettsdiskusjonsforum, hadde sjølvsagt generaliseringa vore feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teskje salt i en liter vann gir en viss osmolalitet. Denne kan økes ved å fjerne vann eller tilsette salt, eller reduseres ved å øke mengden vann eller fjerne salt. Så mengden væske er absolutt en faktor for osmolaliteten. I kroppen er det imidlertid forskjell på reguleringen av kroppsvæskenes osmolalitet og kroppens væskemengde. Kroppens osmolalitet reguleres gjennom å regulere vannmengde i kroppen.

 

Høy osmolalitet --> vi blir tørste og drikker --> normalisert osmolalitet.

 

Væskemengde regulereres gjennom mengden salter i kroppen.

 

Lite væske --> konsentrasjonen av salt økes (dvs. i hovedsak reopptak i nyrene) --> væske bindes i kroppen og væskemengde økes. 

 

Litt bakvendt? Javisst.

 

Det hele reguleres altså av to parallelle systemer med sine respektive reseptorer og hormoner. Noen vil påstå at disse systemene til en viss grad opererer sammen. De har helt rett. Jeg er forresten på flere meter tykk stålis her :)

Dette har du bedre grei på enn meg.

Slik jeg oppfatter det, så er heller ikke uenige.

Det jeg -litt klønete- forsøker å si, er at jeg oppfatter veskebalanse som forholdet mellom kroppsvekt og veskemengde, og at osmolaliteten (for et ord) er forholdet mellom veske og salt.

Og at det er det siste som regulerer veskebehovet. (Ikke vekttap/vesketap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke bare å klemme i seg sportdrikk og slikt plutselig. Mange som har erfart ugrei mage etter å ha starte med det første gang i ett ritt, mest sleit folk med slike geltuber.

Har over med produkter som kaviar, saltpølse etc i nista på tur. Sportsdrikk bruker jeg stort sett bare til harde treninger uteover en time og i ritt og renn.

Det er, slik jeg oppfatter det, ikke det rette å bruke sportsdrikker til harde treninger utover en time og i ritt og renn.

Du blir bare tørstere.

Den artikkelen jeg viser til, forsøker nettopp å tilbakevise denne myten, som artikkelforfatteren mener er laget nettopp av produsentene av sportsdrikker. Og det gis etter min mening gode henvisninger til seriøs forsking som støtter artikkelforfatterens syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som svetter mye mer enn gjennomsnittlig under aktivitet. Han har på langturer på fjellet opplevd å bli dårlig pga. saltmangel, selv om han da spiste mye posemat som er saltere enn vanlig mat. Jeg han også opplevd saltmangel i mindre grad på en kort tur. Da følte jeg at kroppen skrek etter salt. Så ja, man bør kjenne sin kropp godt og ta inn ekstra salt når man behøver det. Dette bør standard være med i sekken og ikke glemmes som jeg alltid gjør. Salte nøtter er også et godt alternativ. Vi pleier på fjellet å drikke vann, te eller en pose sjololademelk, men kanskje er sportsdrikk lurtere ved varmt vær.

 

Vi har under andre forhold (ikke tur, men Norseman deltakelse) opplevd at hvis han forbereder seg skikkelig, får rikelig med riktig type sportsdrikk tilsatt ekstra salt, at det går veldig bra til tross for ganske varmt vær. Og hva som er riktig type sportsdrikk var selvfølgelig testet gjennom det halve året med forberedelser. Det er sikkert forskjellig fra person til person.

Da må han drikke svært mye vann. De undersøkelsene det blir henvis til i artikkelen viser alle at saltinnholdet i kroppen går opp under normal fysisk aktivitet

Det er nettopp myten om at det er nødvendig å drikke lenge før du kjenner deg tørst, som jeg forsøker å ta livet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stadig høre at jeg drikker for lite når jeg er på tur, men om jeg drikker mer vil jo bare alt vannet ut igjen med engang, så da ser jeg ikke poenget med å drikke så mye. Jeg sliter ikke med hodepine og slapp blir jeg bare når jeg er sliten eller sulten, ikke fordi jeg drikker for lite. Jeg blir også mer tørst på vinteren enn på sommeren og det strider jo imot EvenAug sin påstand, men høres fornuftig ut i mine ører, det er jo ofte tørrere luft på vinteren. Toppidrett er jeg ikke den rette til å uttale meg om, men tror de generelt ikke lever så sundt mtp at de stadig presser kroppen maks. Så jeg går for spis og drikk når du er sulten og tørst :). Det siste jeg leste at forskere hadde funnet ut er at det ikke er nødvendig å drikke så mye, og det som nå har vært anbefalt inntak visstnok er altfor mye for de fleste. Tror væskeinntak er noe man må finne ut av selv. Det er nok ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ut en bok om dette ifjor, http://www.amazon.com/Waterlogged-Serious-Problem-Overhydration-Endurance/dp/145042497X

som tar for seg dette temaet. Skrevet av den kjente sports-vitenskapsmannen Tim Noakes:

 

“Drink as much as you can, even before you feel thirsty."  That's been the mantra to athletes and coaches for the past three decades, and bottled water and sports drinks have flourished into billion-dollar industries in the same short time. The problem is that an overhydrated athlete is at a performance disadvantage and at risk of exercise-associated hyponatremia (EAH)--a potentially fatal condition.

Dr. Tim Noakes takes you inside the science of athlete hydration for a fascinating look at the human body’s need for water and how it uses the liquids it ingests. He also chronicles the shaky research that reported findings contrary to results in nearly all of Noakes’ extensive and since-confirmed studies.

In Waterlogged, Noakes sets the record straight, exposing the myths surrounding dehydration and presenting up-to-date hydration guidelines for endurance sport and prolonged training activities. Enough with oversold sports drinks and obsessing over water consumption before, during, and after every workout, he says. Time for the facts—and the prevention of any more needless fatalities.

 

 

Har ikke lest den, men lest en del om den. Den støtter vel hovedsaklig det som OP sier, at du ikke trenger å drikke før du blir tørst.

Har forøvrig alltid synes at det ville være veldig besynderlig hvis kroppen ikke klarer å sende ut riktige signaler, fra et rent evolusjonært perspektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.