Gå til innhold
  • Bli medlem

Vår og tidlig sommer


Kjellis

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Det har jo vært ekstra kaldt lenge nå, med tykk is og mye snø... Fint det, men gleder meg veldig til barmarksesongen! Er det noen med erfaring fra området som kan anslå omtrent når isen og snøen er borte i femundsmarka i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur til et skogstjern i Larvik i dag. Bart i skogen hele veien inn til vannet. Isen løsnet fra land, men fortsatt 40-45cm tykk. Håper par tre uker med sønnavind og varme skal ta knekken på den.... Spreller i fiskehanda etter å huke brun-ørreten igjen. Kjenne lukta av fresende ørret og løk i panna...Herlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på etnefjellet begynner isen så smått og forsvinne på vannet utenfor hjørnås hytta ca 550moh. Neste helg tenker eg det blir ein tur opp og prøve lykken.

 

En kan følge med på webcam på hjørnås hytta si værmeldings side.
Under webcamera i dag kan en se flere bilder samt bla mange datoer tilbake for og se.
Det blir tatt bilde 1 gang pr time.

http://www.erkh.no/weather/



Noen som vet om flere plasser rundt om i norge med webcam som en kan følge med på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Trenger flere slike web kamera. spennende og følge med.

 

Var litt meir snø der. men snøen er ikkje det verste. den råtner og forsvinner fort. men det har vert så tykk is på vann denne våren i sørlige del av norge i vertfall. og den smelter seint. det liker eg mindre.

 

Eg ser på bildet fra etnefjell at isen borte fra vannet heilt til venstre i bildet. så det rykker, napper og kribler i armer og bein etter over 6-7 månader uten noen kast etter fjell ørreten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jepp... Jeg gleder meg veldig mye til turen der om 3 uker og 2 dager. Vil tippe vannet du ser på webcamet har smelta da, men jeg skal ca. 250 meter høyere opp og et godt stykke lenger inn i fjellheimen... Så det er ikke sikkert det blir noe vits å dra med fiskestanga, kanskje er det bare smelta litt langs land. Får se! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nordfjordeid er det meldt om at den årlige hingsteutstillingen for Fjordinger, for første gang gjennom historien har hatt deler av arrangementet innendørs pga snøen som LAVER ned!
Ei venninde mot de samme traktene sendte meg en sms i går og var rimlig fortvilt, der poppet lammene ut i fjøset, mens snøen lavet ned utendørs. 
Slik vil vi ikke ha våren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her på etnefjellet begynner isen så smått og forsvinne på vannet utenfor hjørnås hytta ca 550moh. Neste helg tenker eg det blir ein tur opp og prøve lykken.

 

En kan følge med på webcam på hjørnås hytta si værmeldings side.

Under webcamera i dag kan en se flere bilder samt bla mange datoer tilbake for og se.

Det blir tatt bilde 1 gang pr time.

http://www.erkh.no/weather/

Noen som vet om flere plasser rundt om i norge med webcam som en kan følge med på?

Vet du hvor høye de fjellene i bakgrunnen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundt 900 moh

 

høyeste toppen i etnefjellene er vel ca 1300 moh tror eg

Såpass! Da har jeg noe å sammenligne med. Skal innover i juli til noen vann på rundt 900moh. Gikk rundt med tanken på at det kanskje ble litt tidlig, men utifra de bildene der så ser det lovende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! Da har jeg noe å sammenligne med. Skal innover i juli til noen vann på rundt 900moh. Gikk rundt med tanken på at det kanskje ble litt tidlig, men utifra de bildene der så ser det lovende ut :)

 

vannet du ser på bildet ligger på ca 550 moh,  og det er mange vann rundt i området.

 

her ser du kart med vann og noen enkle løype traseer. vannet du ser er jørnårvannet. bildet er tatt fra nord enden.

 

http://hjelpekorps.qaf.no/Public/PoiViewer.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.