Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinanbefalinger - på plastflasker


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Kjøpte før helgen en rødvin på plastflaske - for å teste før sommeren kommer.

 

Vinen var kjempegod - og tanken slo meg - om vi kanskje burde hatt en tråd om valg av vin som er god som er på plastflasker eller kanskje på vindunk også? En plastflaske veier som kjent lite (denne flasken veier 70 gram inkl skrukork). Det blir ikke det samme å tappe rødvin over på ei brusflaske f.eks.

 

Jeg vet ikke hvor mange slike viner det er på markedet som er i plastflaske - men uansett - den vinen vi kjøpte heter Parson's Paddock Cabernet Sauvignon 2011. Australia (Langhorn Creek). Prisen var 126,-

 

Finnes i basisutvalg på polet

 

3216636436.jpg

 

 

 

Andre gode tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkleste må vel å kjøpe en kartongvin. Inni er det en beholder med tappekran. Fordelen er at du ikke slipper til luft når en tapper. Husker jeg riktig så holder en påbegynt kartongvin i ca 3 uker. Skulle vel holde for de fleste turer.

Blir det for tungt å bære, er det bare å drikke mer :mrgreen:

 

 

Edit: Har ingen gode forslag til viner. Betjeningen på Vinmonopolet hjelper meg når jeg skal ha en god vin. Har ikke slått feil ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Candidato Tempranillo fåes på plastflaske, men kun i Sverige.

Ser man på vinkvalitet vs pris, så kan man kjøre ens ærend til nærmeste system kun pga denne.

Koster hele 45,- pr flaske.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=candidato&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=677903&varuNr=22335&filters=searchquery%2c

 

Turvennligheten er testet, og om man ikke synes det er leit å kunne få igjen den ene krona i pant så kan flaska komprimeres godt når den er tom :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt forskjellig. Bl.a sixpack med "porsjonsvin"  Farina Montepulciano d'Abruzz.. Den er helt ok synes jeg.

Har og testet noen slike mini "juicekartonger" som heter noe med petit. De var vel sure ja.

Ellers noen 1 litere på  "juicekartonger" med skrukork. Der er noen ok og noen ikke. Husker ikke navnene i farten. Se om jeg ikke får oppdatert navn etter neste polekspedisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt forskjellig. Bl.a sixpack med "porsjonsvin"  Farina Montepulciano d'Abruzz.. Den er helt ok synes jeg.

Har og testet noen slike mini "juicekartonger" som heter noe med petit. De var vel sure ja.

Ellers noen 1 litere på  "juicekartonger" med skrukork. Der er noen ok og noen ikke. Husker ikke navnene i farten. Se om jeg ikke får oppdatert navn etter neste polekspedisjon.

Har sansen for disse porsjonspakkene. Er ingen stordrikker så ett glass er nok for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å søke på forskjellige embalasjebetegnelser på vinmonopolets sider, men det ble bare rot :s

 

Selv er jeg fan av portvin på tur. Litt mer spark, så man ikke trenger så mye. Og holder seg i laaaang tid etter åpning. Men det er desverre lite som kommer på plast på den fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt forskjellig. Bl.a sixpack med "porsjonsvin"  Farina Montepulciano d'Abruzz.. Den er helt ok synes jeg.

Har og testet noen slike mini "juicekartonger" som heter noe med petit. De var vel sure ja.

Ellers noen 1 litere på  "juicekartonger" med skrukork. Der er noen ok og noen ikke. Husker ikke navnene i farten. Se om jeg ikke får oppdatert navn etter neste polekspedisjon.

Var plaget med "petit" i høst på blefjell. spurte, det var en kvalitetssvikt da. den skulle være grei nå, testet på finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lur. Var ikke oppmerksom på den patenten :)

Type DIY er alltids bedre enn kjøpeplast(selv om det kan være helt ok viner det også). Så får man noe ekstra å fikle med før turen.

Glemte vintips:

Barbera d’Asti Asinoi 2011

Pelissero Barbera d'Alba Piani 2009

Helt ok røde til under 200,-

Maximin Grünhäuser Abstberg Riesling Alte Reben Trocken 2010

Il mimo 2010

Fine sommer/fiskeviner i to forskjellige prisklasser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinen var kjempegod - og tanken slo meg - om vi kanskje burde hatt en tråd om valg av vin som er god som er på plastflasker eller kanskje på vindunk også? En plastflaske veier som kjent lite (denne flasken veier 70 gram inkl skrukork). Det blir ikke det samme å tappe rødvin over på ei brusflaske f.eks.

 

 

Glimmrende tips! Var faktisk ikke klar over at 75cl plastflasker var hyllevare. Da slipper man å tappe om når man ikke skal ha mer enn en flaske. :)

 

Har ikke prøvd denne, http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100295&prodid=25473 men dersom den er bra kan man ta med den vinen man foretrekker;-)

 

Kjøpte 4 sånne for 3 år siden i utlandet og brukte de for siste gang i fjor. Har klart å punktere 2 av de på 2 år. Den siste punkteringen førte til at jeg fikk ganske mye søl i en kløv og da bestemte jeg meg for å arkivere de. De var forøvrig også litt klønete å helle av når de var fulle (altså platy'en) siden de er myke. Klemmer man på feil sted med åpen kork tyter det nødvendigvis ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.